Article Brapci-Revistas

Análise bibliométrica sobre a produção científica no campo das habilidades sociais

Bibliometric analysis about the scientific production on the Social Skills Field

Análisis bibliométrico sobre la producción científica en el campo de las habilidades sociales

Objective. This research consisted to contribute to the systematization of the theoretical and practical field of Social Skills, here called Social Skills Field (SSF). Method. A survey of a representative sample of CHS publications metadata extracted from the 15 scientific and technical literature databases in Psychology available in the CAPES Journals Portal was conducted. After treatment and refinement, this sample resulted in a corpus of metadata 25,409 scientific articles, which is a set of metadata publications, from fields such as author, title, subject, abstract, among others. The corpus of metadata stored in a database allowed the creation of a series of data crossing, resulting in bibliometric indicators. Results. As a result, we have: the SS Corpus, published on the Internet, which enables the inclusion of new metadata and the recovery of almost all scientific articles of the field; 2) bibliometric indicators in CHS, which may offer subsidies for the development and expansion of the field. Conclusions. Bibliometric indicators of the CHS show a representative production growth of social skills in the 1970s. Research on SS is mainly conducted by researchers from the United States, Brazil, United Kingdon and Denmark. The main subject studied are social skills, interpersonal relations, social competence, empathy, assertividade, assertiveness, children, adult, college students; and the major journals are: Journal of Personality and Social Psychology; Psychological Reports; Journal of Autism and Developmental Disorders and Child Development.@en


Objetivo. Contribuir con la sistematización del campo teórico-práctico de las Habilidades Sociales, aquí denominado Campo de las Habilidades Sociales (CHS). Método. Fue realizado el levantamiento de una muestra significativa de metadados de publicaciones del CHS extraídos de 15 bases de datos de literatura técnico-científica en Psicología, disponibles en el Portal de Periódicos de la CAPES. Después de su tratamiento y refinamiento, esta muestra resultó en un corpus de 25.409 metadados de artículos científicos, que es un conjunto de datos de las publicaciones, provenientes de campos como autor, título, asunto, resumen, entre otros. Los metadados del corpus, almacenados en un banco de datos, posibilitaron la elaboración de una serie de cruces de datos, obteniendo así indicadores bibliométricos. Resultados. Se encontraron: el Corpus HS, publicado en internet, que posibilita la inclusión de nuevos metadados y la recuperación de la casi totalidad de artículos científicos del campo; 2) los indicadores bibliométricos en CHS, que pueden ofrecer subsidios al desarrollo y expansión del campo. Conclusiones. Los indicadores bibliométricos del CHS muestran un crecimiento representativo de la producción sobre habilidades sociales en la década de 1970. La investigación sobre HS es conducida principalmente por investigadores de Estados Unidos, Brasil, Reino Unido y Dinamarca. Los principales asuntos estudiados son “social skills”, “interpersonal relations”, “social competence”, “empathy”, “assertividade”, “assertiveness”, “children”, “adulto”, “college students”; y las principales revistas son: Journal of Personality and Social Psychology; Psychological Reports; Journal of Autism and Developmental Disorders y Child Development.@es
Objetivo. Esta pesquisa consistiu em contribuir com a sistematização do campo teórico-prático das Habilidades Sociais, aqui denominado Campo das Habilidades Sociais (CHS). Método. Foi realizado o levantamento de uma amostra significativa de metadados de publicações do CHS extraídos de 15 bases de dados de literatura técnico-científica em Psicologia, disponíveis no Portal de Periódicos da CAPES. Após tratamento e refinamento, esta amostra resultou em um corpus de 25.409 metadados de artigos científicos, que é um conjunto de dados das publicações, provenientes de campos como autor, título, assunto, resumo, entre outros. Os metadados do corpus, armazenados em um banco de dados, possibilitaram a elaboração de uma série de cruzamentos de dados, resultando em indicadores bibliométricos. Resultados. Como resultados, encontram-se: o Corpus HS, publicado na internet, que possibilita a inclusão de novos metadados e a recuperação da quase totalidade de artigos científicos do campo; 2) os indicadores bibliométricos em CHS, que podem oferecer subsídios ao desenvolvimento e expansão do campo. Conclusões. Os indicadores bibliométricos do CHS mostram um crescimento representativo da produção sobre habilidades sociais na década de 1970. A pesquisa sobre HS é conduzida principalmente por pesquisadores dos Estados Unidos, Brasil, Reino Unido e Dinamarca. Os principais assuntos estudados são “social skills”, “interpersonal relations”, “social competence”, “empathy”, “assertividade”, “assertiveness”, “children”, “adulto”, “college students”; e os principais periódicos são: Journal of Personality and Social Psychology; Psychological Reports; Journal of Autism and Developmental Disorders e Child Development.@pt

. Bibliometric analysis about the scientific production on the social skills field análisis bibliométrico sobre la producción científica en el campo de las habilidades sociales análise bibliométrica sobre a produção científica no campo das habilidades sociais. Biblios (peru), [????].
NLP0.29
Visto 14 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2015-05-07] => 63497
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Eliane Colepicolo] => 16812
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/769/2018/09/oai_ojs_biblios_pitt_edu_article_191#00060.pdf] => 86438
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [_repository/769/2018/09/oai_ojs_biblios_pitt_edu_article_191#00060.txt] => 86439
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [21] => 2452
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [12] => 2054
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Original] => 444
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Bibliometrics] => 263968
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Bibliometric indicators] => 268466
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Social skills] => 189013
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Social skills field] => 69913
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Bibliometria] => 237251
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Indicadores bibliométricos] => 199444
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Indicador bibliométrico] => 9624
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Habilidade social] => 69916
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Campo da habilidade social] => 69917
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Habilidades sociais] => 189014
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Campo das habilidades sociais] => 275769
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Habilidades sociales] => 69914
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Campo de la habilidades sociales] => 69915
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Bibliometria] => 256413
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Indicadores bibliométricos] => 261871
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Campo de las habilidades sociales] => 275768
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2015-05-07] => 275751
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblios (Peru)] => 769
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00060-2014--57] => 63490
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objective. This research consisted to contribute to the systematization of the theoretical and practical field of Social Skills, here called Social Skills Field (SSF). Method. A survey of a representative sample of CHS publications metadata extracted from the 15 scientific and technical literature databases in Psychology available in the CAPES Journals Portal was conducted. After treatment and refinement, this sample resulted in a corpus of metadata 25,409 scientific articles, which is a set of metadata publications, from fields such as author, title, subject, abstract, among others. The corpus of metadata stored in a database allowed the creation of a series of data crossing, resulting in bibliometric indicators. Results. As a result, we have: the SS Corpus, published on the Internet, which enables the inclusion of new metadata and the recovery of almost all scientific articles of the field; 2) bibliometric indicators in CHS, which may offer subsidies for the development and expansion of the field. Conclusions. Bibliometric indicators of the CHS show a representative production growth of social skills in the 1970s. Research on SS is mainly conducted by researchers from the United States, Brazil, United Kingdon and Denmark. The main subject studied are social skills, interpersonal relations, social competence, empathy, assertividade, assertiveness, children, adult, college students; and the major journals are: Journal of Personality and Social Psychology; Psychological Reports; Journal of Autism and Developmental Disorders and Child Development.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivo. Contribuir con la sistematización del campo teórico-práctico de las Habilidades Sociales, aquí denominado Campo de las Habilidades Sociales (CHS). Método. Fue realizado el levantamiento de una muestra significativa de metadados de publicaciones del CHS extraídos de 15 bases de datos de literatura técnico-científica en Psicología, disponibles en el Portal de Periódicos de la CAPES. Después de su tratamiento y refinamiento, esta muestra resultó en un corpus de 25.409 metadados de artículos científicos, que es un conjunto de datos de las publicaciones, provenientes de campos como autor, título, asunto, resumen, entre otros. Los metadados del corpus, almacenados en un banco de datos, posibilitaron la elaboración de una serie de cruces de datos, obteniendo así indicadores bibliométricos. Resultados. Se encontraron: el Corpus HS, publicado en internet, que posibilita la inclusión de nuevos metadados y la recuperación de la casi totalidad de artículos científicos del campo; 2) los indicadores bibliométricos en CHS, que pueden ofrecer subsidios al desarrollo y expansión del campo. Conclusiones. Los indicadores bibliométricos del CHS muestran un crecimiento representativo de la producción sobre habilidades sociales en la década de 1970. La investigación sobre HS es conducida principalmente por investigadores de Estados Unidos, Brasil, Reino Unido y Dinamarca. Los principales asuntos estudiados son “social skills”, “interpersonal relations”, “social competence”, “empathy”, “assertividade”, “assertiveness”, “children”, “adulto”, “college students”; y las principales revistas son: Journal of Personality and Social Psychology; Psychological Reports; Journal of Autism and Developmental Disorders y Child Development.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivo. Esta pesquisa consistiu em contribuir com a sistematização do campo teórico-prático das Habilidades Sociais, aqui denominado Campo das Habilidades Sociais (CHS). Método. Foi realizado o levantamento de uma amostra significativa de metadados de publicações do CHS extraídos de 15 bases de dados de literatura técnico-científica em Psicologia, disponíveis no Portal de Periódicos da CAPES. Após tratamento e refinamento, esta amostra resultou em um corpus de 25.409 metadados de artigos científicos, que é um conjunto de dados das publicações, provenientes de campos como autor, título, assunto, resumo, entre outros. Os metadados do corpus, armazenados em um banco de dados, possibilitaram a elaboração de uma série de cruzamentos de dados, resultando em indicadores bibliométricos. Resultados. Como resultados, encontram-se: o Corpus HS, publicado na internet, que possibilita a inclusão de novos metadados e a recuperação da quase totalidade de artigos científicos do campo; 2) os indicadores bibliométricos em CHS, que podem oferecer subsídios ao desenvolvimento e expansão do campo. Conclusões. Os indicadores bibliométricos do CHS mostram um crescimento representativo da produção sobre habilidades sociais na década de 1970. A pesquisa sobre HS é conduzida principalmente por pesquisadores dos Estados Unidos, Brasil, Reino Unido e Dinamarca. Os principais assuntos estudados são “social skills”, “interpersonal relations”, “social competence”, “empathy”, “assertividade”, “assertiveness”, “children”, “adulto”, “college students”; e os principais periódicos são: Journal of Personality and Social Psychology; Psychological Reports; Journal of Autism and Developmental Disorders e Child Development.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.biblios.pitt.edu:article/191] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/191] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.5195/biblios.2014.191] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblios: Journal of Librarianship and Information Science; Núm. 57 (2014); 12-21] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1562-4730] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Bibliometric analysis about the scientific production on the Social Skills Field] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Análisis bibliométrico sobre la producción científica en el campo de las habilidades sociales] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Análise bibliométrica sobre a produção científica no campo das habilidades sociais] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/191/213] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/downloadSuppFile/191/53] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/biblios/article/view/191] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/biblios/article/view/191/213] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.biblios.pitt.edu:article/191#00060] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.5195/biblios.2014.191] => 0
                        )

                )

        )

)