Article Brapci-Revistas

Biblioteca, luta de classes e o posicionamento da Biblioteconomia brasileira: algumas considerações

Library, and the fight for class placement of librarianship Brazil: some considerations

Biblioteca, la lucha de clases y el posicionamiento de la biblioteconomía en Brasil: algunas consideraciones

Addresses the identification process and performance of libraries considering the context of class struggle and the positioning of librarianship in relation to these two factors. As a condition of this work is problematical, the following questions: how the library has worked in their political, social, educational, cultural, educational and administrative? As the Library has been positioned on the performance of libraries and the conflict of class struggle? Analyzes the library on their own terms functional and institutional, its divisions in public and private, the procedure to identify and characterize a library effectively. Evaluates the behavior of the library regarding the class struggle, showing that the library has served as an ideological state apparatus (IEA) by reproducing information from the dominant ideology relegating the majority of the population to a lower plane. It also analyzes the positioning of librarianship Brazilian considering his three main exponents: the upper-level course, the professional classes and the organs of considering the possibility of extension projections of academic, political mobilization of the organs of class, to stimulate the professional develop a social activity based on the process of attracting non-users and put them in the library space by streamlining the collection with diverse activities that are beyond the use only of the book.@en


Aborda el proceso de identificación y el rendimiento de las bibliotecas teniendo en cuenta el contexto de la lucha de clases y el posicionamiento de la biblioteconomía en relación con estos dos factores. Como condición de este trabajo es problemática, las siguientes preguntas: ¿cómo la biblioteca se ha trabajado en su desarrollo político, social, educativo, cultural, educativo y administrativo? En la Biblioteca se ha posicionado en el rendimiento de las bibliotecas y el conflicto de la lucha de clases? Analiza la biblioteca en sus propios términos funcionales e institucionales, sus divisiones en público y privado, el procedimiento para identificar y caracterizar una biblioteca con eficacia. Evalúa el comportamiento de la biblioteca en relación con la lucha de clases, demostrando que la biblioteca ha servido como un aparato ideológico del Estado (AIE) mediante la reproducción de información de la ideología dominante relegando a la mayoría de la población a un plano inferior. Se analiza también el posicionamiento de la biblioteconomía brasileña considerando sus tres principales exponentes: el curso de nivel superior, las clases profesionales y los órganos de considerar la posibilidad de proyecciones de la extensión de la movilización de académicos, políticos de los órganos de clase, para estimular el profesional desarrollar una actividad social basada en el proceso de atraer a los no usuarios y los puso en el espacio de la biblioteca mediante la racionalización de la colección con diversas actividades que van más allá de la simple acción sobre el libro.@es
Aborda o processo de identificação e atuação das bibliotecas considerando o contexto da luta de classes e o posicionamento da Biblioteconomia com relação a estes dois fatores. Como condição problematizadora do presente trabalho tem-se as seguintes perguntas: como a biblioteca tem atuado em seu contexto político, social, educativo, cultural, pedagógico e administrativo? Como a Biblioteconomia tem se posicionado diante da atuação das bibliotecas e do conflito da luta de classes? Analisa a biblioteca estabelecendo suas condições funcionais e institucionais, suas divisões em público e privada, o procedimento de como identificar e caracterizar efetivamente uma biblioteca. Avalia o comportamento da biblioteca no que se refere a luta de classes, mostrando que a biblioteca tem servido como um aparelho ideológico do Estado (AIE) reproduzindo informações da ideologia dominante relegando a maioria da população a um plano inferior. Analisa ainda o posicionamento da Biblioteconomia brasileira considerando seus três principais expoentes: o curso de nível superior, o profissional e os órgãos de classes considerando as possibilidades de projeções extensionistas da formação acadêmica, de uma mobilização política dos órgãos de classe, visando estimular o profissional a desenvolver uma atividade social fundamentada no processo de atrair não-usuários e inseri-los no espaço da biblioteca através da dinamização do acervo com atividades diversas que estão para além da utilização apenas do livro.@pt

. Library, and the fight for class placement of librarianship brazil: some considerations biblioteca, la lucha de clases y el posicionamiento de la biblioteconomía en brasil: algunas consideraciones biblioteca, luta de classes e o posicionamento da biblioteconomia brasileira: algumas considerações. Em questão, [????].

References

  • ALMEIDA, Beatriz, CARVALHO, Patrícia. As Centenárias e históricas escolas de São Paulo. Revista SIOEST, São Paulo, v.22, n.187, p. 44-54, nov, 1996.
  • ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Biblioteca pública: ambiguidade, conformismo e ação guerrilheira do bibliotecário. São Paulo: APB, 1995. (Ensaios APB, n. 15).
  • ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Sociedade e Biblioteconomia. São Paulo: Pólis, APB, 1997.
  • ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Ed. Presença, 1974.
  • BATTLES, Mathew. A Conturbada história das bibliotecas. São Paulo: Editoria Planeta do Brasil, 2003.
  • BAX, M. P. et al. Sistema Automático de Disseminação Seletiva. In: IFLA M and M, 2004 São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo, USP, 2004. Disponível em: . Acesso em: 18 mai. 2009.
  • CASTRO, César Augusto. História da Biblioteconomia brasileira. Brasília: Thesaurus, 2000. 287p.
  • FIGUEIREDO, Nice Menezes de. Estudos de uso e usuários da informação. Brasília: IBICT, 1994. 154p.
  • FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 40a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005
  • LEITE, Serafim. História da Companhia de Jesus no Brasil. V. 7. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1945.
  • LEMOS, Briquet de. Bibliotecas. In: CAMPELLO, Bernadete., CALDEIRA, Paulo da Terra. (orgs.). Introdução às fontes de informação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2005.
  • MACIEL, Costa Alba., MENDONÇA, Marília Alvarenga Rocha. Bibliotecas como organizações. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
  • MARX, Karl. A Ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
  • MARX, Karl. Ad Feuerbach. In: MARX. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os Pensadores).
  • MILANESI, Luis. O que é biblioteca. São Paulo: Brasiliense, 1983.
  • MILANESI, Luis. Biblioteca. São Paulo: Ateliê, 2002. 116p. MORAES, Marielle Barros de., SILVA, Jonathas Luiz Carvalho., SILVA NETO, Casemiro. Um pouco da história do sindicalismo brasileiro e a organização sindical do bibliotecário. Universidade e Sociedade, Distrito Federal, n. 43, jan. 2009.
  • MORAES, Rubens Borba de. Livros e bibliotecas no Brasil Colonial. Brasília: Briquet de Lemos, 2006.
  • SILVA, Waldeck Carneiro da. Miséria da biblioteca escolar. São Paulo: Cortez, 1995. 118p.
  • SOUZA, Francisco das Chagas de. Ensino de Biblioteconomia no Brasil: o modelo norte-americano. Inf. Soc: Est, João Pessoa, v.3, n.1, p.21-26, 1993.
  • SOUZA, Sebastião de. Dimensões atuais da Biblioteconomia no Brasil: um estudo através de suas tendências no Brasil. Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas: Universidade Federal da Paraíba, 1987.
NLP0.29
Visto 29 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2010-12-20] => 8597
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Jonathas Luiz Carvalho Silva] => 3254
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Roosewelt Lins Silva] => 10164
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/47/2018/09/oai_seer_ufrgs_br_article_16023#00002.pdf] => 46801
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [217] => 2595
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [203] => 1276
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Library] => 178021
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Class struggle] => 10157
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Brazilian librarianship] => 10158
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Librarian] => 235086
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Information] => 269873
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca] => 237708
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Bibliotecário] => 235088
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Ciëncia social aplicada] => 2102
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Biblioteconomia] => 234396
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Luta de classe] => 10161
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Biblioteconomia brasileira] => 10162
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Informação] => 246570
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Luta de classe e biblioteconomia] => 10163
                        )

                    [8] => Array
                        (
                            [Luta de classes] => 200430
                        )

                    [9] => Array
                        (
                            [Luta de classes e biblioteconomia] => 267265
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Lucha de clases] => 10159
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Biblioteconomía brasileña] => 10160
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Información] => 251640
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Biblioteca] => 247247
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Bibliotecario] => 255422
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2010-12-20] => 267185
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Em questão] => 47
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00002-2010-16-2] => 8595
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Addresses the identification process and performance of libraries considering the context of class struggle and the positioning of librarianship in relation to these two factors. As a condition of this work is problematical, the following questions: how the library has worked in their political, social, educational, cultural, educational and administrative? As the Library has been positioned on the performance of libraries and the conflict of class struggle? Analyzes the library on their own terms functional and institutional, its divisions in public and private, the procedure to identify and characterize a library effectively. Evaluates the behavior of the library regarding the class struggle, showing that the library has served as an ideological state apparatus (IEA) by reproducing information from the dominant ideology relegating the majority of the population to a lower plane. It also analyzes the positioning of librarianship Brazilian considering his three main exponents: the upper-level course, the professional classes and the organs of considering the possibility of extension projections of academic, political mobilization of the organs of class, to stimulate the professional develop a social activity based on the process of attracting non-users and put them in the library space by streamlining the collection with diverse activities that are beyond the use only of the book.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Aborda el proceso de identificación y el rendimiento de las bibliotecas teniendo en cuenta el contexto de la lucha de clases y el posicionamiento de la biblioteconomía en relación con estos dos factores. Como condición de este trabajo es problemática, las siguientes preguntas: ¿cómo la biblioteca se ha trabajado en su desarrollo político, social, educativo, cultural, educativo y administrativo? En la Biblioteca se ha posicionado en el rendimiento de las bibliotecas y el conflicto de la lucha de clases? Analiza la biblioteca en sus propios términos funcionales e institucionales, sus divisiones en público y privado, el procedimiento para identificar y caracterizar una biblioteca con eficacia. Evalúa el comportamiento de la biblioteca en relación con la lucha de clases, demostrando que la biblioteca ha servido como un aparato ideológico del Estado (AIE) mediante la reproducción de información de la ideología dominante relegando a la mayoría de la población a un plano inferior. Se analiza también el posicionamiento de la biblioteconomía brasileña considerando sus tres principales exponentes: el curso de nivel superior, las clases profesionales y los órganos de considerar la posibilidad de proyecciones de la extensión de la movilización de académicos, políticos de los órganos de clase, para estimular el profesional desarrollar una actividad social basada en el proceso de atraer a los no usuarios y los puso en el espacio de la biblioteca mediante la racionalización de la colección con diversas actividades que van más allá de la simple acción sobre el libro.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Aborda o processo de identificação e atuação das bibliotecas considerando o contexto da luta de classes e o posicionamento da Biblioteconomia com relação a estes dois fatores. Como condição problematizadora do presente trabalho tem-se as seguintes perguntas: como a biblioteca tem atuado em seu contexto político, social, educativo, cultural, pedagógico e administrativo? Como a Biblioteconomia tem se posicionado diante da atuação das bibliotecas e do conflito da luta de classes? Analisa a biblioteca estabelecendo suas condições funcionais e institucionais, suas divisões em público e privada, o procedimento de como identificar e caracterizar efetivamente uma biblioteca. Avalia o comportamento da biblioteca no que se refere a luta de classes, mostrando que a biblioteca tem servido como um aparelho ideológico do Estado (AIE) reproduzindo informações da ideologia dominante relegando a maioria da população a um plano inferior. Analisa ainda o posicionamento da Biblioteconomia brasileira considerando seus três principais expoentes: o curso de nível superior, o profissional e os órgãos de classes considerando as possibilidades de projeções extensionistas da formação acadêmica, de uma mobilização política dos órgãos de classe, visando estimular o profissional a desenvolver uma atividade social fundamentada no processo de atrair não-usuários e inseri-los no espaço da biblioteca através da dinamização do acervo com atividades diversas que estão para além da utilização apenas do livro.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:seer.ufrgs.br:article/16023] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16023] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16023] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Em Questão; v. 16, n. 2 (2010); 203-217] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1808-5245] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [1807-8893] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Library, and the fight for class placement of librarianship Brazil: some considerations] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca, la lucha de clases y el posicionamiento de la biblioteconomía en Brasil: algunas consideraciones] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Biblioteca, luta de classes e o posicionamento da Biblioteconomia brasileira: algumas considerações] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16023/10442] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16023/10442] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16023] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16023/10442] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:seer.ufrgs.br:article/16023#00002] => 0
                        )

                )

        )

)