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Criação de Valor em Organizações Financeiras: uma Análise a partir da Relação entre Tecnologia de Informação, Gestão do Conhecimento e Inovação

Value Creation in Financial Organizations: An Analysis from the Relationship between Information Technology, Knowledge Management and Innovation

In the digital age, information is easily disseminated in communication networks. New ways of thinking, acting and experiencing are emerging all the time in the world of communication and technology. All industrial sectors are being hit by the digital transformation. New business models emerge based on a new global platform, the Internet. With Financial Institutions (FI) the situation is no different, they need to reinvent themselves, to compete with each other, and face the threats of new competitors that were born digital. In FIs, the way of offering products and services to the customer is of paramount importance for their success, and from this perspective, the emergence of highly technological financial startups (fintechs) challenge FIs. Fintechs facilitate access to financial services, and bring convenience to the customer through technological innovation. Given this scenario, the objective of this study is to analyze the relationship between information technology (IT), knowledge management and innovation in the creation of value in FIs. The research addresses topics such as Web 2.0, IT, business model, knowledge management and innovation, presenting IT as a catalyst for innovation. To analyze the impact of IT, Web 2.0, knowledge management and business model in relation to innovation, a descriptive qualitative and quantitative research will be carried out. Research data were collected through a questionnaire (e-survey), created from the theoretical framework.@en


Na era digital, as informações são facilmente disseminadas nas redes de comunicação. Novas formas de pensar, agir e vivenciar vão surgindo a todo instante no mundo da comunicação e tecnologia. Todos os setores industriais estão sendo atingidos pela transformação digital. Surgem novos modelos de negócios baseados em uma nova plataforma global, a Internet. Com as Instituições Financeiras (IF) a situação não é diferente, elas precisam se reinventar, para competirem entre si, e enfrentar as ameaças dos novos concorrentes que já nasceram digitais. Nas IF, a forma de oferecer os produtos e serviços ao cliente é de suma importância para o seu sucesso, e a partir dessa perspectiva, o surgimento das startups financeiras altamente tecnológicas (fintechs) desafiam as IF. As fintechs facilitam o acesso aos serviços financeiros, e trazem conveniências ao cliente por meio da inovação tecnológica. Diante desse cenário, o objetivo deste estudo é analisar a relação entre a tecnologia da informação (TI), gestão do conhecimento e inovação na criação de valor nas IF. A pesquisa aborda temas como Web 2.0, TI, modelo de negócio, gestão do conhecimento e inovação, apresentando a TI como catalisadora da inovação. Para analisar o impacto da TI, Web 2.0, gestão do conhecimento e modelo de negócio com relação à inovação, será realizada uma pesquisa de abordagens qualitativa e quantitativa descritiva. Os dados da pesquisa foram coletados por meio de um questionário (e-survey), criado a partir do marco teórico.@pt

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