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Análise da produção científica sobre altmetria à luz das ferramentas altmétricas

This present paper aims to analyze the scientific production about Altmetrics indexed to Science Web Database, under the altmetric tools wich is employed or mentioned in scientific papers. This is an exploratory and descriptive research, based on bibliometric contributions. The results revealed that Altmetrics.com is the most employed and / or mentioned altmetric tool in the studies whilst the most employed and / or mentioned information sources for obtaining altmetric indicators were Mendeley, Twitter, ResearchGate and Facebook. However, metric studies also emerge from other information sources related to social media, increasing the tracking possibilities on the web regarding the research results repercussion. The scientific production about Altmetry has focused both on important theoretical studies for area densification and on applied studies that support this approach direction. With this scope, the emergence of several tools and mentioned sources in the papers points to an effective investment in technologies, contributing to@en


O objetivo deste trabalho é analisar a produção científica sobre Altmetria indexada na Base de Dados Web of Science, sob o vértice das ferramentas altmétricas utilizadas ou citadas nos artigos científicos. Trata-se de uma pesquisa exploratória e descritiva, pautada nos aportes bibliométricos. Os resultados revelaram que a ferramenta altmétrica mais utilizada e/ou citada nos estudos é a Altmetrics.com, ao passo que as fontes de informação mais utilizadas e/ou citadas para obtenção de indicadores altmétricos foram o Mendeley, o Twitter, o ResearchGate e o Facebook. No entanto, estudos métricos surgem também de outras fontes de informação relacionadas às mídias sociais, reforçando as possibilidades de rastreamento na web no que concerne à repercussão de resultados de pesquisa. A produção científica sobre Altmetria tem focado tanto em estudos teóricos importantes para o adensamento da área como também em estudos aplicados que respaldam o direcionamento dessa abordagem. O aparecimento das diversas ferramentas e fontes citadas nos artigos sinaliza um investimento efetivo em tecnologias com esse escopo, contribuindo para aumentar a circulação e a medição da atenção on-line de pesquisas científicas.@pt

. Análise da produção científica sobre altmetria à luz das ferramentas altmétricas. Informação em pauta, [????].

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                            [This present paper aims to analyze the scientific production about Altmetrics indexed to Science Web Database, under the altmetric tools wich is employed or mentioned in scientific papers. This is an exploratory and descriptive research, based on bibliometric contributions. The results revealed that Altmetrics.com is the most employed and / or mentioned altmetric tool in the studies whilst the most employed and / or mentioned information sources for obtaining altmetric indicators were Mendeley, Twitter, ResearchGate and Facebook. However, metric studies also emerge from other information sources related to social media, increasing the tracking possibilities on the web regarding the research results repercussion. The scientific production about Altmetry has focused both on important theoretical studies for area densification and on applied studies that support this approach direction. With this scope, the emergence of several tools and mentioned sources in the papers points to an effective investment in technologies, contributing to] => 0
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