Article Brapci-Revistas

A Personal Learning Environment for students in a leveling process: a case study at the University of Guayaquil/Ecuador

El Personal Learning Environment en el proceso de aprendizaje de estudiantes de nivelación: un caso en la Universidad de Guayaquil/Ecuador

Introduction: The objective of this research is to identify the educational, communicative and learning advantages in implementing an innovative model of training for leveling students at the University of Guayaquil, that is, the creation and development of a personal learning environment (PLE) as a classroom project. Method: For this case study it was considered a mixed approach conducted in four stages: (a) Socialization of PLE concept, (b) Development of PLE by students and peer feedback in a blog created for this purpose, (c) Evaluation of PLE developed by students and (d) Survey to measure the level of satisfaction and motivation reached by students. Results: The results allowed the perception of high levels of satisfaction, commitment and interest developed by the students when implementing the PLE as a classroom project. It was possible to consider this educational strategy as an innovative practice that enabled them to discover new skills and enhancing their levels of interaction and collaboration among peers. Conclusions: The development of PLE as a classroom project resulted in a motivating and satisfying experience for students, enriching their knowledge about ICT, as well as, developing their creativity and contributing significantly to their learning process.@en


Introducción: El objetivo de la presente investigación es identificar las ventajas pedagógicas, comunicativas y de aprendizaje en la implementación de un modelo de formación innovador en los estudiantes de nivelación de la Universidad de Guayaquil, o sea, la creación y desarrollo de un personal learning environment (PLE) como proyecto de aula. Método: Para el presente caso de estudio se consideró una estrategia metodológica mixta y se realizó en cuatro etapas: (a) Socialización del concepto del PLE, (b) Desarrollo del PLE por parte del alumnado y retroalimentación entre pares en un blog creado para este fin, (c) Evaluación del PLE desarrollado por los estudiantes y (d) Encuesta para medir el nivel de satisfacción y motivación obtenido por los educandos. Resultados: Los resultados obtenidos permiten percibir el alto grado de satisfacción, compromiso e interés que los estudiantes desarrollaron al implementar el PLE como proyecto de aula, llegando a considerar esta estrategia educativa como una práctica innovadora y que les permitió descubrir nuevas habilidades y elevar sus niveles de interacción y colaboración entre pares. Conclusiones: Se concluye que el desarrollo del PLE como proyecto de aula derivó en una experiencia motivante y satisfactoria para los estudiantes, logrando enriquecer sus conocimientos sobre las TIC, desarrollar su creatividad y contribuir de forma importante en su proceso de aprendizaje.@es
Introdução: O objetivo desta pesquisa é identificar as vantagens comunicativas e de aprendizagem de ensino na implementação de um modelo inovador de treinamento para nivelar os estudantes da Universidade de Guayaquil, ou seja, a criação e desenvolvimento de um Ambiente de Aprendizagem Pessoal (PLE) como um projeto de sala de aula. Método: Para este estudo de caso considerou-se uma abordagem mista realizada em quatro fases: (a) Socialização conceito de PLE, (b) Desenvolvimento de PLE pelos alunos e comentários dos colegas em um blog criado para este fim, (c) Avaliação do PLE desenvolvido por alunos e (d) Levantamento para medir o nível de satisfação e motivação obtidas pelos estudantes. Resultados: Os resultados permitiram a percepção de um altos níveis de satisfação, comprometimento e interesse desenvolvidas pelos alunos quando da implementação do PLE como um projeto de sala de aula. Foi possível a considerar essa estratégia educacional como uma prática inovadora que lhes permitiu descobrir novas habilidades e melhorar os seus níveis de interação e colaboração entre pares. Conclusões: O desenvolvimento do PLE como um projeto de sala de aula resultou ser uma experiência motivadora e gratificante para os alunos, enriquecendo o seu conhecimento sobre as TIC, bem como, desenvolvendo sua criatividade e também contribuindo significativamente para seu processo de aprendizagem.@pt

. El personal learning environment en el proceso de aprendizaje de estudiantes de nivelación: un caso en la universidad de guayaquil/ecuador a personal learning environment for students in a leveling process: a case study at the university of guayaquil/ecuador. Atoz: novas práticas em informação e conhecimento, [????].
NLP0.29
Visto 16 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2015-12-31] => 15630
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oswaldo Aráuz Arroyo] => 15663
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Annabelle Estefanía Figueroa Lizarzaburu] => 15664
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/100/2018/09/oai_ojs_c3sl_ufpr_br_article_43680#00006.txt] => 49309
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [102] => 2497
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [95] => 1864
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Short Papers] => 102
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciencias de la educación] => 15653
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Tecnología educativa] => 269823
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Entornos personales de aprendizaje (ple)] => 15654
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Estilos de aprendizaje] => 233986
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Innovación en educación] => 233987
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Education] => 235127
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Educational technology] => 274440
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Personal learning environments (ple)] => 15657
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Learning styles] => 233989
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Innovation in education] => 233990
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Education] => 3820
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Educational technology] => 15557
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Educação] => 234411
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Tecnologia educacional] => 233892
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Ambiente pessoal de aprendizagem] => 80391
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Estilo de aprendizagem] => 15661
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Inovação em aprendizagem] => 233992
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Tecnologia educacional] => 6765
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento] => 100
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00006-2015-4-2] => 15613
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Introduction: The objective of this research is to identify the educational, communicative and learning advantages in implementing an innovative model of training for leveling students at the University of Guayaquil, that is, the creation and development of a personal learning environment (PLE) as a classroom project. Method: For this case study it was considered a mixed approach conducted in four stages: (a) Socialization of PLE concept, (b) Development of PLE by students and peer feedback in a blog created for this purpose, (c) Evaluation of PLE developed by students and (d) Survey to measure the level of satisfaction and motivation reached by students. Results: The results allowed the perception of high levels of satisfaction, commitment and interest developed by the students when implementing the PLE as a classroom project. It was possible to consider this educational strategy as an innovative practice that enabled them to discover new skills and enhancing their levels of interaction and collaboration among peers. Conclusions: The development of PLE as a classroom project resulted in a motivating and satisfying experience for students, enriching their knowledge about ICT, as well as, developing their creativity and contributing significantly to their learning process.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Introducción: El objetivo de la presente investigación es identificar las ventajas pedagógicas, comunicativas y de aprendizaje en la implementación de un modelo de formación innovador en los estudiantes de nivelación de la Universidad de Guayaquil, o sea, la creación y desarrollo de un personal learning environment (PLE) como proyecto de aula. Método: Para el presente caso de estudio se consideró una estrategia metodológica mixta y se realizó en cuatro etapas: (a) Socialización del concepto del PLE, (b) Desarrollo del PLE por parte del alumnado y retroalimentación entre pares en un blog creado para este fin, (c) Evaluación del PLE desarrollado por los estudiantes y (d) Encuesta para medir el nivel de satisfacción y motivación obtenido por los educandos. Resultados: Los resultados obtenidos permiten percibir el alto grado de satisfacción, compromiso e interés que los estudiantes desarrollaron al implementar el PLE como proyecto de aula, llegando a considerar esta estrategia educativa como una práctica innovadora y que les permitió descubrir nuevas habilidades y elevar sus niveles de interacción y colaboración entre pares. Conclusiones: Se concluye que el desarrollo del PLE como proyecto de aula derivó en una experiencia motivante y satisfactoria para los estudiantes, logrando enriquecer sus conocimientos sobre las TIC, desarrollar su creatividad y contribuir de forma importante en su proceso de aprendizaje.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Introdução: O objetivo desta pesquisa é identificar as vantagens comunicativas e de aprendizagem de ensino na implementação de um modelo inovador de treinamento para nivelar os estudantes da Universidade de Guayaquil, ou seja, a criação e desenvolvimento de um Ambiente de Aprendizagem Pessoal (PLE) como um projeto de sala de aula. Método: Para este estudo de caso considerou-se uma abordagem mista realizada em quatro fases: (a) Socialização conceito de PLE, (b) Desenvolvimento de PLE pelos alunos e comentários dos colegas em um blog criado para este fim, (c) Avaliação do PLE desenvolvido por alunos e (d) Levantamento para medir o nível de satisfação e motivação obtidas pelos estudantes. Resultados: Os resultados permitiram a percepção de um altos níveis de satisfação, comprometimento e interesse desenvolvidas pelos alunos quando da implementação do PLE como um projeto de sala de aula. Foi possível a considerar essa estratégia educacional como uma prática inovadora que lhes permitiu descobrir novas habilidades e melhorar os seus níveis de interação e colaboração entre pares. Conclusões: O desenvolvimento do PLE como um projeto de sala de aula resultou ser uma experiência motivadora e gratificante para os alunos, enriquecendo o seu conhecimento sobre as TIC, bem como, desenvolvendo sua criatividade e também contribuindo significativamente para seu processo de aprendizagem.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.c3sl.ufpr.br:article/43680] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/43680] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.5380/atoz.v4i2.43680] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 4, n. 2 (2015): jul./dez.; 95-102] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [2237-826X] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.5380/atoz.v4i2] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [El Personal Learning Environment en el proceso de aprendizaje de estudiantes de nivelación: un caso en la Universidad de Guayaquil/Ecuador] => 0
                        )

                )

            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [A Personal Learning Environment for students in a leveling process: a case study at the University of Guayaquil/Ecuador] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/43680/27036] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/43680/27206] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/43680/27192] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.c3sl.ufpr.br:article/43680#00006] => 0
                        )

                )

        )

)