Article Brapci-Revistas

Usos de tecnologias da informação e comunicação no ensino superior em Enfermagem durante a pandemia da COVID-19

Uses of information and communication technologies in nursing higher education during the COVID-19 pandemic

The need for social distance imposed by the COVID-19 pandemic demanded the transition from face-to-face education to emergency remote education. This study investigated the incorporation of information and communication technologies (ICT) in the teaching-learning process by teachers, undergraduate and graduate students in Nursing, from Brazilian public and private educational institutions, before and during the COVID-19 pandemic. The study employed a survey with structured questions and an open question. The data were analyzed using descriptive and univariate statistics, as well as content analysis. The study had 218 participants: 93 (42.7%) teachers, 86 (39.4%) undergraduate students and 39 (17.9%) graduate students. There was a trend towards an increase in the number of daily hours dedicated to the use of ICT in 2020, with the most used technologies: digital learning environments (66.5%), audio and video platforms (57.3%), mobile apps (56,0%) and specialized databases (55,0%). The majority (57.8%) of the participants expressed a preference for face-to-face education. Some participants mentioned difficulties related to the lack of training in the use of ICT, access to the Internet and the availability of equipment. These limitations may demand public policies and specific actions from educational institutions and civil society for resolution.@en


A necessidade do distanciamento social imposta pela pandemia da COVID-19 demandou a transição do ensino presencial para o ensino remoto emergencial. Este estudo investigou a incorporação das tecnologias de informação e comunicação (TICs) no processo de ensino-aprendizagem por professores, graduandos e pós-graduandos em Enfermagem, de instituições de ensino públicas e privadas brasileiras, antes e durante a pandemia. O estudo empregou um survey com perguntas estruturadas e uma questão aberta. Os dados foram analisados por estatística descritiva e univariada, bem como por análise de conteúdo. Participaram do estudo 218 indivíduos: 93 (42,7%) docentes, 86 (39,4%) alunos de graduação e 39 (17,9%) alunos de pós-graduação. Observou-se uma tendência de aumento no número de horas diárias dedicadas ao uso das TICs em 2020, sendo as tecnologias e recursos mais utilizados: ambientes digitais de aprendizagem (66,5%), plataformas de áudio e vídeo (57,3%), aplicativos móveis (56,0%) e bases de dados especializadas (55,0%). A maioria (57,8%) dos participantes manifestou preferência pelo ensino presencial. Alguns participantes citaram dificuldades relacionadas à falta de capacitação para o uso das TICs, ao acesso à Internet e à disponibilização de equipamentos. Estas limitações demandam políticas públicas e ações específicas das instituições de ensino e da sociedade civil para resolução.@pt

NLP0.29
Visto 17 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-05-12] => 159567
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Maria Cristiane Barbosa Galvão] => 17239
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ivan Luiz Marques Ricarte] => 29985
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Camilo Darsie] => 159568
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Aldaisa Cassanho Forster] => 129077
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Janise Braga Barros Ferreira] => 129078
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Marcelo Carneiro] => 159569
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Samára dos Santos Sampaio] => 159570
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Juan Stuardo Yazlle Rocha] => 159571
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/86/2021/06/oai_ojs_www2_marilia_unesp_br_article_11502#00004.pdf] => 160273
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Higher education] => 253093
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Information and communication technologies] => 268397
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Informational resources] => 276794
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Nursing] => 246218
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Undergraduate students] => 159564
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Graduate students] => 175345
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Teachers] => 2013
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Covid-19] => 237595
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Covid-19] => 227495
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ensino superior] => 248246
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Tecnologia da informação e comunicação] => 265034
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Recurso informacional] => 201109
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Enfermagem] => 246221
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Aluno de graduação] => 159565
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Aluno de pós-graduação] => 159566
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Professore] => 26651
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Tecnologias da informação e comunicação] => 237506
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [Recursos informacionais] => 263412
                        )

                    [9] => Array
                        (
                            [Alunos de graduação] => 269399
                        )

                    [10] => Array
                        (
                            [Alunos de pós-graduação] => 173801
                        )

                    [11] => Array
                        (
                            [Professores] => 117121
                        )

                    [12] => Array
                        (
                            [Covid-19] => 234442
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2021-05-12] => 269400
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [BY-SA/4.0] => 233561
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Brazilian journal of information science] => 86
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00004-2021-15-] => 157010
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The need for social distance imposed by the COVID-19 pandemic demanded the transition from face-to-face education to emergency remote education. This study investigated the incorporation of information and communication technologies (ICT) in the teaching-learning process by teachers, undergraduate and graduate students in Nursing, from Brazilian public and private educational institutions, before and during the COVID-19 pandemic. The study employed a survey with structured questions and an open question. The data were analyzed using descriptive and univariate statistics, as well as content analysis. The study had 218 participants: 93 (42.7%) teachers, 86 (39.4%) undergraduate students and 39 (17.9%) graduate students. There was a trend towards an increase in the number of daily hours dedicated to the use of ICT in 2020, with the most used technologies: digital learning environments (66.5%), audio and video platforms (57.3%), mobile apps (56,0%) and specialized databases (55,0%). The majority (57.8%) of the participants expressed a preference for face-to-face education. Some participants mentioned difficulties related to the lack of training in the use of ICT, access to the Internet and the availability of equipment. These limitations may demand public policies and specific actions from educational institutions and civil society for resolution.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [A necessidade do distanciamento social imposta pela pandemia da COVID-19 demandou a transição do ensino presencial para o ensino remoto emergencial. Este estudo investigou a incorporação das tecnologias de informação e comunicação (TICs) no processo de ensino-aprendizagem por professores, graduandos e pós-graduandos em Enfermagem, de instituições de ensino públicas e privadas brasileiras, antes e durante a pandemia. O estudo empregou um survey com perguntas estruturadas e uma questão aberta. Os dados foram analisados por estatística descritiva e univariada, bem como por análise de conteúdo. Participaram do estudo 218 indivíduos: 93 (42,7%) docentes, 86 (39,4%) alunos de graduação e 39 (17,9%) alunos de pós-graduação. Observou-se uma tendência de aumento no número de horas diárias dedicadas ao uso das TICs em 2020, sendo as tecnologias e recursos mais utilizados: ambientes digitais de aprendizagem (66,5%), plataformas de áudio e vídeo (57,3%), aplicativos móveis (56,0%) e bases de dados especializadas (55,0%). A maioria (57,8%) dos participantes manifestou preferência pelo ensino presencial. Alguns participantes citaram dificuldades relacionadas à falta de capacitação para o uso das TICs, ao acesso à Internet e à disponibilização de equipamentos. Estas limitações demandam políticas públicas e ações específicas das instituições de ensino e da sociedade civil para resolução.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/11502] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/11502] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/11502] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.36311/1981-1640.2021.v15.e02108] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 15 (2021): continuous publication ; e02108] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 15 (2021): Publicação contínua; e02108] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [1981-1640] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 15 (2021): Publicación continua; e02108] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Uses of information and communication technologies in nursing higher education during the COVID-19 pandemic] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Usos de tecnologias da informação e comunicação no ensino superior em Enfermagem durante a pandemia da COVID-19] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/11502/7185] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/11502] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/11502/7185] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/11502#00004] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.36311/1981-1640.2021.v15.e02108] => 0
                        )

                )

        )

)