Article Brapci-Revistas

Formação e produção científica docente: uma análise dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu da Escola de Ciência da Informação da UFMG

Formation and teacher scientific production: an analysis of the Stricto Sensu Postgraduate Programs of the School of Information Science at UFMG

This article aims to analyze the formation of teachers of the stricto sensu Postgraduate Programs of the School of Information Science (SIC) at the Federal University of Minas Gerais (FUMG). The School houses two stricto sensu Postgraduate Programs in current activity: the Postgraduate Program in Information Science (PGPIS) and the Postgraduate Program in Management and Knowledge Organization (PGPMKO), both members of the Communication and Information area with grade five in the evaluation of Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CIHEP). The data collection procedures were performed on the lattes curriculum platform of the National Council for Scientific and Technological Development (NCRs), which gathers data and academic information of Brazilian researchers. The names of the accredited professors in the Postgraduate Programs were identified on their websites. Regarding the data analysis procedures, the following categories were used: Graduation, Master’s Degree, Doctorate Degree, Master’s Degree and Doctorate Degree, No formation in Information Science. The results pointed a total of 45 professors/researchers: 22 from the PGPIS, 10 of whom do not have formation in Information Science, and 22 from the PGPMKO, five of whom have no formation in Information Science. The professors/researchers are from 13 scientific areas at the postgraduate level. Most of them (14) have a graduate degree in Library Science. There is a significant percentage of professors/researchers without formation in Information Science. Library Science and Information Science excluded, it should be noted that other 11 areas of knowledge are also present in teaching and research activities in the Postgraduate Programs analyzed.@en


Este artigo tem por objetivo analisar a formação dos docentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu da Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). A Escola abriga dois Programas de Pós-Graduação stricto sensu em atividade, a saber: o Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) e o Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento (PPGGOC), ambos integrantes da área de Comunicação e Informação com nota cinco na avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior (CAPES). Os procedimentos de coleta de dados foram feitos na plataforma de currículos lattes do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), que reúne dados e informações acadêmicas de pesquisadores brasileiros. Os nomes dos docentes credenciados nos Programas de Pós-Graduação foram identificados nos sites destes. Quanto aos procedimentos de análise dos dados, utilizaram-se as seguintes categorias: Graduação, Mestrado, Doutorado, Mestrado e Doutorado, sem formação em Ciência da Informação. Os resultados apontaram um total de 44 professores/pesquisadores: 22 do PPGCI, 10 dos quais não possuem formação em Ciência da Informação, e 22 do PPGGOC, cinco dos quais sem formação em Ciência da Informação. Os professores/pesquisadores são oriundos de 13 áreas científicas em nível de graduação. A maioria deles (14) tem graduação em Biblioteconomia. Nota-se um percentual significativo de professores /pesquisadores sem formação em Ciência da informação. Excluídas a Biblioteconomia e Ciência da Informação, convém ressaltar que outras 11 áreas do conhecimento também estão presentes nas atividades de docência e pesquisa nos Programas de Pós-Graduação analisados.@pt

. Formation and teacher scientific production: an analysis of the stricto sensu postgraduate programs of the school of information science at ufmg formação e produção científica docente: uma análise dos programas de pós-graduação stricto sensu da escola de ciência da informação da ufmg. Bibliocanto, [????].
NLP0.29
Visto 19 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-04-20] => 194484
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Edcleyton Bruno Fernandes da Silva] => 16676
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Marlene Oliveira] => 16108
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/120087/2022/05/oai_periodicos_ufrn_br_article_26880#00082.pdf] => 195340
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [20] => 1549
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1] => 696
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Information science] => 233818
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Teacher] => 181449
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Researcher formation] => 194482
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Teacher training] => 181459
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Teacher/researcher formation] => 273896
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Teacher] => 37528
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 237157
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Formação professore] => 194483
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Pesquisador] => 265414
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Formação docente] => 171531
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Formação professores/pesquisadores] => 273897
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-04-20] => 273898
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [BY-NC-SA/4.0] => 245839
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Bibliocanto] => 120087
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00082-2022-8-1] => 193946
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [This article aims to analyze the formation of teachers of the stricto sensu Postgraduate Programs of the School of Information Science (SIC) at the Federal University of Minas Gerais (FUMG). The School houses two stricto sensu Postgraduate Programs in current activity: the Postgraduate Program in Information Science (PGPIS) and the Postgraduate Program in Management and Knowledge Organization (PGPMKO), both members of the Communication and Information area with grade five in the evaluation of Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CIHEP). The data collection procedures were performed on the lattes curriculum platform of the National Council for Scientific and Technological Development (NCRs), which gathers data and academic information of Brazilian researchers. The names of the accredited professors in the Postgraduate Programs were identified on their websites. Regarding the data analysis procedures, the following categories were used: Graduation, Master’s Degree, Doctorate Degree, Master’s Degree and Doctorate Degree, No formation in Information Science. The results pointed a total of 45 professors/researchers: 22 from the PGPIS, 10 of whom do not have formation in Information Science, and 22 from the PGPMKO, five of whom have no formation in Information Science. The professors/researchers are from 13 scientific areas at the postgraduate level. Most of them (14) have a graduate degree in Library Science. There is a significant percentage of professors/researchers without formation in Information Science. Library Science and Information Science excluded, it should be noted that other 11 areas of knowledge are also present in teaching and research activities in the Postgraduate Programs analyzed.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [This article aims to analyze the formation of teachers of the stricto sensu Postgraduate Programs of the School of Information Science (SIC) at the Federal University of Minas Gerais (FUMG). The School houses two stricto sensu Postgraduate Programs in current activity: the Postgraduate Program in Information Science (PGPIS) and the Postgraduate Program in Management and Knowledge Organization (PGPMKO), both members of the Communication and Information area with grade five in the evaluation of Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CIHEP). The data collection procedures were performed on the lattes curriculum platform of the National Council for Scientific and Technological Development (NCRs), which gathers data and academic information of Brazilian researchers. The names of the accredited professors in the Postgraduate Programs were identified on their websites. Regarding the data analysis procedures, the following categories were used: Graduation, Master’s Degree, Doctorate Degree, Master’s Degree and Doctorate Degree, No formation in Information Science. The results pointed a total of 45 professors/researchers: 22 from the PGPIS, 10 of whom do not have formation in Information Science, and 22 from the PGPMKO, five of whom have no formation in Information Science. The professors/researchers are from 13 scientific areas at the postgraduate level. Most of them (14) have a graduate degree in Library Science. There is a significant percentage of professors/researchers without formation in Information Science. Library Science and Information Science excluded, it should be noted that other 11 areas of knowledge are also present in teaching and research activities in the Postgraduate Programs analyzed.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Este artigo tem por objetivo analisar a formação dos docentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu da Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). A Escola abriga dois Programas de Pós-Graduação stricto sensu em atividade, a saber: o Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) e o Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento (PPGGOC), ambos integrantes da área de Comunicação e Informação com nota cinco na avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior (CAPES). Os procedimentos de coleta de dados foram feitos na plataforma de currículos lattes do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), que reúne dados e informações acadêmicas de pesquisadores brasileiros. Os nomes dos docentes credenciados nos Programas de Pós-Graduação foram identificados nos sites destes. Quanto aos procedimentos de análise dos dados, utilizaram-se as seguintes categorias: Graduação, Mestrado, Doutorado, Mestrado e Doutorado, sem formação em Ciência da Informação. Os resultados apontaram um total de 44 professores/pesquisadores: 22 do PPGCI, 10 dos quais não possuem formação em Ciência da Informação, e 22 do PPGGOC, cinco dos quais sem formação em Ciência da Informação. Os professores/pesquisadores são oriundos de 13 áreas científicas em nível de graduação. A maioria deles (14) tem graduação em Biblioteconomia. Nota-se um percentual significativo de professores /pesquisadores sem formação em Ciência da informação. Excluídas a Biblioteconomia e Ciência da Informação, convém ressaltar que outras 11 áreas do conhecimento também estão presentes nas atividades de docência e pesquisa nos Programas de Pós-Graduação analisados.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:periodicos.ufrn.br:article/26880] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/26880] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [BiblioCanto; v. 8 n. 1 (2022); 1 - 20] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2447-7842] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.21680/2427-7842.2022v8n1] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Formation and teacher scientific production: an analysis of the Stricto Sensu Postgraduate Programs of the School of Information Science at UFMG] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Formação e produção científica docente: uma análise dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu da Escola de Ciência da Informação da UFMG] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/26880/15629] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/26880] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/26880/15629] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:periodicos.ufrn.br:article/26880#00082] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.21680/2447-7842.2022v8n1ID26880] => 0
                        )

                )

        )

)