This article analyses the process of information seeking by managers of fashion retail stores. Based on results of a master´s research, which studied micro and small companies in Belo Horizonte, the article aims to focus on the difficulties faced by owners and managers. The study was based on Choo´s proposal of the Three Arenas, elaborated from models of information seeking, namely: Sense-Making, Information Seeking Process - ISP and Situational Model. The methodology of the empirical study included a quantitative / qualitative process, with questionnaires, followed by semi-structured interviews whith the managers. The conclusions indicate to the existence of several difficulties arising from the routine of these fashion retailers; in addition, it has been observerd that some relevante obstacles are the outcome of a specificity of the fashion field: the excess of information, produced by diverse sources and agents, forming a complex web of data and information.@en
O artigo aborda o processo de busca de informações de gestores de lojas de varejo de moda. Baseado em resultados de pesquisa de mestrado, que estudou empresas de micro e pequeno porte de Belo Horizonte, o artigo tem como objetivo focalizar as dificuldades enfrentadas pelos gestores. Do ponto de vista teórico, centrou-se em elementos da sociologia da moda e na proposta das três arenas de Choo, elaborada a partir de modelos de busca de informação, a saber: Sense-Making, Information Seeking Process – ISP e Modelo Situacional. A metodologia do estudo empírico englobou um processo quanti/qualitativo, com aplicação de questionários, seguido de entrevistas semi-estruturadas com os gestores. As conclusões apontam a existência de diversas dificuldades decorrentes da rotina desses lojistas de moda; além disso, observou-se que alguns entraves relevantes são fruto de uma especificidade do campo da moda: o excesso de informações, produzidas por diversas fontes e agentes, formando uma teia complexa de dados e informações.@pt
. The information web and its challenges to fashion retail managers a teia da informação e os desafios dos gestores do varejo de moda. Incid: revista de ciência da informação e documentação, [????].