Article Brapci-Revistas

Análise da produtividade científica dos docentes da Universidade Estadual Paulista, câmpus de Marília

Scientific research output evaluation of professors of Sao Paulo State University, Marília

In this work, an analysis of scientific bibliographic productivity was made using the faculdade de filosofia e ciências, universidade estadual paulista (ffc-unesp) as example. it is composed by nine departments which offer altogether six undergraduate courses: 1) archival, 2) library, 3) speech therapy, 4) pedagogy, 5) international relations, 6) physiotherapy, 7) occupational therapy, 8) philosophy, 9) social sciences and six graduate programs leading to m.s. and ph.d. degrees. moreover, when analyzing the different courses of ffc-unesp, they represent typical academic organization in brazil and latin america and could be taken as a model for analyzing other brazilian research institutions. using data retrieved from the lattes plataform database (curriculum lattes) we have quantitatively the scientific productivity percentage of professors at unesp. we observed that bibliometric evaluations using the curriculum lattes (cl) showed that the professors published papers in journal are not indexed by isi and scopus. this analysis was made using: 1) the total number of papers (indexed in curriculum lattes database), 2) the number of papers indexed by thomson isi web of science database and scopus database, and 3) the hirsch (h-index) by isi and scopus. bibliometric evaluations of departments showed a better performance of political science and economics department when compared to others departments, in relation total number of papers (indexed in curriculum lattes database). we also analyzed the academic advisory (master´s thesis and ph.d. thesis) by nine departments of ffc/unesp. the administration and school supervision department presented a higher academic advisory (concluded and current) when compared to the others departments.@en


Objetivo: O objetivo do presente trabalho foi analisar/quantificar a produtividade científica dos docentes pertencentes a Universidade de Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília/SP. Métodos: Para cada professor, analisamos o número total de artigos (na plataforma Lattes), no ISI Web of Science, SCOPUS, livros publicados, capítulos de livros publicados e orientações em Programas de Pós-Graduação (PPG). Resultados: As análises dos nove departamentos da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) mostrou que o Departamento de Ciências Políticas e Econômicas possui uma média elevada (21,42) de artigos na Plataforma Lattes comparado aos outros departamentos. Entretanto, o Departamento de Fonoaudiologia apresentaram médias mais altas em artigos indexados pelo ISI (2,61) e SCOPUS (4,39), bem como o índice-h nessas plataformas. Em relação aos programas de pós-graduação, o Departamento de Administração e Supervisão Escolar foi o que apresentou a maior média de orientações em andamento e/ou concluídas. Conclusão: os desempenhos ruins em relação a artigos publicados pelo ISI e SCOPUS pelos departamentos na área de Humanas/Humanidades é associado às características do campo da concentração e da cobertura limitada do banco de dados ISI e SCOPUS indicando que o índice-h é muito sensível ao campo de concentração.@pt

. Scientific research output evaluation of professors of sao paulo state university, marília análise da produtividade científica dos docentes da universidade estadual paulista, câmpus de marília. Perspectivas em ciência da informação, [????].
NLP0.29
Visto 12 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2012-04-18] => 32177
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Rondinelli Donizetti Herculano] => 30980
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/477/2018/09/oai_ojs_testes_eci_ufmg_br_article_1268#00029.pdf] => 43477
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [70] => 1752
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [57] => 1377
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo científico] => 435
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 237157
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Cienciometria] => 175335
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Produtividade científica] => 200097
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Indicador de produção científica] => 32176
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Bibliometria] => 237251
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Indicadores de produção científica] => 264686
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2012-04-18] => 279986
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Perspectivas em ciência da informação] => 477
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00029-2012-17-2] => 32174
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [In this work, an analysis of scientific bibliographic productivity was made using the faculdade de filosofia e ciências, universidade estadual paulista (ffc-unesp) as example. it is composed by nine departments which offer altogether six undergraduate courses: 1) archival, 2) library, 3) speech therapy, 4) pedagogy, 5) international relations, 6) physiotherapy, 7) occupational therapy, 8) philosophy, 9) social sciences and six graduate programs leading to m.s. and ph.d. degrees. moreover, when analyzing the different courses of ffc-unesp, they represent typical academic organization in brazil and latin america and could be taken as a model for analyzing other brazilian research institutions. using data retrieved from the lattes plataform database (curriculum lattes) we have quantitatively the scientific productivity percentage of professors at unesp. we observed that bibliometric evaluations using the curriculum lattes (cl) showed that the professors published papers in journal are not indexed by isi and scopus. this analysis was made using: 1) the total number of papers (indexed in curriculum lattes database), 2) the number of papers indexed by thomson isi web of science database and scopus database, and 3) the hirsch (h-index) by isi and scopus. bibliometric evaluations of departments showed a better performance of political science and economics department when compared to others departments, in relation total number of papers (indexed in curriculum lattes database).
we also analyzed the academic advisory (master´s thesis and ph.d. thesis) by nine departments of ffc/unesp. the administration and school supervision department presented a higher academic advisory (concluded and current) when compared to the others departments.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivo: O objetivo do presente trabalho foi analisar/quantificar a produtividade científica dos docentes pertencentes a Universidade de Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília/SP. Métodos: Para cada professor, analisamos o número total de artigos (na plataforma Lattes), no ISI Web of Science, SCOPUS, livros publicados, capítulos de livros publicados e orientações em Programas de Pós-Graduação (PPG). Resultados: As análises dos nove departamentos da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) mostrou que o Departamento de Ciências Políticas e Econômicas possui uma média elevada (21,42) de artigos na Plataforma Lattes comparado aos outros departamentos. Entretanto, o Departamento de Fonoaudiologia apresentaram médias mais altas em artigos indexados pelo ISI (2,61) e SCOPUS (4,39), bem como o índice-h nessas plataformas. Em relação aos programas de pós-graduação, o Departamento de Administração e Supervisão Escolar foi o que apresentou a maior média de orientações em andamento e/ou concluídas. Conclusão: os desempenhos ruins em relação a artigos publicados pelo ISI e SCOPUS pelos departamentos na área de Humanas/Humanidades é associado às características do campo da concentração e da cobertura limitada do banco de dados ISI e SCOPUS indicando que o índice-h é muito sensível ao campo de concentração.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.testes.eci.ufmg.br:article/1268] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [oai:periodicos.ufmg.br:article/22785] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1268] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22785] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17, n. 2 (2012); 57-70] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 2 (2012); 57-70] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [1413-9936] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [19815344] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1981-5344] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Scientific research output evaluation of professors of Sao Paulo State University, Marília] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Análise da produtividade científica dos docentes da Universidade Estadual Paulista, câmpus de Marília] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1268/1021] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22785/18369] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22785] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22785/18369] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.testes.eci.ufmg.br:article/1268#00029] => 0
                        )

                )

        )

)