Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 61
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 1175
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Dewey Decimal Classification Game for teaching Number Construction@en
                    [1] => Juego de la Clasificación Decimal de Dewey para la enseñanza de la construcción de números@es
                    [2] => Jogo da Classificação Decimal de Dewey para o ensino da construção de números@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => The Dewey Decimal Classification is a system used to organize documents by constructing numbers that represent subjects. These numbers are derived from a process that synthesizes and translates subjects, thereby facilitating both the physical arrangement of documents and their retrieval by users. From a teaching perspective, understanding the holistic, non-reductionist nature of this classification as an intellectual process is challenging, as comprehending its structure is not a purely mechanical task. This study presents a didactic proposal designed to assist students in understanding the classification process based on the Dewey Decimal Classification system. This project involves systematizing the construction rules within a didactic game. The game is structured around an interactive, analog script that explains the classification process, aiming to support learning about number construction. The board game was developed featuring designated squares, question cards, a die, two tokens, and is designed for two teams, with collaborative gameplay being essential. Two types of cards are included: one contains objective questions with predetermined numbers, and the other—symbolized by a snail—features theoretical questions about the classification process. Additionally, the game incorporates a puzzle in the form of a snail, with the winning team being the one that collects the most snail pieces throughout the game. It can be concluded that this educational tool effectively presents classification as both a process and a product, thereby facilitating a playful and continuous learning experience. The snail shape further reinforces this understanding.@en
                    [1] => Este estudio presenta el diseño de un juego de mesa didáctico orientado a la enseñanza de la Clasificación Decimal de Dewey (CDD). La CDD organiza documentos mediante la construcción de números que sintetizan materias, facilitando su localización física y recuperación documental. El objetivo fue desarrollar una estrategia pedagógica que convierta la abstracción de la clasificación en un proceso lúdico y colaborativo. Para ello, se sistematizaron las reglas de construcción numérica en un guion interactivo y analógico, estructurado en un tablero con casillas específicas, un dado, peones y dos equipos de juego. La dinámica se sustenta en dos tipos de fichas: preguntas objetivas con números predefinidos y fichas teóricas, simbolizadas por un caracol, que abordan operaciones clasificatorias. Además, el juego incorpora piezas en forma de caracol para recomponer un rompecabezas; el equipo que acumula más piezas resulta ganador. Se concluye que esta herramienta pedagógica presenta la clasificación tanto como operación intelectual como producto final, y, a través de su mecánica de juego y la metáfora del caracol, promueve un aprendizaje continuo y colaborativo de la construcción de números.@es
                    [2] => A Classificação Decimal de Dewey é um instrumento empregado na classificação de documentos, considerando a construção de números para representar assuntos. O número é oriundo de uma operação de síntese dos assuntos e sua tradução, objetivando, tanto a localização física, quanto a recuperação pelo usuário. Com respeito ao ensino, a construção da classificação como um processo intelectual torna-se desafiadora, pois compreender a estrutura do instrumento requer olhar crítico. O estudo apresenta uma proposta didática para auxiliar estudantes na compreensão do processo classificatório, a partir do instrumento indicado. A sistematização das regras de construção em jogo didático é estruturada em roteiro interativo e analógico sobre o processo de classificação, a fim de colaborar com o aprendizado sobre a construção de números. Assim, resultando na elaboração de um jogo de tabuleiro composto por casas específicas, fichas de perguntas, um dado, dois pinos e dois grupos para jogar, sendo a colaboração essencial para o desafio. Há dois tipos de fichas, o de perguntas objetivas, com números prontos, e outro, simbolizado pelo caracol, que contém perguntas teóricas sobre a operação de classificação. Além disso, há peças de caracol que formam um quebra-cabeça, obtendo êxito o grupo que conquistar o maior número de peças ao longo do tabuleiro. Considera-se o jogo como uma ferramenta pedagógica capaz de apresentar a classificação tanto como operação quanto como produto e, assim, de forma lúdica auxiliar o processo de aprendizagem, que é contínuo, sendo o formato de caracol aludindo essa compreensão.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Ana Luiza Lima Ferreira
                    [1] => Brisa Pozzi de Sousa
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Classificação decimal de dewey@pt
                    [1] => Construção de números@pt
                    [2] => Jogo didático@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 12
                    [nr] => 1
                    [year] => 2025
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2025-11-19
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.24208/rebecin.v12.435
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/435
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/435/582
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => CCBY4.0
                )

        )

)