Article Brapci-Revistas

Interações Tecnológicas e Estratégias Ensino em Tempos de Pandemia de Covid-19

Technological Interactions and Teaching Strategies in Time of the Covid-19 Pandemic

Interacciones tecnológicas y estrategias de enseñanza en tiempos de pandemia Covid-19

It presents the process of materialization of the teaching work, from its practices and the use of technologies as well as didactics adopted in the classroom of the Graduate Course in Library Science at UFMA. Explores the Emergency Remote Teaching – ERT model that disciplines the continuity and functioning of Brazilian higher education during the Covid-19 pandemic. It offers a reflective exercise to know and understand the effects of remote interactions in the teaching and learning process, and especially in classroom practices. Its objectives are: a) to map the conception of the professors of the Library Science Course at UFMA on Emergency Remote Teaching; b) identify the systems, equipment, connectivity and tools used to explore content and activities in remote classes; c) list the challenges and opportunities opportunely found in the ERT modality by the teachers with the ERT. This is a descriptive qualitative research, using the Google Forms platform, as a data collection instrument. Based on the collaboration of respondents, without a decisive emphasis, it can be concluded that the technological environment available in an incipient way produces dissatisfaction and difficulties in the teaching-learning process.@en


Presenta el proceso de materialización del trabajo docente, a partir de sus prácticas y el uso de tecnologías y didácticas adoptadas en el aula del Curso de Graduación en Biblioteconomía de la UFMA. Explora el modelo de Enseñanza Remota de Emergencia - ERE que disciplina la continuidad y el funcionamiento de la educación superior brasileña durante la pandemia de Covid-19. Ofrece un ejercicio reflexivo, con el objetivo general de conocer y comprender los efectos de las interacciones a distancia en el proceso de enseñanza y aprendizaje, y especialmente en las prácticas ordinarias de aula. Establece como objetivos específicos: a) mapear la concepción de los profesores del Curso de Biblioteconomía de la UFMA sobre la Enseñanza a Distancia en Emergencias; b) identificar los sistemas, equipos, conectividad y herramientas que se utilizan para explorar contenidos y actividades en las clases a distancia; c) enumerar los retos y oportunidades encontrados oportunamente en la modalidad ERE por los docentes con la ERE. Se trata de una investigación cualitativa descriptiva, utilizando la plataforma Google Forms, como instrumento de recolección de datos. A partir en la colaboración de los encuestados, sin un énfasis determinante, se concluye que el entorno tecnológico disponible de forma incipiente produce insatisfacción y dificultades en el proceso de enseñanza-aprendizaje.@es
Apresenta o processo de materialização do trabalho docente, a partir de suas práticas e o uso de tecnologias bem como didáticas adotadas em sala de aula do Curso de Graduação em Biblioteconomia da UFMA. Explora o modelo Ensino Remoto Emergencial - ERE que disciplina a continuidade e funcionamento do ensino superior brasileiro durante a pandemia de Covid-19. Oferece um exercício reflexivo, trazendo como objetivo geral conhecer e compreender os efeitos das interações remotas no processo de ensino e aprendizagem, e sobretudo nas práticas ordinárias da sala de aula. Estabelece como objetivos específicos: a) mapear a concepção dos professores do Curso de Biblioteconomia da UFMA sobre o Ensino Remoto Emergencial; b) identificar os sistemas, equipamentos, conectividade e ferramentas utilizadas para explorar conteúdos e atividades nas aulas remotas; c) elencar os desafios e oportunidades encontrados oportunamente na modalidade ERE pelos professores com o ERE. Trata-se de pesquisa descritiva de cunho qualitativo, utilizando a plataforma Google Forms, como instrumento de coleta de dados A partir da colaboração dos respondentes, sem uma ênfase determinante, conclui que a ambiência tecnológica disponível de forma incipiente produz insatisfação e dificuldades no processo ensino aprendizagem.@pt

. Technological interactions and teaching strategies in time of the covid-19 pandemic interacciones tecnológicas y estrategias de enseñanza en tiempos de pandemia covid-19 interações tecnológicas e estratégias ensino em tempos de pandemia de covid-19. Revista brasileira de educação em ciência da informação, [????].
NLP0.29
Visto 21 vezes
sem referências
Array
(
    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Raimunda Marinho] => 198303
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Cláudia Maria Pinho de Abreu Pecegueiro] => 14334
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Cláudia Maria Pinto de Abreu Pecegueiro] => 1357
                        )

                )

        )

    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-06-20] => 197861
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/778/2022/10/oai_ojs_portal_abecin_org_br_article_314#00061.pdf] => 205649
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [15] => 3896
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1] => 696
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Library science] => 269726
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Teaching] => 176801
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Social inclusion] => 264953
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Assistive technology] => 173143
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Emergency remote teaching] => 198300
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Accessibility] => 265375
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Library science-teaching] => 286819
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Accessibility] => 233861
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Inclusión social] => 181064
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Tecnología de asistencia] => 198301
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Enseñanza remota de emergencia] => 198302
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Biblioteconomía-enseñanza] => 286820
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteconomia] => 234396
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Enseñanza] => 37319
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Accesibilidad] => 250030
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Ensino] => 201005
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Acessibilidade] => 247610
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Inclusão social] => 262072
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Tecnologia assistiva] => 276623
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Ensino remoto emergencial] => 157470
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [Biblioteconomia-ensino] => 266809
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-06-20] => 271763
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação] => 778
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00061-2022-9-ESPECIAL] => 198279
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:61:2022-9-0] => 232494
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [It presents the process of materialization of the teaching work, from its practices and the use of technologies as well as didactics adopted in the classroom of the Graduate Course in Library Science at UFMA. Explores the Emergency Remote Teaching – ERT model that disciplines the continuity and functioning of Brazilian higher education during the Covid-19 pandemic. It offers a reflective exercise to know and understand the effects of remote interactions in the teaching and learning process, and especially in classroom practices. Its objectives are: a) to map the conception of the professors of the Library Science Course at UFMA on Emergency Remote Teaching; b) identify the systems, equipment, connectivity and tools used to explore content and activities in remote classes; c) list the challenges and opportunities opportunely found in the ERT modality by the teachers with the ERT. This is a descriptive qualitative research, using the Google Forms platform, as a data collection instrument. Based on the collaboration of respondents, without a decisive emphasis, it can be concluded that the technological environment available in an incipient way produces dissatisfaction and difficulties in the teaching-learning process.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [It presents the process of materialization of the teaching work, from its practices and the use of technologies as well as didactics adopted in the classroom of the Graduate Course in Library Science at UFMA. Explores the Emergency Remote Teaching – ERT model that disciplines the continuity and functioning of Brazilian higher education during the Covid-19 pandemic. It offers a reflective exercise to know and understand the effects of remote interactions in the teaching and learning process, and especially in classroom practices. Its objectives are: a) to map the conception of the professors of the Library Science Course at UFMA on Emergency Remote Teaching; b) identify the systems, equipment, connectivity and tools used to explore content and activities in remote classes; c) list the challenges and opportunities opportunely found in the ERT modality by the teachers with the ERT. This is a descriptive qualitative research, using the Google Forms platform, as a data collection instrument. Based on the collaboration of respondents, without a decisive emphasis, it can be concluded that the technological environment available in an incipient way produces dissatisfaction and difficulties in the teaching-learning process.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Presenta el proceso de materialización del trabajo docente, a partir de sus prácticas y el uso de tecnologías y didácticas adoptadas en el aula del Curso de Graduación en Biblioteconomía de la UFMA. Explora el modelo de Enseñanza Remota de Emergencia - ERE que disciplina la continuidad y el funcionamiento de la educación superior brasileña durante la pandemia de Covid-19. Ofrece un ejercicio reflexivo, con el objetivo general de conocer y comprender los efectos de las interacciones a distancia en el proceso de enseñanza y aprendizaje, y especialmente en las prácticas ordinarias de aula. Establece como objetivos específicos: a) mapear la concepción de los profesores del Curso de Biblioteconomía de la UFMA sobre la Enseñanza a Distancia en Emergencias; b) identificar los sistemas, equipos, conectividad y herramientas que se utilizan para explorar contenidos y actividades en las clases a distancia; c) enumerar los retos y oportunidades encontrados oportunamente en la modalidad ERE por los docentes con la ERE. Se trata de una investigación cualitativa descriptiva, utilizando la plataforma Google Forms, como instrumento de recolección de datos. A partir en la colaboración de los encuestados, sin un énfasis determinante, se concluye que el entorno tecnológico disponible de forma incipiente produce insatisfacción y dificultades en el proceso de enseñanza-aprendizaje.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Apresenta o processo de materialização do trabalho docente, a partir de suas práticas e o uso de tecnologias bem como didáticas adotadas em sala de aula do Curso de Graduação em Biblioteconomia da UFMA. Explora o modelo Ensino Remoto Emergencial - ERE que disciplina a continuidade e funcionamento do ensino superior brasileiro durante a pandemia de Covid-19. Oferece um exercício reflexivo, trazendo como objetivo geral conhecer e compreender os efeitos das interações remotas no processo de ensino e aprendizagem, e sobretudo nas práticas ordinárias da sala de aula. Estabelece como objetivos específicos: a) mapear a concepção dos professores do Curso de Biblioteconomia da UFMA sobre o Ensino Remoto Emergencial; b) identificar os sistemas, equipamentos, conectividade e ferramentas utilizadas para explorar conteúdos e atividades nas aulas remotas; c) elencar os desafios e oportunidades encontrados oportunamente na modalidade ERE pelos professores com o ERE. Trata-se de pesquisa descritiva de cunho qualitativo, utilizando a plataforma Google Forms, como instrumento de coleta de dados A partir da colaboração dos respondentes, sem uma ênfase determinante, conclui que a ambiência tecnológica disponível de forma incipiente produz insatisfação e dificuldades no processo ensino aprendizagem.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/314] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.24208/rebecin.v9inúmero especial.314] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-15] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-15] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-15] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2358-3193] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Technological Interactions and Teaching Strategies in Time of the Covid-19 Pandemic] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Interacciones tecnológicas y estrategias de enseñanza en tiempos de pandemia Covid-19] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Interações Tecnológicas e Estratégias Ensino em Tempos de Pandemia de Covid-19] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314/365] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314/366] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314/367] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314/365] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314/366] => 0
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/314/367] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/314#00061] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.24208/rebecin.v9.314] => 0
                        )

                )

        )

)