Article Brapci-Revistas

As disciplinas de didática em cursos de pedagogia no Brasil e a ocorrência da temática biblioteca escolar: um estudo bibliométrico das influências bibliográficas

Didactic in the disciplines of pedagogy courses in Brazil and the occurrence of thematic school library: a bibliometric study of the bibliographic influences

It aims to know the influences of didactic literature in the disciplines of pedagogy courses in Brazil and the occurrence of theme of school library. The research can be classified as a bibliometric study of references / citations applied to discipline’s programs. The population consists of 29 universities: (6) in the Northern region, (8) of the Northeastern region, (4) the Midwest (7) and the Southeast (4) in the South. With the characterization of subjects were identified didactic publications and authors cited. It was found through the analysis of indexes and abstracts of the publications and for the technical reading of the 19 most influential books, presents the theme that no school library substantially. It can be stated that the understanding of the school library as an educational tool is not practical for researchers in the area of teaching. However, it is important to reaffirm the teaching potential of the school library in the school life of the student, especially those entered in the initial series.@en


Objetiva-se conhecer as influências bibliográficas nas disciplinas de didática em cursos de Pedagogia no Brasil e a ocorrência da temática biblioteca escolar. Trata-se de um estudo bibliométrico das referências/citações aplicado aos planos de ensino. Na metodologia selecionamos um Corpus composto por 29 universidades: (6) da região norte, (8) da região nordeste, (4) da região centro-oeste (7) da região sudeste e (4) da região sul. Com a caracterização das disciplinas de didática foram identificados publicações e autores mais citados. Constatou-se, por meio da análise dos sumários e índices das publicações e pela leitura técnica dos 19 livros mais influentes, que nenhuma apresenta ou discute a temática biblioteca escolar de maneira substancial. Pode-se afirmar que a compreensão da biblioteca escolar como instrumento pedagógico não está concreta para os estudiosos da área de didática. Porém, é relevante reafirmar o potencial pedagógico da biblioteca escolar na trajetória escolar do aluno, principalmente àqueles inseridos nas séries iniciais.@pt

. Didactic in the disciplines of pedagogy courses in brazil and the occurrence of thematic school library: a bibliometric study of the bibliographic influences as disciplinas de didática em cursos de pedagogia no brasil e a ocorrência da temática biblioteca escolar: um estudo bibliométrico das influências bibliográficas. Biblioteca escolar em revista, [????].
NLP0.29
Visto 14 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2015-08-18] => 16980
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [João de Melo Maricato] => 10816
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Andrea Pereira Santos] => 1840
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Raidan Cruz Silveira] => 16984
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [João Melo Maricato] => 16983
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/112/2018/09/oai_revistas_usp_br_article_106615#00008.pdf] => 52390
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [54] => 3922
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [37] => 607
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Pedagogia] => 266206
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Didática] => 12453
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Bibliometria] => 237251
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Bibliografias] => 270225
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 247552
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Pedagogy] => 269112
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Didactic] => 270226
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [School library] => 266590
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Bibliometrics] => 263968
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Bibliographies] => 270227
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2015-08-18] => 270223
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar em revista] => 112
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00008-2015-4 N. 1-1] => 16976
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:8:2015-4-1] => 232224
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [It aims to know the influences of didactic literature in the disciplines of pedagogy courses in Brazil and the occurrence of theme of school library. The research can be classified as a bibliometric study of references / citations applied to discipline’s programs. The population consists of 29 universities: (6) in the Northern region, (8) of the Northeastern region, (4) the Midwest (7) and the Southeast (4) in the South. With the characterization of subjects were identified didactic publications and authors cited. It was found through the analysis of indexes and abstracts of the publications and for the technical reading of the 19 most influential books, presents the theme that no school library substantially. It can be stated that the understanding of the school library as an educational tool is not practical for researchers in the area of teaching. However, it is important to reaffirm the teaching potential of the school library in the school life of the student, especially those entered in the initial series.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [It aims to know the influences of didactic literature in the disciplines of pedagogy courses in Brazil and the occurrence of theme of school library. The research can be classified as a bibliometric study of references / citations applied to discipline’s programs. The population consists of 29 universities: (6) in the Northern region, (8) of the Northeastern region, (4) the Midwest (7) and the Southeast (4) in the South. With the characterization of subjects were identified didactic publications and authors cited. It was found through the analysis of indexes and abstracts of the publications and for the technical reading of the 19 most influential books, presents the theme that no school library substantially. It can be stated that the understanding of the school library as an educational tool is not practical for researchers in the area of teaching. However, it is important to reaffirm the teaching potential of the school library in the school life of the student, especially those entered in the initial series.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetiva-se conhecer as influências bibliográficas nas disciplinas de didática em cursos de Pedagogia no Brasil e a ocorrência da temática biblioteca escolar. Trata-se de um estudo bibliométrico das referências/citações aplicado aos planos de ensino. Na metodologia selecionamos um Corpus composto por 29 universidades: (6) da região norte, (8) da região nordeste, (4) da região centro-oeste (7) da região sudeste e (4) da região sul. Com a caracterização das disciplinas de didática foram identificados publicações e autores mais citados. Constatou-se, por meio da análise dos sumários e índices das publicações e pela leitura técnica dos 19 livros mais influentes, que nenhuma apresenta ou discute a temática biblioteca escolar de maneira substancial. Pode-se afirmar que a compreensão da biblioteca escolar como instrumento pedagógico não está concreta para os estudiosos da área de didática. Porém, é relevante reafirmar o potencial pedagógico da biblioteca escolar na trajetória escolar do aluno, principalmente àqueles inseridos nas séries iniciais.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:revistas.usp.br:article/106615] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106615] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.11606/issn.2238-5894.berev.2015.106615] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca Escolar em Revista; v. 4 n. 1 (2015); 37-54] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [2238-5894] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Didactic in the disciplines of pedagogy courses in Brazil and the occurrence of thematic school library: a bibliometric study of the bibliographic influences] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [As disciplinas de didática em cursos de pedagogia no Brasil e a ocorrência da temática biblioteca escolar: um estudo bibliométrico das influências bibliográficas] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106615/105209] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106615] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106615/105209] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:revistas.usp.br:article/106615#00008] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.11606/issn.2238-5894.berev.2015.106615] => 0
                        )

                )

        )

)