Article Brapci-Revistas

Análise de redes sociais como estratégia de monitoramento para a difusão de informações entre hospitais

Social network analysis as a strategy for monitoring the dissemination of information between hospitals

Abstract This article explores the structure of connections between the hospitals that are members of a hospital management innovation and learning network. This study was based on the assumption that there are limitations to encourage the communication and diffusion of knowledge between health service organizations if they are not effectively connected through social networks. Social Network Analysis was used as a strategy for monitoring the dissemination of information between hospitals. Theoretical concepts of diffusion of knowledge allowed emphasizing the role of the phenomena and communication and learning processes as the driving forces for health service innovation. The results showed weak interactions between hospitals and a lack of cohesion within the network. Therefore, there is a need for policies to promote the flow of data and information, which requires network openness to foster the exchange of innovative processes. Interactions between these hospitals in horizontal and disseminated structures have yet to be stimulated, established, incorporated, and developed by individuals, institutions and health service organizations.@en


Resumo Este artigo explora a estrutura de ligações entre os hospitais integrantes de uma rede de inovação e aprendizagem em gestão hospitalar. Pressupõe que há limitações para fomentar a comunicação e a difusão de conhecimento entre as organizações prestadoras de serviços de saúde caso não estejam configuradas em redes sociais. Utiliza-se como método a Análise de Redes Sociais, compreendida como uma estratégia para monitorar a difusão de informações entre hospitais. As assertivas conceituais sobre a difusão do conhecimento enfatizam o papel dos fenômenos e dos processos de comunicação e de aprendizagem como a força motriz da propagação de uma inovação nos serviços de saúde. Os resultados revelam uma fragilidade da interação dos hospitais e da coesão deles na rede. Assim, políticas para promover o fluxo de dados e informações são necessárias, requerendo abertura dos componentes da Rede investigada para intercambiar seus processos inovativos. A interação desses hospitais em estruturas horizontalizadas e capilarizadas é uma qualidade ou propriedade ainda a ser adotada, incorporada, assimilada e desenvolvida pelos sujeitos, instituições e organizações de serviços de atenção à saúde.@pt

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