Article Brapci-Revistas

Medição da informação científica na Web 2.0: explorando as possibilidades e limitações da plataforma Altmetric: exploring Altmetric´s platafform possibilities and limitations

Measuring scientific information on the web 2.0: exploring Altmetric´s platafform possibilities and limitations

Medición de información científica en la Web 2.0: explorar las posibilidades y limitaciones de la plataforma Altmetric

With the evolution of the Internet, new ways of collaboratively creating and sharing knowledge emerged, culminating in the Web 2.0 (Web social). With the evolution of the Internet, emerge new ways of creating and sharing knowledge collaboratively, culminating in the Web 2.0 (Web social). The products resulted from academic and scientific activities also began to circulate in the social media, inspiring the interest of researchers in the measurement and study of actions and interactions related to such activities, arising altmetrics. Since then, technologies, tools and platforms have been created to measure these phenomena, and Altmetric, from Digital Science, is currently the main platform for collecting altmetrics data. This research aims to explore the possibilities, limitations and structural characteristics of Altmetric as a source of data and altmetric indicators. The platform is analyzed in an exploratory and experimental way, based on data from SciELO’s collection and an interview with Altmetric´s director of research relations, Stacy Konkiel. As a result, several possibilities, limitations and characteristics related to the conceptual foundations and the production of the platform indicators were presented and discussed, as well as the types of sources / data tracked; coverage range; calculation of the Altmetric score; popularity and media coverage; possibilities of studying correlations between citations and mentions.@en


Con la evolución de Internet surgen nuevas formas colaborativas de crear e intercambiar conocimientos, que culminan en la Web 2.0 (Web Social). Los produtos resultantes de las actividades académicas y científicas también comenzaron a circular en los medios de comunicación despertando el interés de investigadores en la medición y estudios de las acciones e interacciones relacionadas a dichas actividades, surgiendo de esta forma, la altmetría. Desde entonces, tecnologías, herramientas y plataformas han sido creadas para medir estos fenómenos, entre ellas se encuentra Altmetric, de la empresa Digital Science, principal plataforma de coleta de dados altmétricos. Esta investigación tiene como objetivo explorar las posibilidades, limitaciones y características estructurales de Altmetric como fuente de datos e indicadores altmétricos. La plataforma es analizada de forma exploratoria y experimental, a partir de datos de la colección Scielo y entrevista con la directora de investigación de Altmetric, Stacy Konkiel. Como resultado fueron planteadas y discutidas diversas posibilidades, limitaciones y características relacionadas a los fundamentos conceptuales y a la producción de indicadores de la plataforma, así como los tipos de fuentes/datos rastreados; rango de cobertura, cálculo de Almetric score; popularidad y cobertura mediática; y posibilidades de estudios correlacionales entre citaciones y menciones.@es
Com a evolução da Internet surgem novas formas de criação e compartilhamento de conhecimentos colaborativamente, culminando na Web 2.0 (Web social). Os produtos resultantes das atividades acadêmicas e científicas também passaram a circular nas mídias, despertando o interesse de pesquisadores na medição e no estudo das ações e interações relacionadas a tais atividades, surgindo a altmetria. Desde então, tecnologias, ferramentas e plataformas têm sido criadas para mensurar esses fenômenos, sendo, atualmente, a principal plataforma de coleta de dados altmétricos, a Altmetric, da empresa Digital Science. A presente pesquisa tem o objetivo explorar as possibilidades, limitações e características estruturais da Altmetric como fonte de dados e de indicadores altmétricos. A plataforma é analisada de maneira exploratória e experimental, a partir de dados da coleção SciELO e de entrevista com a diretora de relações de pesquisa da Altmetric, Stacy Konkiel. Como resultados, foram apresentadas e discutidas diversas possibilidades, limitações e características relacionadas aos fundamentos conceituais e à produção dos indicadores da plataforma, assim como os tipos de fontes/dados rastreados; amplitude de cobertura; cálculo do Altmetric score; popularidade e cobertura das mídias; possibilidades de estudo de correlações entre citações e menções.@pt

. Measuring scientific information on the web 2.0: exploring altmetric´s platafform possibilities and limitations medición de información científica en la web 2.0: explorar las posibilidades y limitaciones de la plataforma altmetric medição da informação científica na web 2.0: explorando as possibilidades e limitações da plataforma altmetric: exploring altmetric´s platafform possibilities and limitations. Ciência da informação, [????].
NLP0.29
Visto 17 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-06-29] => 161299
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Janinne Barcelos de Morais Silva] => 67186
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [João de Melo Maricato] => 10816
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Diego José Macedo] => 71254
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/146/2021/09/oai_ojs_revista_ibict_br_article_5657#00010.pdf] => 163859
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Informetrics] => 268391
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Social media] => 246470
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Social web] => 189655
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Altmetric tools] => 162922
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Altmetrics] => 232842
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Altmetrics] => 186806
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Web social] => 182366
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Estudo métrico da informação] => 6954
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Mídia social] => 215352
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Ferramenta altmétrica] => 162923
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Altmetria] => 227687
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Estudos métricos da informação] => 269029
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Mídias sociais] => 264838
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [Ferramentas altmétricas] => 271101
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Estudios de información métrica] => 271100
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Redes sociales] => 234169
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Herramientas altmétricas] => 163430
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Web social] => 249086
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Altmetrics] => 264016
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-06-29] => 271102
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [BY-SA/4.0] => 233561
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 146
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00010-2019-49-] => 163352
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:10:2020-49-3] => 232637
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [With the evolution of the Internet, new ways of collaboratively creating and sharing knowledge emerged, culminating in the Web 2.0 (Web social). With the evolution of the Internet, emerge new ways of creating and sharing knowledge collaboratively, culminating in the Web 2.0 (Web social). The products resulted from academic and scientific activities also began to circulate in the social media, inspiring the interest of researchers in the measurement and study of actions and interactions related to such activities, arising altmetrics. Since then, technologies, tools and platforms have been created to measure these phenomena, and Altmetric, from Digital Science, is currently the main platform for collecting altmetrics data. This research aims to explore the possibilities, limitations and structural characteristics of Altmetric as a source of data and altmetric indicators. The platform is analyzed in an exploratory and experimental way, based on data from SciELO’s collection and an interview with Altmetric´s director of research relations, Stacy Konkiel. As a result, several possibilities, limitations and characteristics related to the conceptual foundations and the production of the platform indicators were presented and discussed, as well as the types of sources / data tracked; coverage range; calculation of the Altmetric score; popularity and media coverage; possibilities of studying correlations between citations and mentions.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [With the evolution of the Internet, new ways of collaboratively creating and sharing knowledge emerged, culminating in the Web 2.0 (Web social). With the evolution of the Internet, emerge new ways of creating and sharing knowledge collaboratively, culminating in the Web 2.0 (Web social). The products resulted from academic and scientific activities also began to circulate in the social media, inspiring the interest of researchers in the measurement and study of actions and interactions related to such activities, arising altmetrics. Since then, technologies, tools and platforms have been created to measure these phenomena, and Altmetric, from Digital Science, is currently the main platform for collecting altmetrics data. This research aims to explore the possibilities, limitations and structural characteristics of Altmetric as a source of data and altmetric indicators. The platform is analyzed in an exploratory and experimental way, based on data from SciELO’s collection and an interview with Altmetric´s director of research relations, Stacy Konkiel. As a result, several possibilities, limitations and characteristics related to the conceptual foundations and the production of the platform indicators were presented and discussed, as well as the types of sources / data tracked; coverage range; calculation of the Altmetric score; popularity and media coverage; possibilities of studying correlations between citations and mentions.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Con la evolución de Internet surgen nuevas formas colaborativas de crear e intercambiar conocimientos, que culminan en la Web 2.0 (Web Social). Los produtos resultantes de las actividades académicas y científicas también comenzaron a circular en los medios de comunicación despertando el interés de investigadores en la medición y estudios de las acciones e interacciones relacionadas a dichas actividades, surgiendo de esta forma, la altmetría. Desde entonces, tecnologías, herramientas y plataformas han sido creadas para medir estos fenómenos, entre ellas se encuentra Altmetric, de la empresa Digital Science, principal plataforma de coleta de dados altmétricos. Esta investigación tiene como objetivo explorar las posibilidades, limitaciones y características estructurales de Altmetric como fuente de datos e indicadores altmétricos. La plataforma es analizada de forma exploratoria y experimental, a partir de datos de la colección Scielo y entrevista con la directora de investigación de Altmetric, Stacy Konkiel. Como resultado fueron planteadas y discutidas diversas posibilidades, limitaciones y características relacionadas a los fundamentos conceptuales y a la producción de indicadores de la plataforma, así como los tipos de fuentes/datos rastreados; rango de cobertura, cálculo de Almetric score; popularidad y cobertura mediática; y posibilidades de estudios correlacionales entre citaciones y menciones.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Com a evolução da Internet surgem novas formas de criação e compartilhamento de conhecimentos colaborativamente, culminando na Web 2.0 (Web social). Os produtos resultantes das atividades acadêmicas e científicas também passaram a circular nas mídias, despertando o interesse de pesquisadores na medição e no estudo das ações e interações relacionadas a tais atividades, surgindo a altmetria. Desde então, tecnologias, ferramentas e plataformas têm sido criadas para mensurar esses fenômenos, sendo, atualmente, a principal plataforma de coleta de dados altmétricos, a Altmetric, da empresa Digital Science. A presente pesquisa tem o objetivo explorar as possibilidades, limitações e características estruturais da Altmetric como fonte de dados e de indicadores altmétricos. A plataforma é analisada de maneira exploratória e experimental, a partir de dados da coleção SciELO e de entrevista com a diretora de relações de pesquisa da Altmetric, Stacy Konkiel. Como resultados, foram apresentadas e discutidas diversas possibilidades, limitações e características relacionadas aos fundamentos conceituais e à produção dos indicadores da plataforma, assim como os tipos de fontes/dados rastreados; amplitude de cobertura; cálculo do Altmetric score; popularidade e cobertura das mídias; possibilidades de estudo de correlações entre citações e menções.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.revista.ibict.br:article/5657] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/5657] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciência da Informação; Vol. 49 No. 3 (2019): Data Science in Information Science] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ciência da Informação; v. 49 n. 3 (2019): Ciência de Dados na Ciência da Informação] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [0100-1965] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciência da Informação; Vol. 49 Núm. 3 (2019): Ciencia de Datos en la Ciencia de la Información] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1518-8353] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Measuring scientific information on the web 2.0: exploring Altmetric´s platafform possibilities and limitations] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Medición de información científica en la Web 2.0: explorar las posibilidades y limitaciones de la plataforma Altmetric] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Medição da informação científica na Web 2.0: explorando as possibilidades e limitações da plataforma Altmetric: exploring Altmetric´s platafform possibilities and limitations] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/5657/5320] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/5657] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/5657/5320] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.revista.ibict.br:article/5657#00010] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.18225/ci.inf.v49i3.5657] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.18225/ci.inf.v49i3.5657.g5320] => 0
                        )

                )

        )

)