Article Brapci-Revistas

Educação, interação humano-computador e Ciência da Informação

Education, human-computer interaction and Information Science

The Human-Computer Interaction is a studied theme that its name justifies, where the concern is to make an interaction between people and the machine, and it is highlighted when human and social factors such as psychological aspects and impact on society are inserted in the development of computers. This work aims to study the relationship of the themes Education and Human-Computer Interaction in scientific production, at the National Meeting of Research and Graduate Studies in Information Science, in the period 2015-2021, and aims to contribute to the studies of IHC in Information Science. As for the objective, research is classified as descriptive, with a quali-quantitative approach and the procedures used for the development were: bibliographical research, bibliographic survey and textual analysis. 162 internal works of the period established for research were collected, only 27 publications were identified, which were categorized within the themes pointed out by Santos Júnior (2021).@en


A Interação Humano-Computador estuda a interação entre as pessoas e a máquina e ganha destaque quando fatores humanos e sociais como aspectos psicológicos e o impacto na sociedade são inseridos no desenvolvimento de computadores. Este trabalho tem como objetivo estudar a relação das temáticas Educação e Interação Humano-Computador nas produções científicas apresentadas no Encontro Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Ciência da Informação, no período de 2015-2021, e visa contribuir com os estudos de IHC na Ciência da Informação. Quanto ao objetivo a pesquisa classifica-se como descritiva, de abordagem quali-quantitativa e os procedimentos utilizados para o desenvolvimento foram: pesquisa bibliográfica, levantamento bibliográfico e análise textual. Foram levantados 162 trabalhos apresentados dentro do período estabelecido para a pesquisa, sendo identificados somente 27 publicações, que posteriormente foram categorizadas dentro das temáticas apontadas por Santos Júnior (2021).@pt

. Education, human-computer interaction and information science educação, interação humano-computador e ciência da informação. Revista folha de rosto, [????].
NLP0.29
Visto 18 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2023-03-16] => 218645
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Carla Patrícia da Silva] => 218646
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Eddie Carlos Saraiva da Silva] => 150390
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Gerlandy Leão da Silva] => 202696
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Roberto Lopes Santos Junior] => 1124
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/554/2023/04/oai_ojs_periodicos_ufca_edu_br_article_932#00035.pdf] => 221681
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [240] => 31505
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [218] => 3392
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Human-computer interaction] => 181955
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Information science] => 233818
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Education] => 235127
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Scientific production] => 273771
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Enancib] => 207274
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Education] => 3820
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Interação humano-computador] => 282828
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 237157
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Educação] => 234411
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Produção científica] => 261508
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Enancib] => 264500
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2023-03-16] => 279735
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [BY-NC-ND/4.0] => 248592
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista folha de rosto] => 554
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00035-2022-8-3] => 218624
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The Human-Computer Interaction is a studied theme that its name justifies, where the concern is to make an interaction between people and the machine, and it is highlighted when human and social factors such as psychological aspects and impact on society are inserted in the development of computers. This work aims to study the relationship of the themes Education and Human-Computer Interaction in scientific production, at the National Meeting of Research and Graduate Studies in Information Science, in the period 2015-2021, and aims to contribute to the studies of IHC in Information Science. As for the objective, research is classified as descriptive, with a quali-quantitative approach and the procedures used for the development were: bibliographical research, bibliographic survey and textual analysis. 162 internal works of the period established for research were collected, only 27 publications were identified, which were categorized within the themes pointed out by Santos Júnior (2021).] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [A Interação Humano-Computador estuda a interação entre as pessoas e a máquina e ganha destaque quando fatores humanos e sociais como aspectos psicológicos e o impacto na sociedade são inseridos no desenvolvimento de computadores. Este trabalho tem como objetivo estudar a relação das temáticas Educação e Interação Humano-Computador nas produções científicas apresentadas no Encontro Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Ciência da Informação, no período de 2015-2021, e visa contribuir com os estudos de IHC na Ciência da Informação. Quanto ao objetivo a pesquisa classifica-se como descritiva, de abordagem quali-quantitativa e os procedimentos utilizados para o desenvolvimento foram: pesquisa bibliográfica, levantamento bibliográfico e análise textual. Foram levantados 162 trabalhos apresentados dentro do período estabelecido para a pesquisa, sendo identificados somente 27 publicações, que posteriormente foram categorizadas dentro das temáticas apontadas por Santos Júnior (2021).] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.periodicos.ufca.edu.br:article/932] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [//periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/932] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.56837/fr.2022.v8.n3.932] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Folha de Rosto; v. 8 n. 3 (2022); 218-240] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [2447-0120] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Education, human-computer interaction and Information Science] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Educação, interação humano-computador e Ciência da Informação] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [//periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/932/705] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.periodicos.ufca.edu.br:article/932#00035] => 0
                        )

                )

        )

)