Article Brapci-Revistas

Marcas como um indicador: revisão sistemática e análise bibliométrica da literatura

Trademarks as an indicator: systematic review and bibliometric analysis of literature

Marcas como un indicador: revisión sistemática y análisis bibliométrica de la literatura

Objective. The study aims to investigate, present and discuss the concepts, contexts and applications regarding the use of trademarks as indicators, revealing what can be understood from trademark applications and which conclusions can be inferred based on the publications found.Method. To meet the objectives, techniques of systematic review, bibliometric and systemic analyzes were employed. Using the Microsoft Excel and VOSviewer programs, evaluations of publications per year, periodic impact factor, citations, and network analyzes about co-authorship, citations, filiation, terms used and cocitation of references were made.Results. The biliometric analysis found a low number of publications, a trend of non-evolution in the annual number of publications and the presence of publications lacking editorial evaluation. While other documents have been published in journals with high impact factor and have a notable incidence of citations. The systemic analysis showed a wide range of possibilities for the use of brands as indicators, as indicators of new economic activities, to predict economic changes, to explore regional innovation systems, an indicator of international competitiveness, but especially for its use as an indicator of innovation. Which occurred more frequently.Conclusions. Faced with so many possibilities, it is important to note the importance the not yet explored adoption of trademarks for the most varied purposes. Particularly when related to innovation and services, in view of the phenomenon of the servitization of economies. As well as the need to advance and deepen the research and its potential impact, revealed by the existing publications.@en


Objetivo. El objetivo del estudio es investigar, presentar y discutir los conceptos, contextos y aplicaciones referentes al uso de marcas como indicadores, revelando lo que puede ser entendido a partir de pedidos de registro de marcas, y cuáles conclusiones pueden ser inferidas con fundamento en las publicaciones encontradas.Método. Para satisfacer los objetivos fueron empleadas técnicas de revisión sistemática de la literatura, análisis bibliométrica y sistémica. Utilizándose los programas Microsoft Excel y VOSviewer, fueron efectuadas las evaluaciones de publicaciones por año, fator de impacto de las publicaciones, citaciones y análisis de la red de coautoria, citaciones, filiación, términos utilizados y cocitación de referencias.Resultados. El análisis biliométrico encontró poca cantidad de publicaciones, una tendencia a no evolución en el número anual de publicaciones y la presencia de publicaciones carentes de evaluación editorial. Mientras que otros documentos fueron publicados en revistas con alto factor de impacto y poseen notable incidencia de citações. El análisis sistémico mostró amplia gama de posibilidades del uso de marcas como indicadores, como indicador de nuevas atividades econômicas, para prever cambios económicos, explorar sistemas de innovación regionales, indicador de competitividad internacional, sin embargo, especialmente para su uso como indicador de innovación, lo que ocurrió con mayor frecuencia.Conclusiones. Delante de tantas posibilidades relatadas se resalta la importancia de los, aún no tan explorados, datos de marcas para los más variados usos. Particularmente cuando relacionadas innovación y servicios, con miras a el fenómeno de la servitización de las economías. Así como la necesidad de avance y profundización de las investigaciones y su potencial de impacto, revelado por las publicaciones ya existentes.@es
Objetivo. O estudo objetiva investigar, apresentar e discutir os conceitos, contextos e aplicações referentes ao uso de marcas como indicadores, revelando o que pode ser entendido a partir de pedidos de registro de marcas, e quais conclusões podem ser inferidas com fundamento nas publicações encontradas.Método. Para satisfazer os objetivos, técnicas de revisão sistemática da literatura, análises bibliométrica e sistêmica foram empregadas. Utilizando-se os programas Microsoft Excel e VOSviewer, foram feitas avaliações de publicações por ano, fator de impacto dos periódicos, citações e análises network de coautoria, citações, filiação, termos utilizados e cocitação de referências.Resultados. A análise biliométrica encontrou pouca quantidade de publicações, uma tendência a não evolução no número anual de publicações e a presença de publicações carentes de avaliação editorial. Ao passo que outros documentos foram publicados em periódicos com alto fator de impacto e possuem notável incidência de citações. A análise sistêmica mostrou ampla gama de possibilidades do uso de marcas como indicadores, como indicador de novas atividades econômicas, para prever mudanças econômicas, explorar sistemas de inovação regionais, indicador de competitividade internacional, porém, especialmente para seu uso como indicador de inovação, o que ocorreu com maior frequência.Conclusões. Diante de tantas possibilidades relatadas ressalta-se a importância dos, ainda não tão explorados, dados de marcas para os mais variados usos. Particularmente quando relacionadas inovação e serviços, tendo em vista o fenômeno da servitização das economias. Bem como a necessidade de avanço e aprofundamento das pesquisas e seu potencial de impacto, revelado pelas publicações já existentes.@pt

. Trademarks as an indicator: systematic review and bibliometric analysis of literature marcas como un indicador: revisión sistemática y análisis bibliométrica de la literatura marcas como um indicador: revisão sistemática e análise bibliométrica da literatura. Biblios (peru), [????].
NLP0.29
Visto 19 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2018-07-02] => 62911
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Adonis Reis de Medeiros Filho] => 62912
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Suzana Leitão Russo] => 62913
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/769/2018/09/oai_ojs_biblios_pitt_edu_article_464#00060.pdf] => 79098
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [_repository/769/2019/04/oai_ojs_biblios_pitt_edu_article_464#00060.pdf] => 111688
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [67] => 1383
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [50] => 1979
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Original] => 444
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Bibliometric study] => 269121
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Economic] => 62905
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Indicator] => 62906
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Innovation] => 178704
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Trademarks] => 62907
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Systematic review] => 274716
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Systematic review] => 177318
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Bibliometria] => 237251
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Indicador] => 976
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Marcas] => 62909
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Inovação] => 262113
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Marca] => 25112
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Revisão sistemática] => 279825
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Econômico] => 275937
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Económico] => 62908
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Innovación] => 33259
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Revisión sistemática] => 274717
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Bibliometria] => 256413
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Indicador] => 275936
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Marcas] => 264353
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2018-07-02] => 274381
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblios (Peru)] => 769
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00060-2018--71] => 62902
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objective. The study aims to investigate, present and discuss the concepts, contexts and applications regarding the use of trademarks as indicators, revealing what can be understood from trademark applications and which conclusions can be inferred based on the publications found.Method. To meet the objectives, techniques of systematic review, bibliometric and systemic analyzes were employed. Using the Microsoft Excel and VOSviewer programs, evaluations of publications per year, periodic impact factor, citations, and network analyzes about co-authorship, citations, filiation, terms used and cocitation of references were made.Results. The biliometric analysis found a low number of publications, a trend of non-evolution in the annual number of publications and the presence of publications lacking editorial evaluation. While other documents have been published in journals with high impact factor and have a notable incidence of citations. The systemic analysis showed a wide range of possibilities for the use of brands as indicators, as indicators of new economic activities, to predict economic changes, to explore regional innovation systems, an indicator of international competitiveness, but especially for its use as an indicator of innovation. Which occurred more frequently.Conclusions. Faced with so many possibilities, it is important to note the importance the not yet explored adoption of trademarks for the most varied purposes. Particularly when related to innovation and services, in view of the phenomenon of the servitization of economies. As well as the need to advance and deepen the research and its potential impact, revealed by the existing publications.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivo. El objetivo del estudio es investigar, presentar y discutir los conceptos, contextos y aplicaciones referentes al uso de marcas como indicadores, revelando lo que puede ser entendido a partir de pedidos de registro de marcas, y cuáles conclusiones pueden ser inferidas con fundamento en las publicaciones encontradas.Método. Para satisfacer los objetivos fueron empleadas técnicas de revisión sistemática de la literatura, análisis bibliométrica y sistémica. Utilizándose los programas Microsoft Excel y VOSviewer, fueron efectuadas las evaluaciones de publicaciones por año, fator de impacto de las publicaciones, citaciones y análisis de la red de coautoria, citaciones, filiación, términos utilizados y cocitación de referencias.Resultados. El análisis biliométrico encontró poca cantidad de publicaciones, una tendencia a no evolución en el número anual de publicaciones y la presencia de publicaciones carentes de evaluación editorial. Mientras que otros documentos fueron publicados en revistas con alto factor de impacto y poseen notable incidencia de citações. El análisis sistémico mostró amplia gama de posibilidades del uso de marcas como indicadores, como indicador de nuevas atividades econômicas, para prever cambios económicos, explorar sistemas de innovación regionales, indicador de competitividad internacional, sin embargo, especialmente para su uso como indicador de innovación, lo que ocurrió con mayor frecuencia.Conclusiones. Delante de tantas posibilidades relatadas se resalta la importancia de los, aún no tan explorados, datos de marcas para los más variados usos. Particularmente cuando relacionadas innovación y servicios, con miras a el fenómeno de la servitización de las economías. Así como la necesidad de avance y profundización de las investigaciones y su potencial de impacto, revelado por las publicaciones ya existentes.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivo. O estudo objetiva investigar, apresentar e discutir os conceitos, contextos e aplicações referentes ao uso de marcas como indicadores, revelando o que pode ser entendido a partir de pedidos de registro de marcas, e quais conclusões podem ser inferidas com fundamento nas publicações encontradas.Método. Para satisfazer os objetivos, técnicas de revisão sistemática da literatura, análises bibliométrica e sistêmica foram empregadas. Utilizando-se os programas Microsoft Excel e VOSviewer, foram feitas avaliações de publicações por ano, fator de impacto dos periódicos, citações e análises network de coautoria, citações, filiação, termos utilizados e cocitação de referências.Resultados. A análise biliométrica encontrou pouca quantidade de publicações, uma tendência a não evolução no número anual de publicações e a presença de publicações carentes de avaliação editorial. Ao passo que outros documentos foram publicados em periódicos com alto fator de impacto e possuem notável incidência de citações. A análise sistêmica mostrou ampla gama de possibilidades do uso de marcas como indicadores, como indicador de novas atividades econômicas, para prever mudanças econômicas, explorar sistemas de inovação regionais, indicador de competitividade internacional, porém, especialmente para seu uso como indicador de inovação, o que ocorreu com maior frequência.Conclusões. Diante de tantas possibilidades relatadas ressalta-se a importância dos, ainda não tão explorados, dados de marcas para os mais variados usos. Particularmente quando relacionadas inovação e serviços, tendo em vista o fenômeno da servitização das economias. Bem como a necessidade de avanço e aprofundamento das pesquisas e seu potencial de impacto, revelado pelas publicações já existentes.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.biblios.pitt.edu:article/464] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/464] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.5195/biblios.2018.464] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblios: Journal of Librarianship and Information Science; Núm. 71 (2018); 50-67] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1562-4730] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Trademarks as an indicator: systematic review and bibliometric analysis of literature] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Marcas como un indicador: revisión sistemática y análisis bibliométrica de la literatura] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Marcas como um indicador: revisão sistemática e análise bibliométrica da literatura] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/464/334] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/downloadSuppFile/464/210] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/downloadSuppFile/464/387] => 0
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/downloadSuppFile/464/388] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/biblios/article/view/464] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://biblios.pitt.edu/ojs/biblios/article/view/464/334] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.biblios.pitt.edu:article/464#00060] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.5195/biblios.2018.464] => 0
                        )

                )

        )

)