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Aspectos cognitivos na representação da informação na web: as sete áreas do conhecimento

Cognitive aspects in the representation of information on the web: the seven areas of knowledge

Cognitive Science studies what knowledge is and how it can be represented and manipulated in its most diverse forms. The process of how the mind processes information is called Cognition and cognitive processes are the procedures we use to develop our intellectual and emotional capacities, add new knowledge and make conscious decisions from that knowledge. The internet provides access to an unrivaled volume of information at time costs that are orders of magnitude less than those required for traditional print media. From this perspective, the World Wide Web (WWW), created by Berners-Lee in 1989, is the most recent addition to a line of information processing and technologies that have a synergistic relationship with human intelligence. Therefore, the objective of this study is to verify in which areas of the Web cognition plays a fundamental role in the representation of information, and how this manifests itself. This research is characterized as exploratory and descriptive, in which a bibliographic survey was carried out to identify cognition on the web and possible relationships with other areas. It was identified that one of the main shortcomings of the Semantic Web is its lack of cognitive plausibility. The notion of representation occupies a central place in Cognitive Sciences and human communication increasingly depends on the intermediation of digital interfaces. In this way, the importance of cognition for the Web is related to seven areas of study that consider the cognitive aspects for the representation of information in the Semantic Web, namely: information processing, human-computer interaction, artificial intelligence, computation cognitive, inspired web, design models and information visualization.  Note that the areas are related, as they support challenges and techniques from the area of Computing and Cognitive Sciences, as they have the common goal of understanding the mind as an information processing device.@en


A Ciência Cognitiva estuda o que é o conhecimento e como ele pode ser representado e manipulado nas suas mais diversas formas. O processo de como a mente processa a informação é chamado de Cognição e os processos cognitivos são os procedimentos que usamos para desenvolver nossas capacidades intelectuais e emocionais, adicionar novos conhecimentos e, com base neles, tomar decisões. A internet fornece acesso a um volume incomparável de informações com custos de tempo que são de ordem de magnitude menores do que aqueles necessários para a mídia de impressão tradicional. Nessa perspectiva, a World Wide Web (WWW), criada por Berners-Lee, em 1989, é a mais recente adição a uma linha de processamento de informações e tecnologias que tem uma relação sinérgica com a inteligência humana. Portanto o objetivo deste estudo é verificar em que áreas da Web a cognição possui um papel fundamental para a representação da informação e como isso se manifesta. Esta pesquisa se caracteriza como exploratória e descritiva, em que se realizou um levantamento bibliográfico para identificar a cognição na web e possíveis relações com outras áreas. Foi identificado que uma das principais deficiências da Web Semântica é sua falta de plausibilidade cognitiva. A noção de representação ocupa um lugar central nas Ciências Cognitivas e a comunicação humana depende cada vez mais da intermediação das interfaces digitais. Dessa forma, a importância da cognição para a Web relaciona-se com sete áreas de estudo que consideram os aspectos cognitivos para a representação da informação na Web Semântica, a saber: processamento da informação, interação humano computador, inteligência artificial, computação cognitiva, modelos mentais, web design e visualização da informação. Observou-se que as áreas estão relacionadas na medida em que compartilham desafios e técnicas da área da Computação e das Ciências Cognitivas, por terem como objetivo comum a compreensão da mente como um dispositivo de processamento de informações.@pt

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