Article Brapci-Revistas

Conhecimento e aplicação da Framework para a Literacia da Informação em bibliotecas de Instituições de Ensino Superior em Portugal

Knowledge and application of the Information Literacy Framework in libraries of Higher Education Institutions in Portugal

Conocimiento y aplicación del marco de alfabetización informacional en bibliotecas de instituciones de educación superior en Portugal

Abstract - Objective. It is investigated the knowledge of the instrument offered by the ACRL, the Framework for Information Literacy for Higher Education, held by Portuguese librarians working in Higher Education Institutions (IES) and to what extent it is being put into practice, demonstrating the capacities to a new curriculum for information competence. Method. The methodology adopted was a questionnaire survey, launched in the universe of higher education libraries in Portugal and the analysis of the results of the answers to the same. The quantitative study is based on a review of the literature on the emergence of the Framework and its international application. Results. A total of 25 responses were obtained from a universe of 177 libraries of higher education institutions in Portugal. The results reveal a sufficient knowledge of the instrument, but an application still incipient, showing an initial adhesion to this pedagogical tool. Conclusions. It should be noted that higher education librarians have concerns about the teaching of information skills, but they do not immediately adopt the new international recommendations. Nevertheless, librarians are still permeable to the ACRL Framework proposals, which is demonstrated by the positive responses regarding its application.@en


Resumen: objetivo. Se investiga el conocimiento del instrumento emanado por ACRL, el Marco de Alfabetización Informacional para la Educación Superior, en poder de los bibliotecarios portugueses que trabajan en Instituciones de Educación Superior (IES) y el grado en que se está poniendo en práctica, demostrando las habilidades habilidades pedagógicas antes de un nuevo programa de competencia en información. Método. La metodología adoptada fue una encuesta por cuestionario, lanzada al universo de las bibliotecas de educación superior en Portugal y el análisis de los resultados de las respuestas a la misma. El estudio, sobre una base cuantitativa, se basa en una revisión de la literatura sobre la aparición del Marco y su aplicación internacional. Resultados. Se obtuvieron 25 respuestas de un universo de 177 bibliotecas de instituciones de educación superior en Portugal. Los resultados revelan un conocimiento suficiente del instrumento, pero una aplicación incipiente, demostrando una adhesión aún temprana a esta herramienta pedagógica. Conclusiones. Parece que a los bibliotecarios de educación superior les preocupa la enseñanza de habilidades de información. Sin embargo, no adoptan de manera inmediata y completa las recomendaciones internacionales, que se reflejan en nuevas herramientas de orientación. Aun así, los bibliotecarios son permeables a las propuestas del Marco ACRL, lo que se demuestra por las respuestas positivas en cuanto a su aplicación.@es
Resumo - Objetivo. Investiga-se o conhecimento do instrumento emanado pela ACRL, a Framework for Information Literacy for Higher Education, detido pelos bibliotecários portugueses que exercem funções em Instituições do Ensino Superior (IES) e até que ponto este está a ser colocado em prática, demonstrando as capacidades pedagógicas destes perante um novo programa para a competência em informação. Método. A metodologia adotada foi um inquérito por questionário, lançado ao universo das bibliotecas do ensino superior em Portugal e a análise dos resultados das respostas ao mesmo. O estudo, de base quantitativa, está sustentado numa revisão de literatura sobre o surgimento da Moldura [Framework] e a sua aplicação internacional. Resultados. Foram obtidas 25 respostas, de um universo de 177 bibliotecas de instituições do Ensino Superior em Portugal. Os resultados revelam um conhecimento suficiente do instrumento, mas uma aplicação incipiente, demonstrando uma adesão ainda inicial a esta ferramenta pedagógica. Conclusões. Constata-se que os bibliotecários do ensino superior têm preocupações no ensino de competências em informação. Porém não adoptam imediata e plenamente as recomendações internacionais, vertidas em novas ferramentas orientadoras. Ainda assim, os bibliotecários são permeáveis às propostas da ACRL Framework, o que fica demonstrado com as respostas positivas relativas à sua aplicação.@pt

. Knowledge and application of the information literacy framework in libraries of higher education institutions in portugal conocimiento y aplicación del marco de alfabetización informacional en bibliotecas de instituciones de educación superior en portugal conhecimento e aplicação da framework para a literacia da informação em bibliotecas de instituições de ensino superior em portugal. Revista ibero-americana de ciência da informação, [????].

References

  • ANDERSON, M. J. Rethinking assessment: Information literacy instruction and the ACRL Framework. School of Information Student Research Journal, v. 5, n. 2, art. 3, 2015.
  • ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES [ACRL]. Information literacy competency standards for higher education. Chicago, Illinois: Association of College and Research Libraries. American Library Association, 2000. http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/standards.pdf Acesso em: 22 mar. 2020.
  • ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES [ACRL]. Framework for Information Literacy Appendices. American Library Association, February 9, 2015. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframeworkapps Acesso em: 22 mar. 2020. Document ID: 0c11b4a8-8f0d-cb14-ed2f-799447711f6a
  • ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES [ACRL]. Framework for information literacy for higher education. Chicago: American Library Association, 2016.. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework Acesso em: 22 mar. 2020.
  • BAUDER, J.., ROD, C. Crossing thresholds: Critical information literacy pedagogy and the ACRL framework. College and undergraduate libraries, v. 23, n. 3, p .252-264, 2016.
  • CHARLES, L. Embracing challenges in times of change: a survey of the readiness of academic librarians in New Jersey for transition to the ACRL framework. Communications in Information Literacy, v .11, n. 1, art. 11, 2017.
  • ESTELL, A. N. Teaching Yourself to Learn: A Case for Incorporating Self-directed Learning Concepts into Information Literacy Education. In: EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY. Springer, Cham, 2019. p. 607-618.
  • FOASBERG, N. M. From standards to frameworks for IL: How the ACRL framework addresses critiques of the standards. Portal: Libraries and the Academy, v. 15, n. 4, p. 699-717, 2015.
  • GAMMONS, R.., INGE, L. Using the ACRL framework to develop a student-centered model for program-level assessment. Communications in Information Literacy, v. 11, n. 1, art. 8., 2017.
  • GIBSON, C.., JACOBSON, T. E. Informing and extending the draft ACRL information literacy framework for higher education: an overview and avenues for research. College and Research Libraries, v. 75, n. 3, p. 250-254, 2014.
  • GROSS, M., LATHAM, D.., JULIEN, H. What the framework means to me: Attitudes of academic librarians toward the ACRL framework for information literacy for higher education. Library and Information Science Research, v. 40, n. 3-4, p. 262-268, 2018.
  • GUTH, L. F., ARNOLD, J. M., BIELAT, V. E., PEREZ-STABLE, M. A.., VANDER MEER, P. F. Faculty Voices on the Framework: Implications for Instruction and Dialogue. Portal: Libraries and the Academy, v. 18, n. 4, p. 693-718, 2018.
  • HESS, A. N. Equipping academic librarians to integrate the Framework into instructional practices: a theoretical application. The Journal of Academic Librarianship, v. 41, n. 6, p .771776, 2015.
  • JACOBSON, T. E.., GIBSON, C. First thoughts on implementing the Framework for information literacy. Communications in Information Literacy, v. 9, n .2, p. 102-110, 2015.
  • LOPES, C. A., ANTUNES, M. L., SANCHES, T. Integração das competências de literacia da informação no currículo acadêmico: aplicação da Framework da ACRL. In: CONGRESSO NACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS,13. Actas Lisboa:BAD, 2018. p.1-11, https://www.bad.pt/publicacoes/index.php/congressosbad/article/view/1865/pdf Acesso em: 24 mar. 2020.
  • MOHAMED, S. A Critical Praxis in the Information Literacy Education Classroom Using the ACRL Framework for Information Literacy for Higher Education. In EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY. Springer, Cham. p. 506-521, 2019.
  • OAKLEAF, M.., KASKE, N. Guiding questions for assessing information literacy in higher education. Portal: Libraries and the Academy, v. 9, n. 2, p. 273-286, 2009.
  • OAKLEAF, M. A roadmap for assessing student learning using the new Framework for Information Literacy for Higher Education. Journal of Academic Librarianship, v. 40, n. 5, p. 510514, 2014. doi: 10.1016/j.acalib.2014.08.001
  • OBERLIES, M. K.., MATTSON, J. Framing information literacy: Teaching grounded in theory, pedagogy, and practice. Chicago, IL: Association of College and Research Libraries, 2018.
  • PALNI. Framework for Information Literacy for Higher Education: Collection of information literacy learning outcomes from PALNI member schools. 2018. Disponível em: https://libguides.palni.edu/ilframework Acesso em: 21 mar. 2020.
  • PELLEGRINI, E.., ESTÁCIO, L. S. S.., VITORINO, E. V. Instrumentos de avaliação da competência em informação: um mapeamento em âmbito nacional e internacional. In: ALVES, F. M. M.., CORRÊA, E. C. D.., LUCAS, E. R. D. O. (Org.). Competência em informação: Políticas Públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 155-182.
  • SANCHES, T. Desafios para os bibliotecários portugueses na esfera da educação superior: explorando territórios formativos. Investigar em Educação: revista da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, 2ª série, v. 1, n. 2, p. 109-122, 2014. Disponível em: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/32/31 Acesso em: 29 mar. 2020.
  • SANCHES, T. Modelos de literacia da informação e desenho de um programa para bibliotecas do ensino superior: uma proposta. In: C. LOPES, T. SANCHES, I. ANDRADE, M. L. ANTUNES, and J. ALONSO-ARÉVALO (Ed.), Literacia da informação em contexto universitário. Lisboa: Edições
  • ISPA, 2016. p. 3-26. [ebook]. http://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/5067/3/Literacia.pdf Acesso em: 27 mar. 2020.
  • SCHAUB, G.., MCCLURE, H. Information literacy threshold concepts and the Association of College and Research Libraries’ Framework for Information Literacy for Higher Education. O-bib, v. 4, n. 1, 2017. doi: 10.5282/o-bib/2017H1S1-9
  • SCHULTE, S. J.., KNAPP, M. Awareness, adoption, and application of the Association of College and Research Libraries (ACRL) Framework for Information Literacy in health sciences libraries. Journal of the Medical Library Association: JMLA, v. 105, n. 4, p. 347, 2017.
  • SIPILÄ, M., MIETTINEN, M.., TEVANIEMI, J. Adapting the New ACRL Framework to IL Education at Tampere University of Technology. In: EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY. Cham: Springer, 2019. p. 422-432.
  • SPUDIET, D. Programas para desenvolvimento de competências informacionais: implementação, metodologias e avaliação. In: ALVES, F. M. M.., CORRÊA, E. C. D.., LUCAS, E. R. D. O. (Org.). Competência em informação: Políticas Públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 235-277.
  • WALSH, A. (2009). Information literacy assessment: where do we start?. Journal of Librarianship and Information Science, v. 41, n. 1, p. 19-28.
NLP0.29
Visto 22 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-05-18] => 159618
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Tatiana Sanches] => 1069
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Maria Manuel Borges] => 3277
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/596/2021/06/oai_ojs_pkp_sfu_ca_article_34895#00040.pdf] => 160222
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [486] => 5080
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [463] => 71652
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Literacia da informação] => 32998
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Competência em informação] => 264669
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Ensino superior] => 248246
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Ensino-aprendizagem] => 269850
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Acrl framework] => 159667
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Bibliotecário] => 235088
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Competencia en información] => 1342
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Alfabetización en la información] => 159668
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Enseñanza superior] => 261748
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Enseñanza-aprendizaje] => 57583
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Marco acrl] => 159669
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Competencia en información] => 279012
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Bibliotecario] => 255422
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Information literacy] => 221991
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Higher education] => 253093
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Teaching and learning] => 269916
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Librarian] => 235086
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Acrl framework] => 279414
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-05-18] => 268892
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação] => 596
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00040-2021-14-] => 153272
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:40:2021-14-2] => 232137
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Abstract - Objective. It is investigated the knowledge of the instrument offered by the ACRL, the Framework for Information Literacy for Higher Education, held by Portuguese librarians working in Higher Education Institutions (IES) and to what extent it is being put into practice, demonstrating the capacities to a new curriculum for information competence. Method. The methodology adopted was a questionnaire survey, launched in the universe of higher education libraries in Portugal and the analysis of the results of the answers to the same. The quantitative study is based on a review of the literature on the emergence of the Framework and its international application. Results. A total of 25 responses were obtained from a universe of 177 libraries of higher education institutions in Portugal. The results reveal a sufficient knowledge of the instrument, but an application still incipient, showing an initial adhesion to this pedagogical tool. Conclusions. It should be noted that higher education librarians have concerns about the teaching of information skills, but they do not immediately adopt the new international recommendations. Nevertheless, librarians are still permeable to the ACRL Framework proposals, which is demonstrated by the positive responses regarding its application.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Resumen: objetivo. Se investiga el conocimiento del instrumento emanado por ACRL, el Marco de Alfabetización Informacional para la Educación Superior, en poder de los bibliotecarios portugueses que trabajan en Instituciones de Educación Superior (IES) y el grado en que se está poniendo en práctica, demostrando las habilidades habilidades pedagógicas antes de un nuevo programa de competencia en información. Método. La metodología adoptada fue una encuesta por cuestionario, lanzada al universo de las bibliotecas de educación superior en Portugal y el análisis de los resultados de las respuestas a la misma. El estudio, sobre una base cuantitativa, se basa en una revisión de la literatura sobre la aparición del Marco y su aplicación internacional. Resultados. Se obtuvieron 25 respuestas de un universo de 177 bibliotecas de instituciones de educación superior en Portugal. Los resultados revelan un conocimiento suficiente del instrumento, pero una aplicación incipiente, demostrando una adhesión aún temprana a esta herramienta pedagógica. Conclusiones. Parece que a los bibliotecarios de educación superior les preocupa la enseñanza de habilidades de información. Sin embargo, no adoptan de manera inmediata y completa las recomendaciones internacionales, que se reflejan en nuevas herramientas de orientación. Aun así, los bibliotecarios son permeables a las propuestas del Marco ACRL, lo que se demuestra por las respuestas positivas en cuanto a su aplicación.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Resumo - Objetivo. Investiga-se o conhecimento do instrumento emanado pela ACRL, a Framework for Information Literacy for Higher Education, detido pelos bibliotecários portugueses que exercem funções em Instituições do Ensino Superior (IES) e até que ponto este está a ser colocado em prática, demonstrando as capacidades pedagógicas destes perante um novo programa para a competência em informação. Método. A metodologia adotada foi um inquérito por questionário, lançado ao universo das bibliotecas do ensino superior em Portugal e a análise dos resultados das respostas ao mesmo. O estudo, de base quantitativa, está sustentado numa revisão de literatura sobre o surgimento da Moldura [Framework] e a sua aplicação internacional. Resultados. Foram obtidas 25 respostas, de um universo de 177 bibliotecas de instituições do Ensino Superior em Portugal. Os resultados revelam um conhecimento suficiente do instrumento, mas uma aplicação incipiente, demonstrando uma adesão ainda inicial a esta ferramenta pedagógica. Conclusões. Constata-se que os bibliotecários do ensino superior têm preocupações no ensino de competências em informação. Porém não adoptam imediata e plenamente as recomendações internacionais, vertidas em novas ferramentas orientadoras. Ainda assim, os bibliotecários são permeáveis às propostas da ACRL Framework, o que fica demonstrado com as respostas positivas relativas à sua aplicação.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34895] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/34895] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n2.2021.34895] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 463-486] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 463-486] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 463-486] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1983-5213] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n2.2021] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Knowledge and application of the Information Literacy Framework in libraries of Higher Education Institutions in Portugal] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Conocimiento y aplicación del marco de alfabetización informacional en bibliotecas de instituciones de educación superior en Portugal] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Conhecimento e aplicação da Framework para a Literacia da Informação em bibliotecas de Instituições de Ensino Superior em Portugal] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/34895/29657] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/34895] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/34895/29657] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34895#00040] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v14.n2.2021.34895] => 0
                        )

                )

        )

)