Article Brapci-Revistas

O desempenho das universidades brasileiras em rankings internacionais

The performance of Brazilian universities in international rankings

Through the last ten years, world university rankings became very significant. The great value achieved lead them to a powerful role where they have influence over policies, evaluative processes, investment decisions and institutional reorganization. Thus, this study aims to analyze the performance of brazilian universities in three of the main global university rankings ARWU; THE and QS. This research revealed that Brazilian universities achieved better scores in indicators such as number of publications and academic and employer reputation. The lowest scores were obtained in the measuring impact indicators through highly cited publications, an indicator which usually it’s of high concern in most rankings. It was concluded that in spite of these results, it’s important to acknowledge that in general, most global rankings are homogenizing, and therefore, there are many peculiarities, nuances and pockets of excellence in specific areas that are not captured by international rankings when institutions are evaluated as a whole.@en


Em menos de dez anos, os rankings universitários mundiais tornaramse mais potentes e têm alcançado importância crescente, influenciando políticas, processos avaliativos, decisões de investimento e reestruturação institucional. Com isso, o objetivo do presente estudo foi analisar o desempenho das universidades brasileiras em três dos principais rankings internacionais: ARWU; THE e QS. A análise revelou que as universidades brasileiras destacam-se por sua pontuação no indicador volume de publicações e em alguns casos também no indicador reputação entre acadêmicos e empregadores. Pontuações mais baixas foram obtidas nos indicadores que medem impacto por meio de publicações altamente citadas, indicador que costuma ter alto peso na maioria dos rankings. Conclui-se que apesar desses resultados é importante considerar que as classificações internacionais são, de modo geral, homogeneizadoras, de maneira que muitas particularidades, nuances e bolsões de excelência em áreas específicas não são capturados pelos rankings internacionais quando as instituições são avaliadas como um todo.@pt

. ::none::, [????].

References

  • ALTBACH, P. G. (Ed.). Leadership for world-class universities: challenges for developing countries. New York: Routledge, 2010.
  • ACADEMIC RANKING OF WORLD UNIVERSITIES. Academic Ranking of World Universities (2003-2014). 2014a. Disponível em:. Acesso em: 13 jul. 2014.
  • ACADEMIC RANKING OF WORLD UNIVERSITIES. Methodology. 2014b Disponível em: . Acesso em: 13 jul. 2014.
  • ACADEMIC RANKING OF WORLD UNIVERSITIES. About Academic Ranking of World Universities. c2014c. Disponível em:. Acesso em: 13 jul.
  • DILL, D. D. Convergence and diversity: the role and influence of university rankings (Keynote Address presented at the Consortium of Higher Education Researchers. In: ANNUAL RESEARCH CONFERENCE, 19th, 2006, Kassel. Disponível em:. Acesso em: 13 ago.
  • DOCAMPO, D. Reproducibility of the Shanghai academic ranking of world universities results. Scientometrics, Budapest, v. 94, n. 2, p. 567-587, 2013.
  • DOCAMPO, D. Shanghai Ranking Expanded 2014 ed. c2014. Disponível em: . Acesso em: 23 Set. 2014.
  • HAZELKORN, E. Os rankings e a batalha por excelência de classe mundial: estratégias institucionais e escolhas de políticas. Revista Ensino Superior Unicamp, Campinas, n. 1, p. 43-64, abr. 2010. Disponível em: . Acesso em: 08 maio 2012.
  • GASPARINI, Claudia. As 15 melhores universidades do mundo em 2014. Exame.com, São Paulo, 15 ago. 2014. Carreira. Disponível em: . Acesso em: 09 dez. 2014.
  • MORAES, F. T. Brasileiro ganha a Medalha Fields, considerada o "Nobel da Matemática". Folha de São Paulo, 12 de agosto de 2014. Ciência. Disponível em: . Acesso em: 3 nov.
  • SEIS universidades brasileiras estão entre as 500 melhores do mundo. O Dia, Rio de Janeiro, 15 ago. 2014. Disponível em: . Acesso em: 9 dez. 2014.
  • QUACQUARELLI SYMONDS. QS World University Rankings: Previous Years Ranking Results and Digital supplements (2010-2014). 2014a. Disponível em . Acesso em: 13 out. 2014.
  • QUACQUARELLI SYMONDS. QS World University Rankings: Methodology. 2014b. Disponível em: . Acesso em: 13 jul. 2014.
  • QUACQUARELLI SYMONDS. Policies and Conditions: inclusion in rankings. 2014c. Disponível em: . Acesso em: 13 jul. 2014.
  • RAUHVARGERS, A. Global university rankings and their impacts: report I. Brussels: European University Association, 2011. (EUA Report on Rankings 2011). Disponível em: . Acesso em: 07 abr. 2012.
  • RAUHVARGERS, A. Global university rankings and their impact: report II. Brussels: European University Association, 2013.
  • SAISANA, M.., D’HOMBRES, B.., SALTELLI, A. Rickety numbers: volatility of university rankings and policy implications. Research Policy, Amsterdam, v. 40, n. 1, p. 165-177, 2011.
  • SALMI, J.., SAROYAN, A. League tables as policy instruments: uses and misuses. Higher Education Management and Policy, Paris, v. 19, n. 2, p. 3168, 2007.
  • SANTOS, S. M. O desempenho das universidades brasileiras nos rankings internacionais: áreas de destaque da produção científica brasileira. 2015. 341p.Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2015.
  • TIMES HIGHER EDUCATION. World university rankings (2004-2014). 2014a. Disponível em: . Acesso em: 13 jul. 2014.
  • TIMES HIGHER EDUCATION. World university rankings 2014-2015 methodology. 2014b. Disponível em: . Acesso em: 13 jul. 2014.
  • USP sobe duas posições e fica em 144º lugar no ranking ARWU. Universidade de São Paulo [portal], São Paulo, 15 ago. 2014. Sala de Imprensa. Disponível em: . Acesso em: 09 nov 2014.
NLP0.29
Visto 12 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2016-08-11] => 8538
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Solange Maria dos Santos] => 36832
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Daisy Pires Noronha] => 1552
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Solange Maria Santos] => 89131
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/47/2018/09/oai_seer_ufrgs_br_article_56213#00002.pdf] => 96527
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [219] => 1022
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [186] => 1372
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Brazilian universities] => 188003
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Higher education institutions] => 184963
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [University rankings] => 89129
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Universities rankings] => 267726
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciëncia social aplicada] => 2102
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 237157
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Universidade brasileira] => 31361
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Instituição de ensino superior] => 273345
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Rankings universitário] => 89130
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Universidades brasileiras] => 188005
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Instituições de ensino superior] => 184964
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Rankings universitários] => 267727
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2016-08-11] => 267728
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Em questão] => 47
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00002-2016-22-2] => 8536
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Through the last ten years, world university rankings became very significant. The great value achieved lead them to a powerful role where they have influence over policies, evaluative processes, investment decisions and institutional reorganization. Thus, this study aims to analyze the performance of brazilian universities in three of the main global university rankings ARWU; THE and QS. This research revealed that Brazilian universities achieved better scores in indicators such as number of publications and academic and employer reputation. The lowest scores were obtained in the measuring impact indicators through highly cited publications, an indicator which usually it’s of high concern in most rankings. It was concluded that in spite of these results, it’s important to acknowledge that in general, most global rankings are homogenizing, and therefore, there are many peculiarities, nuances and pockets of excellence in specific areas that are not captured by international rankings when institutions are evaluated as a whole.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Through the last ten years, world university rankings became very significant. The great value achieved lead them to a powerful role where they have influence over policies, evaluative processes, investment decisions and institutional reorganization. Thus, this study aims to analyze the performance of brazilian universities in three of the main global university rankings ARWU; THE and QS. This research revealed that Brazilian universities achieved better scores in indicators such as number of publications and academic and employer reputation. The lowest scores were obtained in the measuring impact indicators through highly cited publications, an indicator which usually it’s of high concern in most rankings. It was concluded that in spite of these results, it’s important to acknowledge that in general, most global rankings are homogenizing, and therefore, there are many peculiarities, nuances and pockets of excellence in specific areas that are not captured by international rankings when institutions are evaluated as a whole.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Em menos de dez anos, os rankings universitários mundiais tornaramse mais potentes e têm alcançado importância crescente, influenciando políticas, processos avaliativos, decisões de investimento e reestruturação institucional. Com isso, o objetivo do presente estudo foi analisar o desempenho das universidades brasileiras em três dos principais rankings internacionais: ARWU; THE e QS. A análise revelou que as universidades brasileiras destacam-se por sua pontuação no indicador volume de publicações e em alguns casos também no indicador reputação entre acadêmicos e empregadores. Pontuações mais baixas foram obtidas nos indicadores que medem impacto por meio de publicações altamente citadas, indicador que costuma ter alto peso na maioria dos rankings. Conclui-se que apesar desses resultados é importante considerar que as classificações internacionais são, de modo geral, homogeneizadoras, de maneira que muitas particularidades, nuances e bolsões de excelência em áreas específicas não são capturados pelos rankings internacionais quando as instituições são avaliadas como um todo.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:seer.ufrgs.br:article/56213] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/56213] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.19132/1808-5245222.186-219] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/56213] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 186-219] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1808-5245] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1807-8893] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The performance of Brazilian universities in international rankings] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [O desempenho das universidades brasileiras em rankings internacionais] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/56213/37992] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30174] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30175] => 0
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30176] => 0
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30177] => 0
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30178] => 0
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30179] => 0
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30180] => 0
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30181] => 0
                        )

                    [9] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30182] => 0
                        )

                    [10] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30183] => 0
                        )

                    [11] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30184] => 0
                        )

                    [12] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30185] => 0
                        )

                    [13] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30186] => 0
                        )

                    [14] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30187] => 0
                        )

                    [15] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30188] => 0
                        )

                    [16] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/32592] => 0
                        )

                    [17] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/56213/37992] => 0
                        )

                    [18] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30174] => 0
                        )

                    [19] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30175] => 0
                        )

                    [20] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30176] => 0
                        )

                    [21] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30177] => 0
                        )

                    [22] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30178] => 0
                        )

                    [23] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30179] => 0
                        )

                    [24] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30180] => 0
                        )

                    [25] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30181] => 0
                        )

                    [26] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30182] => 0
                        )

                    [27] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30183] => 0
                        )

                    [28] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30184] => 0
                        )

                    [29] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30185] => 0
                        )

                    [30] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30186] => 0
                        )

                    [31] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30187] => 0
                        )

                    [32] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/30188] => 0
                        )

                    [33] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/56213/32592] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/56213] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/56213/37992] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:seer.ufrgs.br:article/56213#00002] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.19132/1808-5245222.186-219] => 0
                        )

                )

        )

)