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A formação profissional de Biblioteconomia para atuação em bibliotecas escolares: retrato das universidades federais brasileiras

Professional training of Librarianship for action in school libraries: brazilian federal universities

This is a study whose objective is to analyze the pedagogical projects of the Librarianship courses at Brazilian federal universities and answer the problem: how does the training of librarians in universities to work in school libraries? The justification for such inquiry is the growth in the demands of the labor market with the advent of Law n. 12.244 June 2010, which establishes the universalization of libraries in educational institutions and the maximum period of ten years for this law to be complied with. The methodology of this work consisted of an exploratory research, using the quantitative approach for its development, integrating basic phases of the research, such as: planning, theoretical review, data collection and analysis; and evaluation. The results obtained were compared with the theoretical basis, taking into account the concepts of School Library, Information Literacy, Information Competence and School Research. The evidence shows that the library courses in the analyzed institutions tend to basic education for the library in their traditional molds, but seek, even if timidly, to follow the changes that have occurred over the years, especially the performance in the school library.@en


Trata-se de um estudo cujo objetivo é analisar os projetos pedagógicos dos cursos de Biblioteconomia das universidades federais brasileiras e responder a seguinte problemática: como acontece a formação de bibliotecários nas universidades para atuação em bibliotecas escolares? A justificativa para tal indagação é o crescimento das demandas do mercado de trabalho com o advento da Lei n. 12.244 de junho de 2010, que estabelece a universalização das bibliotecas em instituições de ensino e o prazo máximo de dez anos para que essa lei seja cumprida. A metodologia deste trabalho consistiu em uma pesquisa exploratória, utilizando-se da abordagem quantitativa para seu desenvolvimento, integrando fases básicas da pesquisa, tais como: planejamento, revisão teórica, coleta e análise de dados; e a avaliação. Os resultados obtidos foram confrontados com o embasamento teórico, levando em consideração os conceitos de biblioteca escolar, letramento informacional, competência informacional e pesquisa escolar. Os indícios mostram que, os cursos de Biblioteconomia das instituições analisadas tendem à formação básica para biblioteca em seus moldes tradicionais, mas buscam, mesmo que timidamente, acompanhar as mudanças que ocorreram ao longo dos anos em especial a atuação na biblioteca escolar@pt

. Professional training of librarianship for action in school libraries: brazilian federal universities a formação profissional de biblioteconomia para atuação em bibliotecas escolares: retrato das universidades federais brasileiras. Biblioteca escolar em revista, [????].

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