Article Brapci-Revistas

Educação de qualidade para países da América Latina: análise e contribuições da Política para o Sucesso Educacional do Québec

Quality education for Latin American countries: analysis and contributions from the Policy on Educational Success of Québec

This paper aimed at presenting recommendations on high-quality education to Latin American countries’ governments by taking the Policy on Educational Success of Québec as Québec’s main official document to achieve quality education. By using the content analysis method, it was investigated the extent to which the Policy on Educational Success of Québec adheres to the Sustainable Development Goal (SDG) number 4 (Quality Education), as well as it was analyzed the concordance of the most significant words from the same policy. Findings demonstrate that the Policy on Educational Success of Québec comprises acts that mostly go towards the promotion of equitable development of the people, to people’s learning, skills, and competences, and to the quality in teaching and in learning processes, and in learning spaces. In contrast, the acts that are less significant in the analysis but equally fundamental for the development of society are related to the minimum conditions to achieve quality education, and to the vocational training to foster quality education. Moreover, it was comprehended that the ensuring of quality education in Latin American countries can immediately be linked to some scopes, like the student, school, service, and education ones. This paper concludes that Latin American countries’ governments can support ensuring quality education for their peoples whether they give special attention to the student, school, service, and education scopes in society.@en


Este estudo teve como objetivo apresentar recomendações sobre a educação de qualidade aos governos dos países da América Latina, adotando a Política de Sucesso Educacional de Québec como o principal documento oficial dessa província para alcançar educação de qualidade. Utilizando o método de análise de conteúdo, investigou-se em que medida a Política de Sucesso Educacional do Québec se adere ao Objetivo de Desenvolvimento Sustentável (ODS) número 4 (Educação de Qualidade), bem como analisou-se a concordância das palavras mais significativas da mesma política. O resultado demonstra que a Política de Sucesso Educacional de Québec compreende atos que se destinam principalmente à promoção do desenvolvimento equitativo das pessoas, ao aprendizado, habilidades e competências das pessoas e à qualidade no ensino e nos processos de aprendizagem e nos espaços de aprendizagem. Em contrapartida, os atos menos significativos na análise, mas igualmente fundamentais para o desenvolvimento da sociedade, estão relacionados às condições mínimas para alcançar uma educação de qualidade e à formação profissional para promover educação de qualidade. Além disso, foi compreendido que a garantia da educação de qualidade nos países latinoamericanos pode estar imediatamente ligada a alguns âmbitos, como os dos estudantes, da escola, da prestação de serviços e da educação. O estudo conclui que os governos dos países da América Latina podem apoiar a garantia da educação de qualidade para seus povos se conferirem atenção especial aos alunos, à escola, aos serviços e à educação na sociedade.@pt

. Quality education for latin american countries: analysis and contributions from the policy on educational success of québec educação de qualidade para países da américa latina: análise e contribuições da política para o sucesso educacional do québec. Em questão, [????].

References

  • BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
  • BOCCANFUSO, D.., LAROUCHE, A.., TRANDAFIR, M. Quality of higher education and the labor market in developing countries: evidence from an education reform in Senegal. World Development, Bonn, v. 74, p. 412-424, 2015.
  • BOEREN, E. Understanding Sustainable Development Goal (SDG) 4 “quality education” from micro, meso and macro perspectives. Internation Review of Education, [s.l], v. 65, p. 277-294, 2019.
  • CANADA. Gouvernement du Québec. Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur. Policy on Educational Success: a love of learning, a chance to succeed. Quebéc: Ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur, 2017.
  • CASTRO, D.., RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D.., GAIRÍN, J. Exclusion factors in Latin American higher education: a preliminary analyze from University Governing Board Perspective. Education and Urban Society, [s.l.], v. 49, n. 2, p. 229-247, 2017.
  • COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE. El analfabetismo funcional en América Latina y el Caribe: panorama y principales desafios de política. Santiago: Naciones Unidas, 2014.
  • LOPEZ-CALVA, L. F., LUSTIG, N.., ORTIZ-JUAREZ, E. A Long-Term Perspective on Inequality and Human Development in Latin America. Journal of Human Development and Capabilities, [s.l.], v. 16, n. 3, p. 319-323, 2015.
  • MURILLO, F. J. Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Madri, v. 14, n. 4, p. 33-60, 2016.
  • RODRÍGUEZ, M. L. Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estúdio comparado. Foro de Educación, Salamanca, v. 17, n. 27, p. 229-251, 2019.
  • SZÉKELY, M.., MENDOZA, P. Declining inequality in Latin America: structural shift or temporary phenomenon?. Oxford Development Studies, [s.l.] v. 45, n. 2, p. 204-221, 2017.
  • UNITED NATIONS. Transforming our world: the 2030 Agenda for the Sustainable Development. [S.l.: s.d], 2015.
  • UNITED NATIONS. Sustainable Development Goals. Quality Education, [S.l.: s.d], 2020.
NLP0.29
Visto 15 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2020-09-16] => 146068
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Everton da Silva Camillo] => 15925
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Dorothée Boccanfuso] => 146203
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Claudio Marcondes Castro Filho] => 13439
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Cláudio Marcondes de Castro Filho] => 1280
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/47/2020/09/oai_seer_ufrgs_br_article_99502#00002.pdf] => 146307
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [514] => 75632
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [490] => 76922
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Information science] => 233818
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Policy] => 178375
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [2030 agenda] => 127042
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Latin america] => 256409
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Education policy] => 69467
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Canadá] => 234734
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Québec] => 268216
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Policy] => 41055
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Canadá] => 171873
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Québec] => 91525
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Política de educação] => 164716
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Agenda 2030] => 226880
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [América latina] => 199432
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Québec] => 268217
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Canadá] => 17860
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Agenda 2030] => 248994
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2020-09-16] => 244004
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [en] => 232773
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Em questão] => 47
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00002-2020-26-3] => 146065
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [This paper aimed at presenting recommendations on high-quality education to Latin American countries’ governments by taking the Policy on Educational Success of Québec as Québec’s main official document to achieve quality education. By using the content analysis method, it was investigated the extent to which the Policy on Educational Success of Québec adheres to the Sustainable Development Goal (SDG) number 4 (Quality Education), as well as it was analyzed the concordance of the most significant words from the same policy. Findings demonstrate that the Policy on Educational Success of Québec comprises acts that mostly go towards the promotion of equitable development of the people, to people’s learning, skills, and competences, and to the quality in teaching and in learning processes, and in learning spaces. In contrast, the acts that are less significant in the analysis but equally fundamental for the development of society are related to the minimum conditions to achieve quality education, and to the vocational training to foster quality education. Moreover, it was comprehended that the ensuring of quality education in Latin American countries can immediately be linked to some scopes, like the student, school, service, and education ones. This paper concludes that Latin American countries’ governments can support ensuring quality education for their peoples whether they give special attention to the student, school, service, and education scopes in society.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Este estudo teve como objetivo apresentar recomendações sobre a educação de qualidade aos governos dos países da América Latina, adotando a Política de Sucesso Educacional de Québec como o principal documento oficial dessa província para alcançar educação de qualidade. Utilizando o método de análise de conteúdo, investigou-se em que medida a Política de Sucesso Educacional do Québec se adere ao Objetivo de Desenvolvimento Sustentável (ODS) número 4 (Educação de Qualidade), bem como analisou-se a concordância das palavras mais significativas da mesma política. O resultado demonstra que a Política de Sucesso Educacional de Québec compreende atos que se destinam principalmente à promoção do desenvolvimento equitativo das pessoas, ao aprendizado, habilidades e competências das pessoas e à qualidade no ensino e nos processos de aprendizagem e nos espaços de aprendizagem. Em contrapartida, os atos menos significativos na análise, mas igualmente fundamentais para o desenvolvimento da sociedade, estão relacionados às condições mínimas para alcançar uma educação de qualidade e à formação profissional para promover educação de qualidade. Além disso, foi compreendido que a garantia da educação de qualidade nos países latinoamericanos pode estar imediatamente ligada a alguns âmbitos, como os dos estudantes, da escola, da prestação de serviços e da educação. O estudo conclui que os governos dos países da América Latina podem apoiar a garantia da educação de qualidade para seus povos se conferirem atenção especial aos alunos, à escola, aos serviços e à educação na sociedade.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:seer.ufrgs.br:article/99502] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/99502] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.19132/1808-5245263.490-514] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Em Questão; v. 26, n. 3, set/dez. 2020; 490-514] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1808-5245] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Em Questão; v. 26, n. 3, set./dez. 2020; 490-514] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1807-8893] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Quality education for Latin American countries: analysis and contributions from the Policy on Educational Success of Québec] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Educação de qualidade para países da América Latina: análise e contribuições da Política para o Sucesso Educacional do Québec] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/99502/58059] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/99502/59724] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/downloadSuppFile/99502/59960] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/99502] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/99502/58059] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:seer.ufrgs.br:article/99502#00002] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.19132/1808-5245263.490-514] => 0
                        )

                )

        )

)