Article
This research analyzes the use of the Digital Libraries of the Biblioteca Central (BCE) by the indigenous students of the University of Brasília (UnB), precisely in the accomplishment of academic and research activities. The specific objectives of this study are: to identify the academic profiles of the indigenous students in the UnB; detect if these students are familiar with the BCE/UnB digital libraries and distinguish their informational skills in the use of these platforms; check how do they use them in their academic and research activities; and, finally, to identify possible difficulties of the indigenous students in the process. This study is theoretical, exploratory and descriptive. From the methodological point of view, it is a quali-quantitative, non-experimental and ethnographic approach. The sample included indigenous students enrolled in UnB. The results showed that these students access digital libraries, however, with minimal frequency. Regarding informational behavior, although the study shows that they are influenced by modernity, when they seek information to meet their information needs, BCE digital libraries are not a priority because they prefer to access the Google search engine.@en
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The specific objectives of this study are: to identify the academic profiles of the indigenous students in the UnB; detect if these students are familiar with the BCE/UnB digital libraries and distinguish their informational skills in the use of these platforms; check how do they use them in their academic and research activities; and, finally, to identify possible difficulties of the indigenous students in the process. This study is theoretical, exploratory and descriptive. From the methodological point of view, it is a quali-quantitative, non-experimental and ethnographic approach. The sample included indigenous students enrolled in UnB. The results showed that these students access digital libraries, however, with minimal frequency. 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El estudio tiene como objetivos específicos identificar los perfiles académicos de los estudiantes indígenas en la UnB; detectar si esos estudiantes conocen las bibliotecas digitales de la BCE/UnB y distinguir sus competencias informacionales en el uso de estas plataformas digitales; verificar como ellos las utilizan en sus actividades académicas y de investigación; y, por último, constatar posibles dificultades de los estudiantes indígenas en el uso de las bibliotecas digitales. El estudio es de naturaleza teórica, exploratoria y descriptiva. De punto de vista metodológico, se trata de una investigación cuali-cuantitativa, no experimental y de cuño etnográfico. La muestra abarca estudiantes indígenas matriculados en la UnB. Los resultados muestran que esos estudiantes acceden a las bibliotecas digitales, sin embargo, la frecuencia es mínima. 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O estudo é de natureza teórica, exploratória e descritiva. Do ponto de vista metodológico, trata-se de uma abordagem quali-quantitativa, não experimental e de cunho etnográfico. A amostra abrangeu estudantes indígenas matriculados na UnB. Os resultados mostraram que esses estudantes acessam às bibliotecas digitais, porém, com frequência mínima. Em relação ao comportamento informacional, embora o estudo mostre que eles estão influenciados pela modernidade, quando buscam informações para satisfazer suas necessidades informacionais, as bibliotecas digitais da BCE não são prioridade, pois preferem acessar o buscador Google.] => 0 ) [1] => Array ( [Esta pesquisa analisa o uso das Bibliotecas Digitais da Biblioteca Central (BCE) pelos estudantes indígenas da Universidade de Brasília (UnB), na realização das atividades acadêmicas e de pesquisa. 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A principal conclusão deste estudo é de que as duas práticas funcionam como um dos caminhos para a conscientização no uso de informações científicas e tecnológicas, combatendo cópias e plágios nos trabalhos escolares, cada vez mais comuns com as facilidades da Internet. O Guia, ao reunir, de forma inovadora, duas ações de natureza convergente, pode contribuir para a formação integral do estudante e para a transformação da informação em “conhecimento em ação”, conduzindo ao exercício da cidadania. link para texto completo: http://www.dgz.org.br/out09/Art_02.htm] => 0 ) ) ) [hasID] => Array ( [nn] => Array ( [0] => Array ( [oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10402] => 0 ) ) ) [hasRegisterId] => Array ( [pt] => Array ( [0] => Array ( [http://periodicos.unb.br/ojs311/index.php/RICI/article/view/10402] => 0 ) [1] => Array ( [10.26512/rici.v11.n3.2018.10402] => 0 ) [2] => Array ( [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/10402] => 0 ) ) ) [hasSource] => Array ( [pt] => Array ( [0] => Array ( [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol 11 No 3 (2018); 625-644] => 0 ) [1] => Array ( [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 11 n. 3 (2018); 625-644] => 0 ) [2] => Array ( [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 11 No. 3 (2018); 625-644] => 0 ) ) [es] => Array ( [0] => Array ( [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 11 Núm. 3 (2018); 625-644] => 0 ) ) [nn] => Array ( [0] => Array ( [1983-5213] => 0 ) [1] => Array ( [10.26512/rici.v11.n3.2018] => 0 ) ) ) [hasTitle] => Array ( [en] => Array ( [0] => Array ( [The impact of digital libraries on the transfer of information to indigenous students] => 0 ) ) [es] => Array ( [0] => Array ( [El impacto de las bibliotecas digitales en la transferencia de información a los alumnos indígenas] => 0 ) ) [pt] => Array ( [0] => Array ( [O impacto das bibliotecas digitais na transferência da informação para os alunos indígenas] => 0 ) [1] => Array ( [Experiência inovadora do CanalCiência; instrumento pedagógico para aproximar ciência e sociedade, conhecimento e informação] => 0 ) ) ) [hasUrl] => Array ( [pt] => Array ( [0] => Array ( [http://periodicos.unb.br/ojs311/index.php/RICI/article/view/10402/9638] => 0 ) [1] => Array ( [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/10402/9638] => 0 ) ) [nn] => Array ( [0] => Array ( [https://www.pbcib.com/index.php/pbcib/article/view/10402] => 0 ) [1] => Array ( [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/10402] => 0 ) [2] => Array ( [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/10402/9638] => 0 ) ) ) [prefLabel] => Array ( [pt] => Array ( [0] => Array ( [Oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10402#00040] => 0 ) ) ) [hasDOI] => Array ( [nn] => Array ( [0] => Array ( [10.26512/rici.v11.n3.2018.10402] => 0 ) ) ) )