Article Brapci-Revistas

Um estudo sobre o emprego da mineração textual para classificação de teleconsultorias no contexto do Projeto Telessaúde-RS

A Study about the use of text mining in teleconsulting classification in the context of the TelehealthRS Project

Estudio sobre el uso de minería textual para clasificación de teleconsultas en el contexto del proyecto Telessaúde-RS

This article presents a study on how text mining technology may contribute to build answers to teleconsultation made in the context of telehealth. In this scenario, one of the difficulties for the preparation of responses to consultations is related to the classification of questions initially posed by the applicant.In this research, we used Sobek mining tool to extract concepts from a number of previous requests and integrated it to a teleconsultation experimental environment. Then a study with 37 professionals from various regions of the country was carried out, professionals who answered two teleconsultation using the new system. Results showed that text mining can be helpful in locating relevant information to improve the answering process. The teleconsultants that participated in the research also considered that using previous requests and responses in teleconsultations may contribute to the continuing education process of health professionals.@en


En este artículo se presenta un estudio sobre cómo la tecnología de minería de textos puede contribuir a la construcción de respuestas para teleconsultas hechas en el contexto de la telesalud. En este escenario, una de las dificultades para la preparación de las respuestas a las teleconsultas se relaciona con la clasificación de las preguntas planteadas inicialmente por el solicitante. En esta investigación, se utilizó la herramienta de minería Sobek para extraer conceptos de varias solicitudes anteriores, siendo estas integradas a un sistema experimental de teleconsultas. Un estudio con 37 profesionales de diversas regiones del país fué realizado. Estos profesionales respondieron a dos teleconsultas con el nuevo sistema. Los resultados mostraron que la minería de textos puede ayudar a localizar informaciones relevantes y acelerar el proceso de respuesta. Los teleconsultores encuestados también consideraron que las solicitaciones de consulta y las respuestas anteriores pueden contribuir a la formación continuada de los profesionales de la salud.@es
Este artigo apresenta um estudo sobre como a tecnologia de mineração de texto pode contribuir na construção de respostas a teleconsultorias feitas no contexto da telessaúde. Neste cenário, uma das dificuldades para a elaboração de respostas a consultorias está relacionada à classificação dos questionamentos inicialmente colocados pelo solicitante. Nesta pesquisa, utilizou-se o minerador Sobek para extrair conceitos de um conjunto de solicitações anteriores e integrou-se este sistema a um ambiente experimental de teleconsultorias. Foi então realizado um estudo com 37 profissionais de diversas regiões do país, que responderam a duas teleconsultorias empregando este novo sistema. Os resultados permitiram concluir que a mineração de texto pode auxiliar na localização de informações pertinentes para a elaboração e agilização do processo de respostas. Os teleconsultores que participaram da pesquisa também consideraram que a consulta de solicitações e respostas prévias pode contribuir na educação permanente de profissionais de saúde.@pt

. A study about the use of text mining in teleconsulting classification in the context of the telehealthrs project estudio sobre el uso de minería textual para clasificación de teleconsultas en el contexto del proyecto telessaúde-rs um estudo sobre o emprego da mineração textual para classificação de teleconsultorias no contexto do projeto telessaúde-rs. Revista eletrônica de comunicação, informação e inovação em saúde, [????].
NLP0.29
Visto 14 vezes
sem referências
Array
(
    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Telehealth] => 130579
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Primary health care] => 272729
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Education] => 235127
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Continuing] => 131407
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Health education] => 272627
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Data mining] => 234340
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Computer systems] => 272309
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Education] => 3820
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Computer systems] => 35187
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Telessaúde] => 35359
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Atenção primária à saúde] => 272026
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Educação continuada] => 172208
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Educação em saúde] => 273389
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Mineração de dado] => 15401
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Sistema de computação] => 269857
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Mineração de dados] => 270961
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [Sistemas de computação] => 272311
                        )

                    [9] => Array
                        (
                            [Educação continuada] => 2180
                        )

                    [10] => Array
                        (
                            [Sistema de computação] => 15359
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Telesalud] => 131408
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Atención primaria de salud] => 272730
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Educación continua] => 274731
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Educación en salud] => 273138
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Minería de datos] => 234336
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Sistemas de computación] => 272310
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Educación continua] => 62373
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Daniel Epstein] => 131413
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Fábio Rafael Damasceno] => 131409
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Eliseo Berni Reategui] => 131410
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Erno Harzheim] => 131411
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Carlos André Aita Schmitz] => 131412
                        )

                )

        )

    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2016-06-30] => 39274
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/127865/2023/01/oai_www_reciis_icict_fiocruz_br_article_972#00086.pdf] => 213542
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2016-06-30] => 272312
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde] => 127865
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00086-2016-10-] => 207998
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00086-2016-10-2] => 128062
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [This article presents a study on how text mining technology may contribute to build answers to teleconsultation made in the context of telehealth. In this scenario, one of the difficulties for the preparation of responses to consultations is related to the classification of questions initially posed by the applicant.In this research, we used Sobek mining tool to extract concepts from a number of previous requests and integrated it to a teleconsultation experimental environment. Then a study with 37 professionals from various regions of the country was carried out, professionals who answered two teleconsultation using the new system. Results showed that text mining can be helpful in locating relevant information to improve the answering process. The teleconsultants that participated in the research also considered that using previous requests and responses in teleconsultations may contribute to the continuing education process of health professionals.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [En este artículo se presenta un estudio sobre cómo la tecnología de minería de textos puede contribuir a la construcción de respuestas para teleconsultas hechas en el contexto de la telesalud. En este escenario, una de las dificultades para la preparación de las respuestas a las teleconsultas se relaciona con la clasificación de las preguntas planteadas inicialmente por el solicitante. En esta investigación, se utilizó la herramienta de minería Sobek para extraer conceptos de varias solicitudes anteriores, siendo estas integradas a un sistema experimental de teleconsultas. Un estudio con 37 profesionales de diversas regiones del país fué realizado. Estos profesionales respondieron a dos teleconsultas con el nuevo sistema. Los resultados mostraron que la minería de textos puede ayudar a localizar informaciones relevantes y acelerar el proceso de respuesta. Los teleconsultores encuestados también consideraron que las solicitaciones de consulta y las respuestas anteriores pueden contribuir a la formación continuada de los profesionales de la salud.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Este artigo apresenta um estudo sobre como a tecnologia de mineração de texto pode contribuir na construção de respostas a teleconsultorias feitas no contexto da telessaúde. Neste cenário, uma das dificuldades para a elaboração de respostas a consultorias está relacionada à classificação dos questionamentos inicialmente colocados pelo solicitante. Nesta pesquisa, utilizou-se o minerador Sobek para extrair conceitos de um conjunto de solicitações anteriores e integrou-se este sistema a um ambiente experimental de teleconsultorias. Foi então realizado um estudo com 37 profissionais de diversas regiões do país, que responderam a duas teleconsultorias empregando este novo sistema. Os resultados permitiram concluir que a mineração de texto pode auxiliar na localização de informações pertinentes para a elaboração e agilização do processo de respostas. Os teleconsultores que participaram da pesquisa também consideraram que a consulta de solicitações e respostas prévias pode contribuir na educação permanente de profissionais de saúde.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/972] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/972] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.29397/reciis.v10i2.972] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 2 (2016)] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 2 (2016)] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 2 (2016)] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1981-6278] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [A Study about the use of text mining in teleconsulting classification in the context of the TelehealthRS Project] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Estudio sobre el uso de minería textual para clasificación de teleconsultas en el contexto del proyecto Telessaúde-RS] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Um estudo sobre o emprego da mineração textual para classificação de teleconsultorias no contexto do Projeto Telessaúde-RS] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/972/pdf_972] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/972] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/972/pdf_972] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/972#00086] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.29397/reciis.v10i2.972] => 0
                        )

                )

        )

)