Article Brapci-Revistas

Inovação na Educação: um olhar para os estilos de aprendizagem

Innovation in Education: a look at learning styles

The present study compares the results obtained from the application of a questionnaire on learning styles with the findings in the literature, in addition to identifying the existing correlations with teaching strategies for the management of educational knowledge. For that, we used the studies on learning styles obtained from a systematic literature review carried out by Canto and Bastos (2019); we applied a VAK questionnaire (visual, auditory, kinesthetic) to 110 teachers who were students of a postgraduate course and, subsequently, to 756 students distributed among technical, industrial learning, high school, and professional qualification courses; and compared the results obtained. The results showed that out of the 10 articles selected because they used an evaluation instrument and were focused on the VAK standard, or on the VARK (including Aural-Read), in 70% of them the preference was for the Visual and Kinesthetic styles. In this study, 95% of the evaluated student-teachers and 80% of the other students also showed preference for the Visual and Kinesthetic styles. We concluded that exploring learning styles can enable students to identify strengths and weaknesses when learning and enable teachers to define their goals and activity strategies so that they can design student-centered activities.@en


Este estudo compara os resultados obtidos na aplicação de questionário sobre estilos de aprendizagem com achados da literatura, e correlaciona com as estratégias de ensino. Utilizamos os estudos obtidos na revisão realizada por Canto e Bastos (2019); aplicamos um questionário VAK (visual, auditory, kinesthetic) em 110 docentes-estudantes de uma pós-graduação e, na sequência, em 756 estudantes de diferentes modalidades; e comparamos os resultados obtidos. Dos 10 artigos selecionados, utilizaram instrumento de avaliação e focaram no padrão VAK, ou no VARK (incluindo aural-Read), no qual em 70% deles a preferência foi pelos estilos visual e cinestésico. Nesse estudo, 95% dos docentes-estudantes avaliados, e 80% nos demais estudantes, também demonstraram preferência pelos estilos visual e cinestésico. Concluímos que os estilos de aprendizagem permitem aos alunos identificar pontos fortes e fraquezas ao aprender, e aos professores definir as suas metas e estratégias de ensino para que consigam projetar atividades centradas no aluno.@pt

. Innovation in education: a look at learning styles inovação na educação: um olhar para os estilos de aprendizagem. Revista p2p e inovação, [????].
NLP0.29
Visto 15 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2020-09-19] => 146597
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Cleunisse Aparecida Rauen de Luca Canto] => 147736
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Rogério Cid Bastos] => 7990
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Denise Maria Rengel] => 147737
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/245/2020/10/oai_ojs_revista_ibict_br_article_5426#00013.pdf] => 148115
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [37] => 607
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [23] => 1101
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Learning styles] => 233989
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Evaluation] => 173986
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Educational environment] => 147735
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Innovation] => 178704
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Knowledge] => 247377
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Estilo de aprendizagem] => 15661
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Avaliação] => 279935
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Inovação] => 262113
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Conhecimento] => 237664
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Estilos de aprendizagem] => 233991
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Ambiente educacional] => 271503
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ambiente educacional] => 10139
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2020-09-19] => 266513
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista P2P e INOVAÇÃO] => 245
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00013-2020-7-] => 147623
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:13:2020-7-1] => 231905
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The present study compares the results obtained from the application of a questionnaire on learning styles with the findings in the literature, in addition to identifying the existing correlations with teaching strategies for the management of educational knowledge. For that, we used the studies on learning styles obtained from a systematic literature review carried out by Canto and Bastos (2019); we applied a VAK questionnaire (visual, auditory, kinesthetic) to 110 teachers who were students of a postgraduate course and, subsequently, to 756 students distributed among technical, industrial learning, high school, and professional qualification courses; and compared the results obtained. The results showed that out of the 10 articles selected because they used an evaluation instrument and were focused on the VAK standard, or on the VARK (including Aural-Read), in 70% of them the preference was for the Visual and Kinesthetic styles. In this study, 95% of the evaluated student-teachers and 80% of the other students also showed preference for the Visual and Kinesthetic styles. We concluded that exploring learning styles can enable students to identify strengths and weaknesses when learning and enable teachers to define their goals and activity strategies so that they can design student-centered activities.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Este estudo compara os resultados obtidos na aplicação de questionário sobre estilos de aprendizagem com achados da literatura, e correlaciona com as estratégias de ensino. Utilizamos os estudos obtidos na revisão realizada por Canto e Bastos (2019); aplicamos um questionário VAK (visual, auditory, kinesthetic) em 110 docentes-estudantes de uma pós-graduação e, na sequência, em 756 estudantes de diferentes modalidades; e comparamos os resultados obtidos. Dos 10 artigos selecionados, utilizaram instrumento de avaliação e focaram no padrão VAK, ou no VARK (incluindo aural-Read), no qual em 70% deles a preferência foi pelos estilos visual e cinestésico. Nesse estudo, 95% dos docentes-estudantes avaliados, e 80% nos demais estudantes, também demonstraram preferência pelos estilos visual e cinestésico. Concluímos que os estilos de aprendizagem permitem aos alunos identificar pontos fortes e fraquezas ao aprender, e aos professores definir as suas metas e estratégias de ensino para que consigam projetar atividades centradas no aluno.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.revista.ibict.br:article/5426] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://revista.ibict.br/p2p/article/view/5426] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.21721/p2p.2020v7n1.p23-37] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [P2P & INOVAÇÃO; Vol. 7 No. 1 (2020); 23-37] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [P2P E INOVAÇÃO; v. 7 n. 1 (2020); 23-37] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [2358-7814] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Innovation in Education: a look at learning styles] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Inovação na Educação: um olhar para os estilos de aprendizagem] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://revista.ibict.br/p2p/article/view/5426/5028] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [http://revista.ibict.br/p2p/article/view/5426/5029] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5426] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5426/5028] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5426/5029] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.revista.ibict.br:article/5426#00013] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.21721/p2p.2020v7n1.p23-37] => 0
                        )

                )

        )

)