Article Brapci-Revistas

Tendências de inovação em bibliotecas escolares: vertentes emergentes para ressignificar esses espaços

Innovation trends in school libraries: emerging trends to reframe these spaces

The implementation of innovative practices in school spaces is a necessary movement tofollow the needs of contemporary society, which, even with inequalities, is increasinglyimmersed in the universe of technologies. This project investigatesinnovation trends in schoollibraries, focusing on new media and collaborative creative spaces. It aimed to map whichinnovation practices have been implemented in Brazilian school libraries and how theconcepts of makerspace, hackerspace and resource center have been incorporated by schoolinstitutions. The project is based on a systematic mapping of literature, including articles, publications in reports or expanded abstracts peer-reviewed, in addition to theses anddissertations, published between the years 2000 and 2020, in Portuguese. As a final result, ascope of 8 projects was obtained that met the inclusion criteria. The publications indicated themakerspace as a promising trend for innovation in school libraries and an important resourcefor the pedagogical process, as well as the Learning Resources Center that aims to composethe planning and objectives of the educational system. The projects show that for an effectiveincorporation of concepts, it is necessary to make the curriculum more flexible, a process ofraising awareness among the school community and qualifying librarian professionals. It isconcluded that this area is still underdeveloped in school spaces in Brazil, but that it is alreadyshowing effective processes in some institutions.@en


A implementação de práticas inovadoras em espaços escolares é um movimento necessáriopara acompanhar as necessidades da sociedade contemporânea, que, mesmo comdesigualdades, encontra-se cada vez mais imersa num universo de tecnologias. Este trabalhoinvestiga tendências de inovação em bibliotecas escolares, com foco em novas mídias eespaços de criação colaborativos. Teve como objetivos mapear quais as práticas de inovaçãotêm sido implementadas nas bibliotecas escolares brasileiras e de que forma os conceitos demakerspace, hackerspace e centro de recursos têm sido incorporados pelas instituiçõesescolares. Foi realizado ummapeamento sistemático de literatura, contemplando artigos,publicações em conferências ou resumos expandidos revisados por pares, além de teses edissertações, publicados entre os anos 2000 e 2020, em português. Como resultado final,obteu-se um escopo de 8 trabalhos que se enquadraram aos critérios de inclusão. Aspublicações indicaram o makerspacecomo uma tendência promissora de inovação embibliotecas escolares e um importante recurso ao processo pedagógico, bem como o Centro deRecursos de Aprendizagem que se propõe a compor o planejamento e objetivos do sistemaeducativo.Os trabalhos apontam que para uma incorporação efetiva desses conceitos se faznecessário uma flexibilização do currículo, um processo de conscientização da comunidadeescolar e a qualificação dos profissionais bibliotecários. Conclui-se que essa é uma área aindapouco desenvolvida em espaços escolares no Brasil, mas, que já se mostra com exemplosefetivos em algumas instituições.@pt

. Innovation trends in school libraries: emerging trends to reframe these spaces tendências de inovação em bibliotecas escolares: vertentes emergentes para ressignificar esses espaços. Biblioteca escolar em revista, [????].
NLP0.29
Visto 12 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-01-28] => 170419
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Gabriela Barbosa Carneiro] => 170426
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Tel Amiel] => 170427
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/112/2022/05/oai_revistas_usp_br_article_186748#00008.pdf] => 196201
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [63] => 1382
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [42] => 608
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [School library] => 266590
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Innovation] => 178704
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Resource center] => 74556
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Makerspace] => 268486
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Hackerspace] => 268078
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Makerspace] => 5264
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Hackerspace] => 80344
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 232760
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Inovação] => 262113
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Centro de recurso] => 74557
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Centro de recursos] => 270290
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 247552
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2022-01-28] => 270289
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [HTTP://CREATIVECOMMONS.ORG/LICENSES/BY-NC/4.0] => 234611
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar em revista] => 112
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00008-2022-8-1] => 170416
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The implementation of innovative practices in school spaces is a necessary movement tofollow the needs of contemporary society, which, even with inequalities, is increasinglyimmersed in the universe of technologies. This project investigatesinnovation trends in schoollibraries, focusing on new media and collaborative creative spaces. It aimed to map whichinnovation practices have been implemented in Brazilian school libraries and how theconcepts of makerspace, hackerspace and resource center have been incorporated by schoolinstitutions. The project is based on a systematic mapping of literature, including articles,
publications in reports or expanded abstracts peer-reviewed, in addition to theses anddissertations, published between the years 2000 and 2020, in Portuguese. As a final result, ascope of 8 projects was obtained that met the inclusion criteria. The publications indicated themakerspace as a promising trend for innovation in school libraries and an important resourcefor the pedagogical process, as well as the Learning Resources Center that aims to composethe planning and objectives of the educational system. The projects show that for an effectiveincorporation of concepts, it is necessary to make the curriculum more flexible, a process ofraising awareness among the school community and qualifying librarian professionals. It isconcluded that this area is still underdeveloped in school spaces in Brazil, but that it is alreadyshowing effective processes in some institutions.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [The implementation of innovative practices in school spaces is a necessary movement to follow the needs of contemporary society, which, even with inequalities, is increasingly immersed in the universe of technologies. This project investigatesinnovation trends in school libraries, focusing on new media and collaborative creative spaces. It aimed to map whichinnovation practices have been implemented in Brazilian school libraries and how the concepts of makerspace, hackerspace and resource center have been incorporated by school institutions. The project is based on a systematic mapping of literature, including articles, publications in reports or expanded abstracts peer-reviewed, in addition to theses and dissertations, published between the years 2000 and 2020, in Portuguese. As a final result, a scope of 8 projects was obtained that met the inclusion criteria. The publications indicated themakerspace as a promising trend for innovation in school libraries and an important resource for the pedagogical process, as well as the Learning Resources Center that aims to compose the planning and objectives of the educational system. The projects show that for an effective incorporation of concepts, it is necessary to make the curriculum more flexible, a process of raising awareness among the school community and qualifying librarian professionals. It is concluded that this area is still underdeveloped in school spaces in Brazil, but that it is already showing effective processes in some institutions.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [A implementação de práticas inovadoras em espaços escolares é um movimento necessáriopara acompanhar as necessidades da sociedade contemporânea, que, mesmo comdesigualdades, encontra-se cada vez mais imersa num universo de tecnologias. Este trabalhoinvestiga tendências de inovação em bibliotecas escolares, com foco em novas mídias eespaços de criação colaborativos. Teve como objetivos mapear quais as práticas de inovaçãotêm sido implementadas nas bibliotecas escolares brasileiras e de que forma os conceitos demakerspace, hackerspace e centro de recursos têm sido incorporados pelas instituiçõesescolares. Foi realizado ummapeamento sistemático de literatura, contemplando artigos,publicações em conferências ou resumos expandidos revisados por pares, além de teses edissertações, publicados entre os anos 2000 e 2020, em português. Como resultado final,obteu-se um escopo de 8 trabalhos que se enquadraram aos critérios de inclusão. Aspublicações indicaram o makerspacecomo uma tendência promissora de inovação embibliotecas escolares e um importante recurso ao processo pedagógico, bem como o Centro deRecursos de Aprendizagem que se propõe a compor o planejamento e objetivos do sistemaeducativo.Os trabalhos apontam que para uma incorporação efetiva desses conceitos se faznecessário uma flexibilização do currículo, um processo de conscientização da comunidadeescolar e a qualificação dos profissionais bibliotecários. Conclui-se que essa é uma área aindapouco desenvolvida em espaços escolares no Brasil, mas, que já se mostra com exemplosefetivos em algumas instituições.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [A implementação de práticas inovadoras em espaços escolares é um movimento necessário para acompanhar as necessidades da sociedade contemporânea, que, mesmo com desigualdades, encontra-se cada vez mais imersa num universo de tecnologias. Este trabalho investiga tendências de inovação em bibliotecas escolares, com foco em novas mídias e espaços de criação colaborativos. Teve como objetivos mapear quais as práticas de inovação têm sido implementadas nas bibliotecas escolares brasileiras e de que forma os conceitos de makerspace, hackerspace e centro de recursos têm sido incorporados pelas instituições escolares. Foi realizado ummapeamento sistemático de literatura, contemplando artigos, publicações em conferências ou resumos expandidos revisados por pares, além de teses e dissertações, publicados entre os anos 2000 e 2020, em português. Como resultado final, obteu-se um escopo de 8 trabalhos que se enquadraram aos critérios de inclusão. As publicações indicaram o makerspacecomo uma tendência promissora de inovação em bibliotecas escolares e um importante recurso ao processo pedagógico, bem como o Centro de Recursos de Aprendizagem que se propõe a compor o planejamento e objetivos do sistema educativo.Os trabalhos apontam que para uma incorporação efetiva desses conceitos se faz necessário uma flexibilização do currículo, um processo de conscientização da comunidade escolar e a qualificação dos profissionais bibliotecários. Conclui-se que essa é uma área ainda pouco desenvolvida em espaços escolares no Brasil, mas, que já se mostra com exemplos efetivos em algumas instituições.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:revistas.usp.br:article/186748] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/186748] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.11606/issn.2238-5894.berev.2022.186748] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca Escolar em Revista; v. 8 n. 1 (2022); 42-63] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [2238-5894] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Innovation trends in school libraries: emerging trends to reframe these spaces] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Tendências de inovação em bibliotecas escolares: vertentes emergentes para ressignificar esses espaços] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/186748/179667] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/186748] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/186748/179667] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:revistas.usp.br:article/186748#00008] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.11606/issn.2238-5894.berev.2022.186748] => 0
                        )

                )

        )

)