Article Brapci-Revistas

Protagonismo da biblioteca universitária: tendências de gestão e avaliação com foco em atuação estratégica

Protagonism of the university library: management and evaluation trends focused on strategic performance

This exploratory research aimed to identify trends in university library management and services, as well as the raising of standards for evaluation, based on literature review. It starts from the conception that university libraries need to play a leading role due to several changes, which impact universities and communication in science, demanding a review of their role and priorities. It found wide discussions around the world, which suggest the reconceptualization of its way of acting, as a result of changes in teaching, research, in the learning process, and the impact of information and communication technologies. It evidenced the reorientation with focus on the student; support for research and researchers; transformations in the library space; integration with other sectors of the university; increasing specialization of services; incorporation of technological innovations; strengthening of the library in its activities in open access and in the formation and development of informational and digital competence; alignment with the institutional mission and priorities; contribution to institutional reputation and production impact; participatory and ethical management. It showed opportunities for libraries to take leadership in strategic areas and concerns about the limits of their competence. It identified the use of evaluation standards applicable to the measurement of impact, performance and quality and the advantages of using libraries in the management process.@en


Esta pesquisa exploratória objetivou identificar as tendências em gestão e serviços de bibliotecas universitárias, bem como o levantamento de padrões para avaliação, com base em revisão de literatura. Parte da concepção de que as bibliotecas universitárias precisam exercer protagonismo frente às diversas mudanças, que impactam as universidades e a comunicação na ciência, demandando revisão do seu papel e de suas prioridades. Constatou amplas discussões ao redor do mundo, que sugerem a reconceituação da sua forma de atuação, fruto das mudanças no ensino, na pesquisa, no processo de aprendizagem, e do impacto das tecnologias de informação e comunicação. Evidenciou a reorientação com foco no aluno; apoio à pesquisa e aos pesquisadores; transformações no espaço da biblioteca; integração aos demais setores da universidade; crescente especialização dos serviços; incorporação de inovações tecnológicas; fortalecimento da biblioteca na atuação em acesso aberto e na formação e desenvolvimento de competência informacional e digital; alinhamento com a missão e prioridades institucionais; contribuição para reputação institucional e impacto da produção; gestão participativa e ética. Demonstrou oportunidades para as bibliotecas assumirem liderança em áreas estratégicas e preocupações com os limites da sua competência. Identificou o uso de padrões de avaliação aplicáveis à mensuração de impacto, desempenho e qualidade e as vantagens na utilização por bibliotecas no processo de gestão.@pt

. Protagonism of the university library: management and evaluation trends focused on strategic performance protagonismo da biblioteca universitária: tendências de gestão e avaliação com foco em atuação estratégica. Revista brasileira de biblioteconomia e documentação, [????].

References

  • ALLISON, Deeann et al. Academic library as learning space and as collection: a learning commons´ effects on collections and related resources and services. The Journal of Academic Librarianship, [S. l], v. 45, n. 3, maio 2019, p. 305-314. DOI:10.1016/j.acalib.2019.04.004. Acesso em: 02 abr. 2020.
  • ALLISON, Deeann. Measuring the academic impact of libraries. Portal: Libraries and the Academy, [S. l], v. 15, n. 1, p. 29-40, 2015. DOI:10.1353/pla.2015.0001. Acesso em: 02 abr. 2020.
  • APPLETON, Leo. Positioning the Academic Library within the Institution: Structures and Challenges. New Review of Academic Librarianship, London, v.4, n. 3-4, p. 209-216, 2018.
  • DOI:10.1080/13614533.2019.1582078. Acesso em: 02 abr. 2020.
  • ASCOLI, Arabelly., GALINDO, Marcos. Tendências para o futuro da biblioteca universitária pública brasileira. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, n. XX ENANCIB, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/122407. Acesso em: 01 abr. 2020.
  • BEM, Roberta Moraes de et al. Avaliação de bibliotecas universitárias: normas e padrões. Pesq. Bras. em Ci. da Inf. e Bib., João Pessoa, v. 11, n. 1, p. 100-116, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/pbcib/article/view/27918. Acesso em: 02 abr. 2020.
  • BOWRON, Christopher Ross., WEBER, Joseph E. The evolving reference desk: a case study. The Journal of Academic Librarianship, [S. l], v. 45, n. 5, set. 2019, p. 305-314. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.102057. Acesso em: 02 abr. 2020.
  • BURGUILLOS, Ferran. Design Thinking for Libraries: piensa el futuro de la biblioteca como lo haría un diseñador. Anuário ThinkEPI, Barcelona, v. 10, p. 109-112, 2016. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/thinkepi.2016.19. Acesso em: 28 abr.
  • CELERE, Milena et al. Performance measurement and its impact on Brazilian public academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science, [S. l], v, 51, n. 3, p. 579-590, 2019.
  • DOI:10.1177/0961000617742452. Acesso em: 2 abr. 2020.
  • COX, John. Positioning the academic library within the institution: a literature review. New Review of Academic Librarianship, Galway, v. 24, n. 3-4, p. 217-241,2018.
  • DOI:10.1080/13614533.2018.1466342. Acesso em: 05 abr. 2020.
  • COX, Andrew M.., BREWSTER, Liz. Services for student well-being in academic libraries: three challenges. In: Academic Libraries: three challenges, New Review of Academic Librarianship,
  • [S. l], 2020. DOI:10.1080/13614533.2019.1678493. Acesso em: 05 abr. 2020.
  • CREASER, Claire. Assessing the impact of libraries: the role of ISO 16439. Information and Learning Science, Loughborough, v. 119, n.1/2, p. 87-93, 2018. DOI:10.1108/ILS-05-20170037. Acesso em: 2 abr. 2020.
  • GŁOWACKA, Ewa. Research on the impact of academic libraries: areas, methods, indicators. Library Management, Torun, v. 40, n. 8-9, p. 583-592, 2019. DOI:10.1108/LM-02-2019-0005. Acesso em: 2 abr. 2020.
  • INCE, Sharon. Trends in academic libraries graduate student services: a case study. The Journal of Academic Librarianship, [S. l], v. 44, n. 3, p. 426-429, maio 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2018.02.012. Acesso em: 10 abr. 2020.
  • LEEBAW, Danya. Participatory and ethical strategic planning: what academic libraries can learn from critical management studies. Library Trends, [S. l], v. 68, n.2, p. 110-129, 2019. DOI:10.1353/lib.2019.0033. Acesso em: 02 abr. 2020.
  • LLEWELLYN, Anne. Innovations in learning and teaching in academic libraries: a literature review. New Review of Academic Librianship, Middlesbrough, v. 25, n. 2-4, p.129-149, 2019.
  • DOI:10.1080/13614533.2019.1678494. Acesso em: 02 abr. 2020.
  • NUNES, Martha Suzana Cabral., CARVALHO, Kátia de. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.21, n.1, p.173-193, jan./mar 2016. DOI:http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2572. Acesso em: 12 abr. 2020.
  • ROQUE, Isaac Brito., VIEIRA, David Vernon. Design Thinking na elaboração de uma proposta de sinalização da biblioteca universitária da UFCA: relato de pesquisa. Inf. Prof., Londrina, v. 8, n. 2, p. 20 – 41, jul./ dez. 2019. DOI:10.5433/2317-4390.2019v8n2p20. Acesso em: 03 abr. 2020.
  • SOARES, Luciana Matias Felício., Sousa, Caissa Veloso e. Percepção da qualidade de serviços nas bibliotecas da universidade Federal de Ouro Preto na perspectiva do usuário. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 79-99, abr./ jun 2015. DOI:http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2050. Acesso em: 03 abr. 2020.
  • SWIATEK, Cecile. European academic libraries Key Performance Indicators (KPI): how comparison helps decision making. Performance Measurement and Metrics. Paris, v. 20 n. 3, p. 143-158, 2019. DOI 10.1108/PMM-08-2019-0041. Acesso em: 03 abr. 2020.
  • TUTIKIAN, Jane., SUÑÉ, Letícia Sampaio. Prefácio. In: LUBISCO, Nádia M. L. (Org.). Biblioteca universitária: elementos para o planejamento, avaliação e gestão. Salvador: EDUFBA, 2011.
  • VANZ, Samile Andrea de Souza., SANTIN, Dirce Maria., PAVÃO, Caterina Marta Groposo. A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 9, n. 1, p. 4-24, 1 jun. 2018. DOI:10.11606/issn.2178-2075.v9i1p4-24. Acesso em: 20 abr. 2020.
  • WIKIPEDIA: a enciclopédia livre. Chatterbot. [20--?]. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Chatterbot. Acesso em: 28 abril 2020.
NLP0.29
Visto 17 vezes
sem referências
Array
(
    [hasSubject] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca universitária] => 233546
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Gestão] => 270085
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Avaliação] => 279935
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Tendência] => 11267
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Inovação] => 262113
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Bibliotecas universitárias] => 199222
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Tendências] => 11269
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [University libraries] => 265046
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Library management] => 267165
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Library services] => 4405
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Service evaluation] => 160954
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Innovation] => 178704
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Libraries management] => 265668
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Services evaluation] => 266593
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Innovation] => 266594
                        )

                )

        )

    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-06-12] => 160646
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Joice Soltosky Cunha] => 160955
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ana Clara de Oliveira Brandão Neves] => 160956
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/1/2022/06/oai_febab_periodicos_emnuvens_com_br_article_1435#00001.pdf] => 197488
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [33] => 1077
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1] => 696
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-06-12] => 266573
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [BY-NC/4.0] => 245907
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista brasileira de biblioteconomia e documentação] => 229060
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00001-2021-17-] => 156468
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [This exploratory research aimed to identify trends in university library management and services, as well as the raising of standards for evaluation, based on literature review. It starts from the conception that university libraries need to play a leading role due to several changes, which impact universities and communication in science, demanding a review of their role and priorities. It found wide discussions around the world, which suggest the reconceptualization of its way of acting, as a result of changes in teaching, research, in the learning process, and the impact of information and communication technologies. It evidenced the reorientation with focus on the student; support for research and researchers; transformations in the library space; integration with other sectors of the university; increasing specialization of services; incorporation of technological innovations; strengthening of the library in its activities in open access and in the formation and development of informational and digital competence; alignment with the institutional mission and priorities; contribution to institutional reputation and production impact; participatory and ethical management. It showed opportunities for libraries to take leadership in strategic areas and concerns about the limits of their competence. It identified the use of evaluation standards applicable to the measurement of impact, performance and quality and the advantages of using libraries in the management process.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Esta pesquisa exploratória objetivou identificar as tendências em gestão e serviços de bibliotecas universitárias, bem como o levantamento de padrões para avaliação, com base em revisão de literatura. Parte da concepção de que as bibliotecas universitárias precisam exercer protagonismo frente às diversas mudanças, que impactam as universidades e a comunicação na ciência, demandando revisão do seu papel e de suas prioridades. Constatou amplas discussões ao redor do mundo, que sugerem a reconceituação da sua forma de atuação, fruto das mudanças no ensino, na pesquisa, no processo de aprendizagem, e do impacto das tecnologias de informação e comunicação. Evidenciou a reorientação com foco no aluno; apoio à pesquisa e aos pesquisadores; transformações no espaço da biblioteca; integração aos demais setores da universidade; crescente especialização dos serviços; incorporação de inovações tecnológicas; fortalecimento da biblioteca na atuação em acesso aberto e na formação e desenvolvimento de competência informacional e digital; alinhamento com a missão e prioridades institucionais; contribuição para reputação institucional e impacto da produção; gestão participativa e ética. Demonstrou oportunidades para as bibliotecas assumirem liderança em áreas estratégicas e preocupações com os limites da sua competência. Identificou o uso de padrões de avaliação aplicáveis à mensuração de impacto, desempenho e qualidade e as vantagens na utilização por bibliotecas no processo de gestão.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:febab.periodicos.emnuvens.com.br:article/1435] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1435] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1435] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-33] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1980-6949] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [0100-0691] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Protagonism of the university library: management and evaluation trends focused on strategic performance] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Protagonismo da biblioteca universitária: tendências de gestão e avaliação com foco em atuação estratégica] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1435/1251] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1435] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1435/1251] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:febab.periodicos.emnuvens.com.br:article/1435#00001] => 0
                        )

                )

        )

)