Article Brapci-Revistas

Para onde vamos?

Where are we going?

Reflection on the conceptual, application, professional and formative changes that the digital environment has caused in the field of Information-Documentation. It describes the main changes and innovations that the digital information served by the Web brought to the panorama of the concepts, uses and practices of the Information sector. Professional profiles derived from attention to activities and processing of digital information are considered. As well as the skills and capacities needed to develop them and their consequent acquisition through university education and continuous updating@en


Reflexão sobre as transformações conceituais, aplicativas, profissionais e formativas que o ambiente digital tem causado no campo da Informação-Documentação. Se descrevem as principais modificações e inovações que a informação digital servida pela Web trouxe ao panorama dos conceitos, usos e práticas do setor da Informação. Em particular, são considerados os perfis profissionais derivados da atenção às atividades e ao processamento da informação digital. Bem como as competências e capacidades necessárias para desenvolvê-los e sua consequente aquisição através da educação universitária e da atualização contínua@pt

. Where are we going? para onde vamos?. ágora, [????].

References

  • ANSI/NISO. Z39.19: 2005 (R2010) Guidelines for the Construction, Format, and Management of Monolingual Controlled Vocabularies. Baltimore: National Information Standards Organization, 2005. Disponível em: https://groups.niso.org/apps/group_public/download.php/12591/z39-19-2005r2010.pdf Acesso em: 08 jun. 2019.
  • BAHIA, Eliana M. S. J.; GONZÁLEZ, J. A. M. Ofertas de emprego: habilidades necessárias para arquivistas em empresas no Brasil. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 1, p. 424-441, 2019.
  • BOLAÑOS-MEJÍAS, C.; BUENO, G.; ALVES, F. M. El protagonismo de la información-documentación en cooperación al desarrollo: los recursos educativos abiertos en los procesos de e-learning. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 105-115, jan./abr., 2013.
  • CLYDE, A. Information skills in an age of information technology. Teacher Librarian, Oxford, v. 24, n. 4, p. 48-53, 1997.
  • CONEGLIAN, C. S.; GONÇALVEZ, P. R. V. A.; SEGUNDO, J. E. S. O profissional da informação na era do big data. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 128-143, 2017.
  • DE LIMA, R.C.M. 2007. Estratégias de informação e modelos organizacionais: o espaço da administração e da comunicação na ciência da informação. Rio de Janeiro: Editora E-papers.
  • EUROPEAN COMMISSION. Interactive content and convergence: Implications for the information society. London: DG Information Society and Media, 2006. Disponível em: http://www.rcc.gov.pt/SiteCollectionDocuments/interactive_content_ec2006.pdf Acesso em: 09 jun. 2019.
  • MARINA, J. A. ¿Por qué no tenemos la pedagogía que necesitamos?. El Confidencial, Madrid, 23 janeiro 2018. Disponível em: https://www.elconfidencial.com/autores/jose-antonio-marina-716/ Acesso em: 08 jun. 2019.
  • MOREIRO-GONZÁLEZ, J. A. Actuación profesional en ambientes digitales y formación en Ciencia de la Información. Convergências em Ciência da Informação, São Cristóvão – SE, v. 1, n 1, p. 03-25, 2018.
  • ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÓMICO. Education at a glance 2010: OECD indicators. Paris: OECD, 2010. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2010-en.pdf?expires=1561758085&id=id&accname=guest&checksum=575A800C03B58BA7D776500F2353345E Acesso em: 08 jun. 2019.
  • PARTRIDGE, H.; LEE, J.; MUNRO, C. Becoming Librarian 2.0: the skills, knowledge, and attributes required by library and information science professionals in a Web 2.0 world (and beyond). Library Trends, Urbana, EUA, v. 59, n. 1-2, p. 315-335, 2010. http://hdl.handle.net/2142/18735
  • SLAWSON, D. C.; SHAUGHNESSY, A. F. Becoming an information master. Journal of Family Practice, Parsippany-Troy Hills, v. 49, n. 1, p. 63-67, jan., 2000.
  • TAM, L.; ROBERTSON, A. C. Managing change: libraries and information services in the digital age. Library Management, Reino Unido, v. 23, n. 8-9, p. 369-377, 2002. https://doi.org/10.1108/01435120210439843
  • TAPSCOTT, D. The digital economy: Promise and peril in the age of networked intelligence. New York: McGraw-Hill, 1996.
  • TEJADA, Carlos M. T.; CHACÓN, S. J.; GONZÁLEZ, J. A. M. Mercado de trabajo en información y documentación y crisis económica en España: una aproximación a partir de las ofertas publicadas en IweTel entre 2008 y 2013. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, Barcelona, v. 32, n. 7, 2014. Disponível: http://bid.ub.edu/es/32/tejada2.htm. Acesso em: 05 maio 2019.
  • VERGUEIRO, W.; GONZÁLEZ, J. A. M. Towards a new information-documentation professional: competencies and attitudes required for the Brazilian labor market. In: ALMEIDA, F. A. S.; MALHEIRO, A. S.; DE FREITA, C. C. (org.). Information management: Selected papers from Coletânea Luso-Brasileira. Porto: Faculdade de Letras. Universidade do Porto, p. 151-164, 2015
NLP0.29
Visto 31 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2019-07-01] => 118887
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [José Antonio Moreiro-González] => 5474
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [José Antonio Moreiro González] => 8825
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/68/2019/07/oai_agora_periodicos_emnuvens_com_br_article_884#00003.pdf] => 119785
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [9] => 1971
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1] => 696
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Information science] => 233818
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Archival] => 233508
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Digital environment] => 59470
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Information professionals] => 265141
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Digital competences] => 119188
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Formation] => 251668
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Training] => 186906
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Tic] => 259822
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [Training] => 13467
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Tic] => 251170
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 237157
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Ambiente digital] => 3868
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Profissional da informação] => 265033
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Competência digital] => 207356
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Formação] => 235800
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Treinamento] => 269609
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Arquivologia] => 233973
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [Profissionais da informação] => 237693
                        )

                    [9] => Array
                        (
                            [Competências digitais] => 173025
                        )

                    [10] => Array
                        (
                            [Formação] => 11828
                        )

                    [11] => Array
                        (
                            [Competência digital] => 1351
                        )

                    [12] => Array
                        (
                            [Treinamento] => 14784
                        )

                    [13] => Array
                        (
                            [Tic] => 3467
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2019-07-01] => 233536
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [RESERVERD] => 234643
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ágora] => 68
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00003-2019-29-59] => 119124
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Reflection on the conceptual, application, professional and formative changes that the digital environment has caused in the field of Information-Documentation. It describes the main changes and innovations that the digital information served by the Web brought to the panorama of the concepts, uses and practices of the Information sector. Professional profiles derived from attention to activities and processing of digital information are considered. As well as the skills and capacities needed to develop them and their consequent acquisition through university education and continuous updating] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Reflexão sobre as transformações conceituais, aplicativas, profissionais e formativas que o ambiente digital tem causado no campo da Informação-Documentação. Se descrevem as principais modificações e inovações que a informação digital servida pela Web trouxe ao panorama dos conceitos, usos e práticas do setor da Informação. Em particular, são considerados os perfis profissionais derivados da atenção às atividades e ao processamento da informação digital. Bem como as competências e capacidades necessárias para desenvolvê-los e sua consequente aquisição através da educação universitária e da atualização contínua] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:agora.periodicos.emnuvens.com.br:article/884] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [oai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/884] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/884] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Ágora: arquivologia em debate; v. 29, n. 59 (2019); 1-09] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [0103-3557] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Ágora: arquivologia em debate; v. 29 n. 59 (2019); 1-09] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Where are we going?] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Para onde vamos?] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/884/pdf] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/884] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/884/pdf] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:agora.periodicos.emnuvens.com.br:article/884#00003] => 0
                        )

                )

        )

)