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€œmarketing” nas matrizes curriculares dos cursos de arquivologia da regiãƒo nordeste do brasil

The study focuses on the importance of disciplines that address the Marketing theme in the curricula of Archival courses in the northeastern region of Brazil, whose importance in the training of future archivists is related to the issue of using marketing strategies, whether traditional or digital, to disseminate the products and services of information units. The methodology used was exploratory research, of bibliographic type, with qualitative approach, and the sample was composed of the political-pedagogical projects (PPCs) available on the web pages of three Archival courses offered in universities in the Northeast of Brazil. As a result, it was verified that, in the curricular matrices of the courses, marketing already brings a differential in the formation of future professionals, although it is approached in a primary way. This will open new paths for it to be inserted in a broad way and become an efficient and effective tool in the professional life of these future archivists. In this sense, it is expected that the learned knowledge will not remain only in empiricism, but will also be transformed into actions, methods and techniques learned to contribute to the needs of the market.@en


Analisa as disciplinas que abordam o tema Marketing nas matrizes curriculares dos cursos de Arquivologia ofertados pela UFBA, UFPB e UEPB da região nordeste do Brasil, na modalidade presencial. Destaca ainda a importância do marketing, seja ele tradicional ou digital, por ter a finalidade de divulgar os produtos e serviços ofertados pelas unidades de informação. A metodologia utilizada foi a pesquisa exploratória, do tipo bibliográfica e documental, com abordagem qualitativa. Utilizou-se como amostragem na investigação, os Projetos Políticos Pedagógicos de Cursos (PPCs) disponíveis na internet. Como resultado, verificou-se que, nas matrizes curriculares dos referidos cursos, o marketing traz um diferencial na formação dos futuros profissionais, embora seja abordado de forma primária. Porém, ao inserir essa temática com maior propriedade, é possível que se torne uma ferramenta eficiente e eficaz para as diversas ações a serem utilizadas pelos futuros arquivistas. @pt

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