Article Brapci-Revistas

Projetos inovadores nas escolas municipais de Seara por meio de suas bibliotecas

Innovative projects in the municipal schools´ Seara through their libraries

Proyectos innovadores en las escuelas municipales de Seara a través de sus bibliotecas

The research aims to diagnose the projects developed in the spaces of school libraries from Seara, Santa Catarina. Regarding the methodological procedures, the research is a case study, with a structured interview, classified as exploratory and descriptive, with a qualitative approach and bibliographic survey for theoretical foundation. Data collection was carried out with two coordinators from the municipality´s education secretary, in addition to the five responsible for the projects in the school libraries. As a result, projects are presented with the characteristics of spaces, activities and impacts. Explains the availability of technologies, the organization of the collection, the contribution of the librarian, which is still absent in school libraries in the municipality. It is concluded that the spaces are beautiful and cozy, with updated collection to enchant students. Among the activities developed in the projects, the focus is on reading classes, with emphasis on the loan of books, storytelling, theater presentation, availability of books for families and the community and other specific activities for each project. The impacts of these actions are perceived in the greater participation of students who interact more with reading and perform better in the subjects.@en


La investigación tiene como objetivo diagnosticar los proyectos desarrollados en los espacios de las bibliotecas escolares de la ciudad de Seara, Santa Catarina. En cuanto a los procedimientos metodológicos, la investigación es un estudio de casos, con entrevista estructurada, clasificada como exploratoria y descriptiva, con enfoque cualitativo y levantamiento bibliográfico para fundamento teórico. La recolección de datos se realizó con dos coordinadores de la secretaría de educación del municipio, además de los cinco responsables de los proyectos en las bibliotecas escolares. Como resultado, los proyectos se presentan con las características de espacios, actividades e impactos. Explica la disponibilidad de tecnologías, la organización de la colección, el aporte del bibliotecario, que aún está ausente en las bibliotecas escolares del municipio. Se concluye que los espacios son hermosos y acogedores, con colección actualizada para encantar a los estudiantes. Entre las actividades desarrolladas en los proyectos, el foco está en las clases de lectura, con énfasis en el préstamo de libros, cuentacuentos, presentación teatral, disponibilidad de libros para las familias y la comunidad y otras actividades específicas para cada proyecto. Los impactos de estas acciones se perciben en una mayor participación de los estudiantes que interactúan más con la lectura y se desempeñan mejor en las asignaturas.@es
A pesquisa tem como objetivo diagnosticar os projetos desenvolvidos nos espaços das bibliotecas escolares do município de Seara, Santa Catarina. No que tange aos procedimentos metodológicos a pesquisa é um estudo de casos, com entrevista estruturada, classificada como exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa e levantamento bibliográfico para fundamentação teórica. A coleta de dados foi realizada com duas coordenadoras da secretária de educação do munícipio, além dos cinco responsáveis pelos projetos nas bibliotecas das escolas. Como resultado são apresentados os projetos com as características dos espaços, atividades e impactos. Explana sobre a disponibilidade de tecnologias, organização do acervo, contribuição do bibliotecário, que ainda é ausente nas bibliotecas escolares do município. Conclui-se que os espaços são bonitos e aconchegantes, com acervo atualizado para encantar os alunos. Dentre as atividades desenvolvidas nos projetos, o foco é para as aulas de leitura, tendo destaque para o empréstimo de livros, contação de história, apresentação de teatro, disponibilidade de livros para as famílias e comunidade e outras atividades específicas de cada projeto. Os impactos dessas ações são percebidos na maior participação dos estudantes que interagem mais com a leitura, e apresentam melhor desempenho nas disciplinas.@pt

. Innovative projects in the municipal schools´ seara through their libraries proyectos innovadores en las escuelas municipales de seara a través de sus bibliotecas projetos inovadores nas escolas municipais de seara por meio de suas bibliotecas. Revista ibero-americana de ciência da informação, [????].

References

  • BARI, Valéria Aparecida., BISPO, Isis Carolina Garcia., SANTOS, Melânia Lima. A biblioteca escolar como espaço de lazer cultural e formação do leitor. Convergências em Ciência da Informação, Sergipe, v. 1, n. 2, p. 49-56, 2018.
  • FACHIN, Juliana., BLATTMANN, Ursula. Avaliação das fontes de informação. In: BLATTMANN, Ursula., VIANNA, William Barbosa. Inovação em escolas com bibliotecas. Florianópolis: Dois Por Quatro, 2016.
  • BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. 2010.
  • CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de Bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009.
  • CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA CFB. Resolução CFB 220/2020, de 13 demaio de 2020. Brasília: CFB, 2020. Disponível em:http://repositorio.cfb.org.br/bitstream/123456789/1349/1/Resolu%c3%a7%c3%a3o%202 20%20Par%c3%a2metros%20biblioteca%20escolar%20%281%29.pdf Acesso em: 13 nov. 2020.
  • INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS – IFLA. Diretrizes da IFLA para a biblioteca escolar. 2015. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-schoollibrary-guidelines-pt.pdfAcesso em: 13 nov. 2020.
  • FONSECA, Edson Nery.Introdução à biblioteconomia. Briquet de Lemos Livros, 2007.
  • DUTRA, Andreza Rimar et al. A biblioteca escolar como agente incentivador da leitura: o caso dos alunos do ensino médio da escola pública Estadual Centro Profissionalizante Deputado Antônio Cabral (CPDAC) e a análise de seus hábitos de leitura.Biblionline, João Pessoa, v. 12, n. 1, p. 38-48, 2016.
  • GERHARDT, Tatiana Engel., SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil–UAB/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS., 2009.
  • IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e estatística.Cidades e Estados, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/seara/panoramaAcesso em: 05 fev. 2020.
  • IDEB. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Painel Educacional Municipal, 2019. Disponível em: https://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?Dashboard and PortalPath=%2Fshared%2FIntegra %C3%A7%C3%A3o%2FPain%C3%A9is%20Municipais%2FPainel%20Educacional%20Municipal and Page=Contexto%20-%20anos%20iniciais%20%20socioeconomico and P1=dashboard and Action=Navigate and col1=%22Localidade%20Munic%C3%A Dpio%22.%22Nome%20Uf%22 and val1=%22SANTA%20CATARINA%22 and col2=%22Localidade%20 Munic%C3%ADpio%22.%22Nome%22 and val2=%22SEARA%22 and psa2=%22INEP%20%20Integra%C3%A7%C3%A3o%22Acesso em: 26out. 2020
  • JORNAL SEAREIRO. Breve Histórico de Seara. Seara SC, 2014.Disponível em: http://pequenoseareiro.blogspot.com/2014/10/breve-historico-de-seara_88.html Acesso em: 19 ago. 2019.
  • LANKES, David. Expect more: melhores bibliotecas para um mundo complexo.São Paulo: FEBAB, 2016.
  • MAROTO, Lucia Helena.Biblioteca escolar, eis a questão!: do espaço do castigo ao centro do fazer educativo. Autêntica Editora, 2009.
  • MORO, Eliane Lourdes da Silva., ESTABEL, Lizandra Brasil. Bibliotecas escolares: uma trajetória de luta, de paixão e de construção da cidadania. In: MORO, Eliane Lourdes da Silva., et al. Biblioteca escolar: presente.Porto Alegre: Evangraf, 2011.
  • MORAES, Lourdes de Souza. Bibliotecas escolares: leitura e informação para uma cidade educadora. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 22-33, 2008.
  • NOGUEIRA, Carine Rodrigues., SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Dos caminhos e descaminhos da biblioteca escolar: reflexões e perspectivas de atuação no âmbito da mediação da leitura e formação de leitores. Revista Folha de Rosto, Ceará, v. 2, p. 22-30, 2016.
  • OLIVEIRA, Thelma Regina Fonseca de., CAVALCANTE, Luciane de Fátima Beckman. Biblioteca escolar: espaço que cria laços de pertencimento. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. 3, p. 30-42, 2017.
  • OLIVEIRA, Debora Santos de Oliveira., SOUZA, Elisabete Gonçalves de. Biblioteca escolar e regime de informação: a lei n.º 12.244/2010. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/759 Acesso em: 13 nov. 2020.
  • ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/ Acesso em: 17 set. 2019.
  • ROSA, Rosemar., ESTEVAM, Humberto Marcondes., BESSA, José Antônio (Org.). A biblioteca no contexto escolar. Uberaba: Impresso no Brasil, 2014. 160 p.
  • SILVA, Waldeck Carneiro da. Miséria da biblioteca escolar. São Paulo: Cortez, 1995.
NLP0.29
Visto 19 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-10-08] => 164913
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Marinês Martins de Oliveira] => 164970
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Jéssica Bedin] => 4581
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Priscila machado borges sena] => 1530
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/596/2021/11/oai_ojs_pkp_sfu_ca_article_33862#00040.pdf] => 166578
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [701] => 121949
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [679] => 141968
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 232760
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Inovação] => 262113
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Santa catarina] => 232915
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Leitura] => 278610
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Lectura] => 10915
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Innovación] => 33259
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 247552
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Lectura] => 267113
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Santa catarina] => 275933
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [School library] => 266590
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Innovation] => 178704
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Reading] => 171993
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Santa catarina] => 268785
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Reading] => 1211
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-10-08] => 261414
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação] => 596
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00040-2021-14-] => 153272
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:40:2021-14-3] => 232139
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The research aims to diagnose the projects developed in the spaces of school libraries from Seara, Santa Catarina. Regarding the methodological procedures, the research is a case study, with a structured interview, classified as exploratory and descriptive, with a qualitative approach and bibliographic survey for theoretical foundation. Data collection was carried out with two coordinators from the municipality´s education secretary, in addition to the five responsible for the projects in the school libraries. As a result, projects are presented with the characteristics of spaces, activities and impacts. Explains the availability of technologies, the organization of the collection, the contribution of the librarian, which is still absent in school libraries in the municipality. It is concluded that the spaces are beautiful and cozy, with updated collection to enchant students. Among the activities developed in the projects, the focus is on reading classes, with emphasis on the loan of books, storytelling, theater presentation, availability of books for families and the community and other specific activities for each project. The impacts of these actions are perceived in the greater participation of students who interact more with reading and perform better in the subjects.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [La investigación tiene como objetivo diagnosticar los proyectos desarrollados en los espacios de las bibliotecas escolares de la ciudad de Seara, Santa Catarina. En cuanto a los procedimientos metodológicos, la investigación es un estudio de casos, con entrevista estructurada, clasificada como exploratoria y descriptiva, con enfoque cualitativo y levantamiento bibliográfico para fundamento teórico. La recolección de datos se realizó con dos coordinadores de la secretaría de educación del municipio, además de los cinco responsables de los proyectos en las bibliotecas escolares. Como resultado, los proyectos se presentan con las características de espacios, actividades e impactos. Explica la disponibilidad de tecnologías, la organización de la colección, el aporte del bibliotecario, que aún está ausente en las bibliotecas escolares del municipio. Se concluye que los espacios son hermosos y acogedores, con colección actualizada para encantar a los estudiantes. Entre las actividades desarrolladas en los proyectos, el foco está en las clases de lectura, con énfasis en el préstamo de libros, cuentacuentos, presentación teatral, disponibilidad de libros para las familias y la comunidad y otras actividades específicas para cada proyecto. Los impactos de estas acciones se perciben en una mayor participación de los estudiantes que interactúan más con la lectura y se desempeñan mejor en las asignaturas.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [A pesquisa tem como objetivo diagnosticar os projetos desenvolvidos nos espaços das bibliotecas escolares do município de Seara, Santa Catarina. No que tange aos procedimentos metodológicos a pesquisa é um estudo de casos, com entrevista estruturada, classificada como exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa e levantamento bibliográfico para fundamentação teórica. A coleta de dados foi realizada com duas coordenadoras da secretária de educação do munícipio, além dos cinco responsáveis pelos projetos nas bibliotecas das escolas. Como resultado são apresentados os projetos com as características dos espaços, atividades e impactos. Explana sobre a disponibilidade de tecnologias, organização do acervo, contribuição do bibliotecário, que ainda é ausente nas bibliotecas escolares do município. Conclui-se que os espaços são bonitos e aconchegantes, com acervo atualizado para encantar os alunos. Dentre as atividades desenvolvidas nos projetos, o foco é para as aulas de leitura, tendo destaque para o empréstimo de livros, contação de história, apresentação de teatro, disponibilidade de livros para as famílias e comunidade e outras atividades específicas de cada projeto. Os impactos dessas ações são percebidos na maior participação dos estudantes que interagem mais com a leitura, e apresentam melhor desempenho nas disciplinas.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33862] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/33862] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n3.2021.33862] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 679-701] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 679-701] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 679-701] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1983-5213] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n3.2021] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Innovative projects in the municipal schools´ Seara through their libraries] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Proyectos innovadores en las escuelas municipales de Seara a través de sus bibliotecas] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Projetos inovadores nas escolas municipais de Seara por meio de suas bibliotecas] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/33862/31348] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/33862] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/33862/31348] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33862#00040] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n3.2021.33862] => 0
                        )

                )

        )

)