Article Brapci-Revistas

As apropriações da obra de Pierre Bourdieu: relato de iniciação científica

Appropriations about Pierre Bourdieu work: undergraduate research report

Presents an undergraduate research report during higher education at the State University of Santa Catarina (UDESC). Describe the research work, advantages and benefits for undergraduate students, being important both for their education and for their personal growth. Some results points the experience of doing scientific research made betwenn  2016 and 2017y students within the project ‘The approaches of the work of Pierre Bourdieu in the field of Information Science in Brazil through scientific journals’. Divided into two phases, the text includes a bibliographical research to further develop the topic of ´undergraduate research´ as well as the very methodology of the experience report to present the activities developed during the research process. The work showed the engagement of the scholarship students as researchers and their interaction and maturation during the investigation.  The undergraduate research activity makes it possible to integrate teaching and research and contributes so that the students who gain this experience can enhance their performance and later add favorable values for their admission at graduate school. During the undergraduate research process students learn to overcome challenges and achieve the objectives required by the survey, providing satisfaction as well as personal and professional growth. @en


Apresenta o relato de experiência de iniciação científica realizado na Universidade do Estado de Santa Catarina. Descreve as atividades de iniciação científica, as vantagens e benefícios aos graduandos, pois torna-se importante recurso para a sua formação acadêmica e para o seu crescimento pessoal. Tem como propósito relatar a experiência de iniciação científica no projeto ‘As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo da Ciência da Informação no Brasil, por meio de periódicos da área’, realizado entre agosto de 2016 e julho de 2017. Dividido em dois momentos, o texto contempla uma pesquisa bibliográfica para aprofundar-se na temática ‘iniciação científica’, bem como a própria metodologia do relato de experiência para apresentar as atividades desenvolvidas durante o processo de investigação científica. O trabalho mostra o envolvimento da bolsista como iniciante na pesquisa e sua interação e amadurecimento no decurso da investigação.  A atividade de iniciação científica possibilita integrar o ensino e a pesquisa, contribuindo para que os acadêmicos que vivenciam essa experiência possam potencializar o seu desempenho da graduação. Durante o processo de iniciação científica o possibilita aprender como vencer os desafios e alcançar os objetivos requeridos pela pesquisa, proporcionando satisfação e crescimento pessoal e profissional.@pt

. Appropriations about pierre bourdieu work: undergraduate research report as apropriações da obra de pierre bourdieu: relato de iniciação científica. ágora, [????].

References

  • ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, J. P. (Org.). A leitura como prática pedagógica na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. p. 33-45.
  • ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, DF, v.2, n.1, p.89-103, jan./dez. 2009. Disponível em: . Acesso em: 22 fev. 2016.
  • BARRETO, Aldo de Albuquerque. A condição da informação. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 67-74, 2002. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • BASE DE DADOS REFERENCIAL DE ARTIGOS DE PERIÓDICOS EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (BRAPCI). 2017. Disponível em: < http://www.brapci.ufpr.br/brapci/ >. Acesso em: 22 fev. 2017.
  • BENANCIB - Base Questões em rede: Encontros Nacionais de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ENANCIB). 2017. Disponível em: . Acesso em: 22 fev. 2017.
  • BIANCHETTI, Lucídio. A iniciação à pesquisa no Brasil: políticas de formação de jovens pesquisadores. Educação, Santa Maria, UFSM, p. 569-584, ago. 2012. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato (Org.). Sociologia. São Paulo: Editora Ática, 1983. p. 46-81.
  • BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo, Papirus, 1996.
  • BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; Lisboa: Difel, 1989. 311 p. (Memoria e sociedade).
  • BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: F. Alves, 1992.
  • BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. RN-017/2006. Bolsas por Quota no país. S.l.: CNPq, 2006. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • BRIDI, Jamile Cristina Ajub; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. O Impacto da Iniciação Científica na Formação Universitária. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 2, n. 7, p.77-88, 2004. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • CARVALHO, Angela Maria Grossi de. Apropriação da informação: um olhar sobre as políticas públicas sociais de inclusão digital. 2010. 169f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.
  • CATANI, Afrânio Mendes; CATANI, Denice Bárbara; PEREIRA, Gilson. As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, Anped, Autores Associados, n. 17, maio/jul. 2001. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • CHARTIER, Roger. Formas e sentido, cultura escrita: entre distinção e apropriação. Campinas: ALB: Mercado de Letras, 2003. (Histórias de leitura.).
  • COSTA, Airton. O processo de formação de pesquisadores: análise do programa de Iniciação científica da Universidade Federal de Santa Catarina no período de 1990 a 2012. 2013. 204f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
  • DUARTE, Emeide N. et al. Estratégias metodológicas adotadas nas pesquisas de iniciação científica premiadas na UFPB: em foco a série “iniciados”. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 14, n. 27, p.170-190, 2009. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • FAVA-DE-MORAES, Flavio; FAVA, Marcelo. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p.73-77, 2002. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • GIORDANI, Estela Maris et. al. Formação para a pesquisa no ensino superior: aprendizagens dos bolsistas na iniciação científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10., 2009, João Pessoa. Anais Eletrônico... João Pessoa: UFPB, 2009. p. 1832-1848. Disponível em . Acesso em: 18 set. 2017.
  • KOBASHI, Nair Yumiko. Notas sobre o papel da pesquisa em cursos de graduação em Ciência da Informação. Transinformação, Campinas, v. 14, n. 2, p.153-158, jul./dez. 2002. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • NOGUEIRA, Maria Alice; CANAAN, Mariana Gadoni. Os Iniciados: os bolsistas de iniciação científica e suas trajetórias acadêmicas. Revista Tomo, São Cristovão, n. 15, p.41-70, jul./dez. 2009. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • NOGUEIRA, Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins. Bourdieu & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
  • NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio M (Orgs.). BOURDIEU, Pierre: Escritos de educação. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
  • PIERUCCINI, Ivete. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2007. p. 1-15. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • ROSA, Sabrina. Sobre os conceitos de Campo, Capital e Habitus em Pierre Bourdieu. 2010. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • SIQUEIRA, Thiago Giordano de Souza. Iniciação científica e a formação do bibliotecário. Biblionline, João Pessoa, v. 10, n. 2, p.45-65, 2014. Disponível em: . Acesso em: 18 set. 2017.
  • THOMPSON, John. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
NLP0.29
Visto 22 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2018-04-03] => 12094
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ana Carolina Leite de Menezes] => 14098
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Elaine Rosangela de Oliveira Lucas] => 2091
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/68/2018/09/oai_agora_periodicos_emnuvens_com_br_article_688#00003.pdf] => 48488
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [91] => 1457
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [78] => 2394
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Relato de experiência] => 75
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Science information] => 265161
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Undergraduate research] => 14093
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Pierre bordieu] => 14094
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Discurse analisys] => 268736
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Appropriatiom about pierre bourdieu work] => 14096
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Appropriations about pierre bourdieu work] => 268737
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 237157
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Iniciação científica] => 174576
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Análise do discurso] => 235357
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Pierre bourdieu] => 199252
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2018-04-03] => 268717
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ágora] => 68
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00003-2018-28-56] => 12086
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Presents an undergraduate research report during higher education at the State University of Santa Catarina (UDESC). Describe the research work, advantages and benefits for undergraduate students, being important both for their education and for their personal growth. Some results points the experience of doing scientific research made betwenn  2016 and 2017y students within the project ‘The approaches of the work of Pierre Bourdieu in the field of Information Science in Brazil through scientific journals’. Divided into two phases, the text includes a bibliographical research to further develop the topic of ´undergraduate research´ as well as the very methodology of the experience report to present the activities developed during the research process. The work showed the engagement of the scholarship students as researchers and their interaction and maturation during the investigation.  The undergraduate research activity makes it possible to integrate teaching and research and contributes so that the students who gain this experience can enhance their performance and later add favorable values for their admission at graduate school. During the undergraduate research process students learn to overcome challenges and achieve the objectives required by the survey, providing satisfaction as well as personal and professional growth. ] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Presents an undergraduate research report during higher education at the State University of Santa Catarina (UDESC). Describe the research work, advantages and benefits for undergraduate students, being important both for their education and for their personal growth. Some results points the experience of doing scientific research made betwenn  2016 and 2017y students within the project ‘The approaches of the work of Pierre Bourdieu in the field of Information Science in Brazil through scientific journals’. Divided into two phases, the text includes a bibliographical research to further develop the topic of ´undergraduate research´ as well as the very methodology of the experience report to present the activities developed during the research process. The work showed the engagement of the scholarship students as researchers and their interaction and maturation during the investigation.  The undergraduate research activity makes it possible to integrate teaching and research and contributes so that the students who gain this experience can enhance their performance and later add favorable values for their admission at graduate school. During the undergraduate research process students learn to overcome challenges and achieve the objectives required by the survey, providing satisfaction as well as personal and professional growth.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Apresenta o relato de experiência de iniciação científica realizado na Universidade do Estado de Santa Catarina. Descreve as atividades de iniciação científica, as vantagens e benefícios aos graduandos, pois torna-se importante recurso para a sua formação acadêmica e para o seu crescimento pessoal. Tem como propósito relatar a experiência de iniciação científica no projeto ‘As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo da Ciência da Informação no Brasil, por meio de periódicos da área’, realizado entre agosto de 2016 e julho de 2017. Dividido em dois momentos, o texto contempla uma pesquisa bibliográfica para aprofundar-se na temática ‘iniciação científica’, bem como a própria metodologia do relato de experiência para apresentar as atividades desenvolvidas durante o processo de investigação científica. O trabalho mostra o envolvimento da bolsista como iniciante na pesquisa e sua interação e amadurecimento no decurso da investigação.  A atividade de iniciação científica possibilita integrar o ensino e a pesquisa, contribuindo para que os acadêmicos que vivenciam essa experiência possam potencializar o seu desempenho da graduação. Durante o processo de iniciação científica o possibilita aprender como vencer os desafios e alcançar os objetivos requeridos pela pesquisa, proporcionando satisfação e crescimento pessoal e profissional.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:agora.periodicos.emnuvens.com.br:article/688] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [oai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/688] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/688] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ágora: revista do curso de arquivologia da ufsc; v. 28, n. 56 (2018); 78-91] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [0103-3557] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Ágora: arquivologia em debate; v. 28 n. 56 (2018); 78-91] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Appropriations about Pierre Bourdieu work: undergraduate research report] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [As apropriações da obra de Pierre Bourdieu: relato de iniciação científica] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/688/pdf] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/688] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/688/pdf] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:agora.periodicos.emnuvens.com.br:article/688#00003] => 0
                        )

                )

        )

)