Article Brapci-Revistas

Produção de vídeo-educacional: estratégia de formação docente para o ensino na saúde

Educational video production: professional training strategy for health teaching

Producción de vídeo educativo: estrategia de formación docente para la enseñanza en el área de la salud

The fast changes in the educational context and the great technological advances in recent years have demanded that the actors involved in the process of knowledge construction change significantly the act of teaching and learning. The objective of this article is to report and analyze the experience of recording an educational video, as a pedagogical training strategy, developed within the scope of the Mestrado Profissional Ensino na Saúde (Profissional master’s degree health teaching) in Ceará, Brazil. The video was proposed as an activity of the subject of study Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde (Information and communication technologies applied to teaching in health). The Psychiatric Reform was chosen to be the theme of the script. With regard to the applicability of the educational technology, it was chosen to display the video in the opening of the module of psychiatry of a course of medicine. The experience of production and use of the video contributed significantly to the professional training in health teaching, in addition to provide greater dynamicity and interaction with the students in the classroom, allowing better understanding and contextualization of the subject by them.@en


Los rápidos cambios en el contexto educativo, sumados a los grandes avances tecnológicos, en los últimos años, han exigido a los actores envueltos en el proceso de construcción del conocimiento, transformaciones significativas en el acto de enseñar y aprender. Este artículo tiene el objetivo de relatar y analizar la experiencia de producción de un vídeo educativo como estrategia de formación pedagógica, desarrollada en el ámbito del Mestrado Profissional Ensino na Saúde (Postgrado profesional enseñanza en salud). La elaboración del vpídeo fue propuesta como actividad de la asignatura Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde (Tecnología de la información y comunicación aplicada a la enseñanza en la salud). Se eligió para el guión, la temática Reforma Psiquiátrica. En cuanto a la aplicabilidad de la tecnología educativa, se optó por exhibir el vídeo en la apertura del módulo de psiquiatría de un curso de medicina. La experiencia de producción y utilización del vídeo ha contribuido significativamente a la formación docente de profesionales de la salud, además de propiciar mayor dinamismo e interacción en la sala de aula, permitiendo una mejor comprensión y contextualización, por parte de los alumnos, de la temática abordada.@es
As rápidas mudanças no contexto educacional, somadas aos grandes avanços tecnológicos, nos últimos anos, têm exigido dos atores envolvidos no processo de construção do conhecimento mudanças significativas no ato de ensinar e aprender. O objetivo deste artigo é relatar e analisar a experiência de produção de um vídeo educacional, como estratégia de formação pedagógica, desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional Ensino na Saúde. A construção do vídeo foi proposta como atividade da disciplina Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde. Elegeu-se, para o roteiro, a temática Reforma Psiquiátrica. Na dimensão da aplicabilidade da tecnologia educacional, optou-se por exibir o vídeo na abertura do módulo de psiquiatria de um curso de medicina. A experiência de produção e utilização do vídeo contribuiu significativamente para a formação docente de profissionais de saúde, além de propiciar maior dinamicidade e interação em sala de aula, permitindo melhor compreensão e contextualização, por parte dos alunos, da temática abordada.@pt

. Educational video production: professional training strategy for health teaching producción de vídeo educativo: estrategia de formación docente para la enseñanza en el área de la salud produção de vídeo-educacional: estratégia de formação docente para o ensino na saúde. Revista eletrônica de comunicação, informação e inovação em saúde, [????].
NLP0.29
Visto 38 vezes
sem referências
Array
(
    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Human resource and their training in health] => 131991
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Audiovisual tools] => 131988
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Educational technology] => 274440
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Learning] => 256382
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Instrucional vídeos] => 131989
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Teaching material] => 131990
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Health] => 246243
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Educational technology] => 15557
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Recurso audiovisual] => 74523
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Tecnologia educacional] => 233892
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Aprendizagem] => 266091
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Vídeo educativo] => 130423
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Material de ensino] => 128513
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Saúde] => 261390
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Capacitação de recurso humano em saúde] => 131993
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Tecnologia educacional] => 6765
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Recursos audiovisuales] => 130419
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Aprendizaje] => 256384
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Vídeos educativos] => 130418
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Materiales de enseñanza] => 128508
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Salud] => 246246
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Capacitación de recursos humanos en salud] => 273015
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [João Agostinho Neto] => 131998
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Maria do Socorro de Sousa] => 132001
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Verineida Sousa Lima] => 131994
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Narceli América de Alencar Azevedo] => 131995
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [José Maria Ximenes Guimarães] => 131996
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Mariana Monteiro Pereira] => 131997
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Lívia Marques Souza] => 131999
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Alice Maria Correia Pequeno] => 132000
                        )

                )

        )

    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2019-06-28] => 118591
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/127865/2019/12/oai_ojs_reciis_icict_fiocruz_br_article_1594#00086.pdf] => 132002
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde] => 127865
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00086-2019-13-2] => 128073
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The fast changes in the educational context and the great technological advances in recent years have demanded that the actors involved in the process of knowledge construction change significantly the act of teaching and learning. The objective of this article is to report and analyze the experience of recording an educational video, as a pedagogical training strategy, developed within the scope of the Mestrado Profissional Ensino na Saúde (Profissional master’s degree health teaching) in Ceará, Brazil. The video was proposed as an activity of the subject of study Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde (Information and communication technologies applied to teaching in health). The Psychiatric Reform was chosen to be the theme of the script. With regard to the applicability of the educational technology, it was chosen to display the video in the opening of the module of psychiatry of a course of medicine. The experience of production and use of the video contributed significantly to the professional training in health teaching, in addition to provide greater dynamicity and interaction with the students in the classroom, allowing better understanding and contextualization of the subject by them.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Los rápidos cambios en el contexto educativo, sumados a los grandes avances tecnológicos, en los últimos años, han exigido a los actores envueltos en el proceso de construcción del conocimiento, transformaciones significativas en el acto de enseñar y aprender. Este artículo tiene el objetivo de relatar y analizar la experiencia de producción de un vídeo educativo como estrategia de formación pedagógica, desarrollada en el ámbito del Mestrado Profissional Ensino na Saúde (Postgrado profesional enseñanza en salud). La elaboración del vpídeo fue propuesta como actividad de la asignatura Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde (Tecnología de la información y comunicación aplicada a la enseñanza en la salud). Se eligió para el guión, la temática Reforma Psiquiátrica. En cuanto a la aplicabilidad de la tecnología educativa, se optó por exhibir el vídeo en la apertura del módulo de psiquiatría de un curso de medicina. La experiencia de producción y utilización del vídeo ha contribuido significativamente a la formación docente de profesionales de la salud, además de propiciar mayor dinamismo e interacción en la sala de aula, permitiendo una mejor comprensión y contextualización, por parte de los alumnos, de la temática abordada.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [As rápidas mudanças no contexto educacional, somadas aos grandes avanços tecnológicos, nos últimos anos, têm exigido dos atores envolvidos no processo de construção do conhecimento mudanças significativas no ato de ensinar e aprender. O objetivo deste artigo é relatar e analisar a experiência de produção de um vídeo educacional, como estratégia de formação pedagógica, desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional Ensino na Saúde. A construção do vídeo foi proposta como atividade da disciplina Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde. Elegeu-se, para o roteiro, a temática Reforma Psiquiátrica. Na dimensão da aplicabilidade da tecnologia educacional, optou-se por exibir o vídeo na abertura do módulo de psiquiatria de um curso de medicina. A experiência de produção e utilização do vídeo contribuiu significativamente para a formação docente de profissionais de saúde, além de propiciar maior dinamicidade e interação em sala de aula, permitindo melhor compreensão e contextualização, por parte dos alunos, da temática abordada.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.reciis.icict.fiocruz.br:article/1594] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1594b] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.29397/reciis.v13i2.1594] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; v. 13, n. 2 (2019): Dossiê 40 anos do movimento LGBT no Brasil: comunicação, saúde e direitos humanos] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1981-6278] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Educational video production: professional training strategy for health teaching] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Producción de vídeo educativo: estrategia de formación docente para la enseñanza en el área de la salud] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Produção de vídeo-educacional: estratégia de formação docente para o ensino na saúde] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1594b/2282] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/downloadSuppFile/1594b/161] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/downloadSuppFile/1594b/1594] => 0
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/downloadSuppFile/1594b/354] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.reciis.icict.fiocruz.br:article/1594#00086] => 0
                        )

                )

        )

)