Article Brapci-Revistas

Indicadores da participação feminina em Ciência e Tecnologia

Indicators of women participation in Brazilian Science and Technology

Nowadays, in Brazil, the role of women in science is a reality, but it is still essential to develop studies on their roles in academia. This work evaluates the gender situation in science and technology, focusing on the Federal University of São Carlos (UFSCar), in the state of São Paulo, Brazil, as a case study. Data about the female insertion in research groups in Brazil were collected using the Directory of Research Groups in Brazil published by the CNPq (the National Counsel for Scientific and Technological Development). The UFSCar situation was closely examined using the institutional website and also the site of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT). It is supposed that, in Brazil, women working in science will soon represent the major group. It should be mentioned that, according to the above mentioned Directory data, women were 39% of the scientists in 1995 and this percentage increased to 47% in 2004. Taking into account the situation at UFSCar, it can be said that women are 39.3% of the academic staff, occupy 1/3 of the command positions, and constitute 55% of the students. However, there are still room for increments of women participation in highly reputed academic positions and research areas. The full release of female potential is strategic for further advancements in science. The Brazilian scene must be better evaluated by investigating the women participation in other universities and research centers.@en


Este trabalho tem por objetivo analisar a questão do gênero no setor de ciência e tecnologia nacional e examinar a situação das docentes que pertencem à comunidade científica da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). O estudo baseou-se em teorias sobre as questões do gênero na ciência e da participação feminina. Para a coleta de dados, utilizou-se o Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil/CNPq. Para aprofundamento da realidade das mulheres na UFSCar, realizou-se um levantamento adicional nos sites da instituição e do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Conforme revelam os dados do Diretório, em 1995, a participação feminina alcançou 39% dos cientistas e, em 2004, passou para 47%. Na UFSCar, as mulheres representam 39,3% dos docentes, ocupam 1/3 dos postos de comando e entre os discentes superam 55% dos estudantes. Destaca-se que ainda falta um caminho a percorrer para igualarem-se aos pesquisadores nos postos acadêmicos e áreas do conhecimento mais prestigiadas. Utilizar o potencial feminino é estratégico para avançar cientificamente.@pt

. ::none::, [????].
NLP0.29
Visto 16 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-07-07] => 198573
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi] => 3426
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Rodrigo de Castro Cabrero] => 29583
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Maria da Piedade Resende da Costa] => 29584
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Carlos Roberto Massao Hayashi] => 24771
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/442/2023/05/oai_ojs_periodicos_puc-campinas_edu_br_article_6278#00027.pdf] => 223121
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Science and technology] => 173573
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [S&t indicators] => 115921
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Women participation] => 115922
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Scientific production] => 273771
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciência e tecnologia] => 200502
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Indicadores de c&t] => 199307
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Participação feminina] => 29582
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Produção científica] => 261508
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-07-07] => 261624
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00027-2007-19-] => 217414
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00027-2007-19-2] => 115893
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Transinformação] => 442
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Nowadays, in Brazil, the role of women in science is a reality, but it is still essential to develop studies on their roles in academia. This work evaluates the gender situation in science and technology, focusing on the Federal University of São Carlos (UFSCar), in the state of São Paulo, Brazil, as a case study. Data about the female insertion in research groups in Brazil were collected using the Directory of Research Groups in Brazil published by the CNPq (the National Counsel for Scientific and Technological Development). The UFSCar situation was closely examined using the institutional website and also the site of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT). It is supposed that, in Brazil, women working in science will soon represent the major group. It should be mentioned that, according to the above mentioned Directory data, women were 39% of the scientists in 1995 and this percentage increased to 47% in 2004. Taking into account the situation at UFSCar, it can be said that women are 39.3% of the academic staff, occupy 1/3 of the command positions, and constitute 55% of the students. However, there are still room for increments of women participation in highly reputed academic positions and research areas. The full release of female potential is strategic for further advancements in science. The Brazilian scene must be better evaluated by investigating the women participation in other universities and research centers.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Este trabalho tem por objetivo analisar a questão do gênero no setor de ciência e tecnologia nacional e examinar a situação das docentes que pertencem à comunidade científica da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). O estudo baseou-se em teorias sobre as questões do gênero na ciência e da participação feminina. Para a coleta de dados, utilizou-se o Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil/CNPq. Para aprofundamento da realidade das mulheres na UFSCar, realizou-se um levantamento adicional nos sites da instituição e do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Conforme revelam os dados do Diretório, em 1995, a participação feminina alcançou 39% dos cientistas e, em 2004, passou para 47%. Na UFSCar, as mulheres representam 39,3% dos docentes, ocupam 1/3 dos postos de comando e entre os discentes superam 55% dos estudantes. Destaca-se que ainda falta um caminho a percorrer para igualarem-se aos pesquisadores nos postos acadêmicos e áreas do conhecimento mais prestigiadas. Utilizar o potencial feminino é estratégico para avançar cientificamente.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6278] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6278] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Transinformação; Vol. 19 No. 2 (2007)] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Transinformação; v. 19 n. 2 (2007)] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Transinformação; Vol. 19 Núm. 2 (2007)] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2318-0889] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [0103-3786] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Indicadores da participação feminina em Ciência e Tecnologia] => 0
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Indicators of women participation in Brazilian Science and Technology] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6278/3976] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6278] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6278/3976] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6278#00027] => 0
                        )

                )

        )

)