Article Brapci-Revistas

Alfabetização midiática e informacional na Suécia: a chave da democracia e o papel do bibliotecário como mediador

Media and information literacy in Sweden: the key to democracy and the role of the librarian as a mediator

Alfabetización mediática e informacional en Suecia: la clave de la democracia y el papel del bibliotecario como mediador

: Secondary school libraries play a particularly important role in supporting the educational journey of students. Besides the obvious purpose of helping students with their reading and writing skills, high school libraries have become a fundamental part in the development of digital abilities for both students and teachers. As such, media literacy is becoming increasingly necessary in today’s society. The purpose of this article is to analyze the role of the librarian in a social and democratic context alongside the media and information literacy of secondary school youth in Sweden. This study is qualitative and empirical data was collected through document analysis, observation and interviews with three librarians in secondary schools in Sweden. The results of this research conclude that although there is a long way to go (which would require continuous effort) in order to improve and broaden collaboration with all teachers, these librarians have managed to develop an effective pedagogical model structured specifically for working towards media and informational literacy. The Swedish government and educational bodies have allowed the development of projects, laws and initiatives to support librarians and teachers with the purpose of raising youth competency and skills which is necessary in order exercise their role as citizens in a democratic society.@en


Las bibliotecas de las escuelas de secundaria son importantes para el apoyo en el aprendizaje de los estudiantes, más que saber leer y escribir, es fundamental el desarrollo de las habilidades digitales tanto de los profesores como de los estudiantes. Siendo así, la alfabetizaciónn mediática se hace cada vez más necesaria en la sociedad actual. El propósito de este artículo es analizar el papel del bibliotecario en el contexto social y democrático junto a la alfabetización mediática e informacional de los jóvenes de enseñanza secundaria en Suecia. Este estudio es cualitativo y los datos empíricos fueron recopilados a través de análisis de documentos, observaciones y entrevistas con tres bibliotecarias en escuelas de enseñanza secundaria en Suecia. Los resultados de esta investigación concluyen que, aunque queda un largo camino y un esfuerzo continuo para llegar a una colaboración más amplia con todos los docentes, estos bibliotecarios han logrado desarrollar un modelo pedagógico con contenidos estructurados específicamente para trabajar la alfabetización mediática e informacional de manera efectiva. El gobierno sueco y los organismos de educación han permitido desarrollar proyectos, leyes e iniciativas para apoyar a los bibliotecarios y docentes con el objetivo de que los jóvenes sean capaces de obtener las habilidades y competencias necesarias para ejercer su papel como ciudadanos en una sociedad democrática.@es
As bibliotecas das escolas de ensino médio desempenham um papel muito importante no apoio à aprendizagem dos alunos. Além do propósito óbvio de ajudar os alunos com suas habilidades de leitura e escrita, as bibliotecas escolares do ensino médio são parte fundamental para o desenvolvimento de habilidades digitais tanto para alunos quanto professores. Como tal, a alfabetização midiática está se tornando cada vez mais necessária na sociedade atual. O objetivo deste artigo é analisar o papel do bibliotecário em um contexto social e democrático junto a alfabetização midiática e informacional dos jovens de ensino médio na Suécia. Este estudo é qualitativo e os dados empíricos foram coletados por meio de análise de documentos, observação e entrevistas com três bibliotecários de escolas de ensino médio na Suécia. Os resultados desta pesquisa concluem que embora haja um longo caminho a percorrer e que exige um esforço contínuo a fim de melhorar e ampliar a colaboração com todos os professores, esses bibliotecários conseguiram desenvolver um modelo pedagógico com conteudos estruturados especificamente para trabalhar com a alfabetização midiática e informacional de maneira eficaz. O governo sueco e os órgãos educacionais têm permitido o desenvolvimento de projetos, leis e iniciativas de apoio a bibliotecários e professores com o objetivo de elevar as competências e habilidades necessárias para que os jovens possam cumprir com seu papel de cidadãos em uma sociedade democrática.@pt

. Media and information literacy in sweden: the key to democracy and the role of the librarian as a mediator alfabetización mediática e informacional en suecia: la clave de la democracia y el papel del bibliotecario como mediador alfabetização midiática e informacional na suécia: a chave da democracia e o papel do bibliotecário como mediador. Revista ibero-americana de ciência da informação, [????].

References

  • BOCCIOLESI, E. eBook, re-mediación y e-literacy. Evolución y desarrollo del libro, electrónico en una perspectiva digital. Álabe, Almería, n. 9, ene./jun. 2014. Disponible en: http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/190 Acceso en: 10 jan. 2020.
  • CARLSSON, U. Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern. In: CARLSSON, U (red.). Demokratifråga: Kartläggning, analyser, reflektioner. Göteborg: Nordicom, 2018. Disponible en: https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/medie_och_informationskunnighet_mik_i_den_digitala_tidsaldern_.pdf Acceso en: 10 jan. 2020.
  • CUERVO, S. Intervención para el desarrollo de la competencia mediática y la decodificación de valores en adolescentes. 2017. Tesis (Doctorado em Psicodidática) - Universidad del País VascoEuskal Herriko Unibertsitatea, San Sebastian, 2017. https://core.ac.uk/download/pdf/132350916.pdf Acceso en: 18 Jan. 2020.
  • DIK. Här är årets Skolbibliotek i världsklass. 2020. Disponible en: https://dik.se/omoss/pressrum/pressmeddelanden/har-ar-arets-skolbibliotek-i-varldsklass-2020 Acceso en: 18 jan. 2020.
  • HANSSON, B.., LYNGFELT, A. (red.). Pedagogiskt arbete i teori och praktik: om bibliotekens roll för studenters och doktoranders lärande. Lund: Btj, 2009.
  • HELL, M. Skolbiblioteksutveckling: Skolutveckling. Lund: Btj, 2011.
  • RECIO, J. C.., VIGIL, J. M.., ZALDUA, M. La enorme mentira y la gran verdad de la información en tiempos de la postverdad. Scire: Representación Y Organización Del Conocimiento, Zaragoza, v. 23, n. 2, p. 13-23, https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4446 Acceso en: 10 jan. 2020.
  • SVERIGE. Regeringskansliet. Stärkta skolbibliotek och läromedel: Dir. 2019:91. Stockholm, 2019. https://www.regeringen.se/rattsligadokument/kommittedirektiv/2019/11/dir.-201991/ Acceso en: 15 Jan. 2020.
  • SVERIGE. Utbildningsdepartementet. Skollagen (2010:800). Sverige, 2010. Disponible en: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag2010800_sfs-2010-800 Acceso en: 15 jan. 2020.
  • SKOLVERKET. Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola Stockholm. 2011. https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-igymnasieskolan/laroplan-gy11-for-gymnasieskolan Acceso en: 15 jan. 2020.
  • STATENS MEDIERÅD. Nu går startskottet för MIK-rummet!. Sverige: Cision, 2014. Disponible en: http://news.cision.com/se/statens-medierad/r/nu-gar-startskottet-for-mik-rummet-,c9535679 Acceso en: 10 jan. 2020.
  • UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Alfabetización mediática e informacional. Paris, http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/media-development/medialiteracy/mil-as-composite-concept/ Acceso en: 13 jan. 2020.
  • UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL (UNESCO). Programa de formación en alfabetización mediática e informacional destinado a los docentes. Paris, [2011]. Disponible http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/media_and_information_l iteracy_curriculum_for_teachers_es.pdf Acceso en: 13 jan. 2020.
  • UNIÓN EUROPEA. Informe sobre la propuesta de Directiva del Parlamento Europeo y del Consejo por la que se modifica la Directiva 2010/13/UE, sobre la coordinación de determinadas disposiciones legales, reglamentarias y administrativas de los Estados miembros relativas a la prestación de servicios de comunicación audiovisual, a la vista de la evolución de las realidades del mercado. Unión Europea, 2017. Disponible en: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2017-0192_ES.html Acceso em: 10 Jan. 2020.
  • VILLEGAS, I. M. Alfabetización mediática y cultura escolar. Adquisición y uso de las competencias mediáticas dentro y fuera del entorno escolar. 2014. Trabajo Fin de Máster (Máster de Investigación en Periodismo y Comunicación) - Universidad Autónoma de Barcelona, 2014. Disponible en: https://bit.ly/2FzS7P8 Acceso en: 20 jan. 2020.
NLP0.29
Visto 16 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-05-18] => 159618
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Andrea da Silva] => 159680
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Teresa Mary Pires de Castro Melo] => 1858
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Paulo Pistili] => 25486
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Elifaz Candido] => 16188
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/596/2021/06/oai_ojs_pkp_sfu_ca_article_36503#00040.pdf] => 160220
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [514] => 75632
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [501] => 13714
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 232760
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Bibliotecário] => 235088
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Alfabetização em informação] => 178323
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Competência digital] => 207356
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Competências digitais] => 173025
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Competência digital] => 1351
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Alfabetización informacional] => 11544
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Competencias digitales] => 141839
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 247552
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Bibliotecario] => 255422
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [School library] => 266590
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Librarian] => 235086
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Information literacy] => 221991
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Digital skills] => 136066
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2017-10-04] => 232737
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [2021-05-18] => 268892
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação] => 596
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia] => 220
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00040-2021-14-] => 153272
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00012-2017-12-2] => 24280
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:40:2021-14-2] => 232137
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [: Secondary school libraries play a particularly important role in supporting the educational journey of students. Besides the obvious purpose of helping students with their reading and writing skills, high school libraries have become a fundamental part in the development of digital abilities for both students and teachers. As such, media literacy is becoming increasingly necessary in today’s society. The purpose of this article is to analyze the role of the librarian in a social and democratic context alongside the media and information literacy of secondary school youth in Sweden. This study is qualitative and empirical data was collected through document analysis, observation and interviews with three librarians in secondary schools in Sweden. The results of this research conclude that although there is a long way to go (which would require continuous effort) in order to improve and broaden collaboration with all teachers, these librarians have managed to develop an effective pedagogical model structured specifically for working towards media and informational literacy. The Swedish government and educational bodies have allowed the development of projects, laws and initiatives to support librarians and teachers with the purpose of raising youth competency and skills which is necessary in order exercise their role as citizens in a democratic society.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [: Secondary school libraries play a particularly important role in supporting the educational journey of students. Besides the obvious purpose of helping students with their reading and writing skills, high school libraries have become a fundamental part in the development of digital abilities for both students and teachers. As such, media literacy is becoming increasingly necessary in today’s society. The purpose of this article is to analyze the role of the librarian in a social and democratic context alongside the media and information literacy of secondary school youth in Sweden. This study is qualitative and empirical data was collected through document analysis, observation and interviews with three librarians in secondary schools in Sweden. The results of this research conclude that although there is a long way to go (which would require continuous effort) in order to improve and broaden collaboration with all teachers, these librarians have managed to develop an effective pedagogical model structured specifically for working towards media and informational literacy. The Swedish government and educational bodies have allowed the development of projects, laws and initiatives to support librarians and teachers with the purpose of raising youth competency and skills which is necessary in order exercise their role as citizens in a democratic society.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Las bibliotecas de las escuelas de secundaria son importantes para el apoyo en el aprendizaje de los estudiantes, más que saber leer y escribir, es fundamental el desarrollo de las habilidades digitales tanto de los profesores como de los estudiantes. Siendo así, la alfabetizaciónn mediática se hace cada vez más necesaria en la sociedad actual. El propósito de este artículo es analizar el papel del bibliotecario en el contexto social y democrático junto a la alfabetización mediática e informacional de los jóvenes de enseñanza secundaria en Suecia. Este estudio es cualitativo y los datos empíricos fueron recopilados a través de análisis de documentos, observaciones y entrevistas con tres bibliotecarias en escuelas de enseñanza secundaria en Suecia. Los resultados de esta investigación concluyen que, aunque queda un largo camino y un esfuerzo continuo para llegar a una colaboración más amplia con todos los docentes, estos bibliotecarios han logrado desarrollar un modelo pedagógico con contenidos estructurados específicamente para trabajar la alfabetización mediática e informacional de manera efectiva. El gobierno sueco y los organismos de educación han permitido desarrollar proyectos, leyes e iniciativas para apoyar a los bibliotecarios y docentes con el objetivo de que los jóvenes sean capaces de obtener las habilidades y competencias necesarias para ejercer su papel como ciudadanos en una sociedad democrática.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [As bibliotecas das escolas de ensino médio desempenham um papel muito importante no apoio à aprendizagem dos alunos. Além do propósito óbvio de ajudar os alunos com suas habilidades de leitura e escrita, as bibliotecas escolares do ensino médio são parte fundamental para o desenvolvimento de habilidades digitais tanto para alunos quanto professores. Como tal, a alfabetização midiática está se tornando cada vez mais necessária na sociedade atual. O objetivo deste artigo é analisar o papel do bibliotecário em um contexto social e democrático junto a alfabetização midiática e informacional dos jovens de ensino médio na Suécia. Este estudo é qualitativo e os dados empíricos foram coletados por meio de análise de documentos, observação e entrevistas com três bibliotecários de escolas de ensino médio na Suécia. Os resultados desta pesquisa concluem que embora haja um longo caminho a percorrer e que exige um esforço contínuo a fim de melhorar e ampliar a colaboração com todos os professores, esses bibliotecários conseguiram desenvolver um modelo pedagógico com conteudos estruturados especificamente para trabalhar com a alfabetização midiática e informacional de maneira eficaz. O governo sueco e os órgãos educacionais têm permitido o desenvolvimento de projetos, leis e iniciativas de apoio a bibliotecários e professores com o objetivo de elevar as competências e habilidades necessárias para que os jovens possam cumprir com seu papel de cidadãos em uma sociedade democrática.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa sobre o impacto das políticas públicas para bibliotecas no cotidiano de funcionários de bibliotecas, realizada no contexto do projeto de extensão Bibliotecas em Redes (2013-2014), uma cooperação técnica entre a Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e o Sistema Nacional de Bibliotecas Públicas (SNBP). O projeto foi implementado em seis bibliotecas públicas da região da Grande Aracaju, no estado do Sergipe, como parte de uma estratégia para implantação de uma política pública que envolve a formação de pessoal de bibliotecas, com o objetivo de promover a ativação de uma rede para integração entre os profissionais que trabalham nas bibliotecas participantes e, assim, melhorar a comunicação e o atendimento à comunidade. A partir desse contexto, o principal objetivo desta pesquisa foi verificar de que maneira as políticas públicas relativas às bibliotecas impactavam o cotidiano dos trabalhadores desses espaços, qual a concepção de política pública dos trabalhadores participantes do projeto e como se dava o acesso à informação sobre essas políticas. Como metodologia, mesclamos a revisão bibliográfica do tema, entrevistas com profissionais das bibliotecas e a observação participante. Finalizamos este artigo apresentando as potências e os desafios presentes nesta temática.Palavras-chave: Biblioteca Pública. Políticas Públicas. Acesso à informação.Link: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/29878/17581] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36503] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36503] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n2.2021.36503] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 501-514] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 501-514] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 501-514] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1983-5213] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n2.2021] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Media and information literacy in Sweden: the key to democracy and the role of the librarian as a mediator] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Alfabetización mediática e informacional en Suecia: la clave de la democracia y el papel del bibliotecario como mediador] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Alfabetização midiática e informacional na Suécia: a chave da democracia e o papel do bibliotecário como mediador] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Impacto das políticas públicas para bibliotecas no cotidiano de funcionários de bibliotecas participantes do projeto de extensão Bibliotecas em Rede] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36503/29666] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.pbcib.com/index.php/pbcib/article/view/36503] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36503] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36503/29666] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36503#00040] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n2.2021.36503] => 0
                        )

                )

        )

)