Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 20
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 17
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => The  importance of scientific events for teacher training based on reflections from a narrative literature@en
                    [1] => La importancia de los eventos científicos para la formación docente a partir de reflexiones desde una revisión de la literatura@es
                    [2] => A importância dos eventos científicos para a formação docente a partir de reflexões de uma revisão narrativa de literatura@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => Objective: to assess whether a scientific seminar on Computational Thinking would contribute to teacher training practices within the inclusion paradigm.Methodology: this is a quantitative and qualitative study with a bibliographical and exploratory approach. After a literature review on the topic, a scientific seminar was held, during which a questionnaire was administered to identify teachers´ perceptions of such events. Results demonstrated that teacher training through scientific seminars is relevant and productive, in addition to fostering reflections relevant to pedagogical practice.Conclusions: it was found that teachers with longer service experience require continuing education that prepares them for work from an inclusive perspective, which corroborates the importance of public policies focused on an effective teacher training model.@en
                    [1] => Objetivo: evaluar si un seminario científico sobre Pensamiento Computacional contribuiría a las prácticas de formación docente dentro del paradigma de inclusión.Metodología: se trata de un estudio cuantitativo y cualitativo con un enfoque bibliográfico y exploratorio. Luego de una revisión bibliográfica sobre el tema, se realizó un seminario científico, durante el cual se aplicó un cuestionario para identificar las percepciones de los docentes sobre dichos eventos.Resultados demostraron que la formación docente a través de seminarios científicos es relevante y productiva, además de fomentar reflexiones relevantes para la práctica pedagógica. Conclusiones: se encontró que los docentes con mayor experiencia laboral requieren educación continua que los prepare para trabajar desde una perspectiva inclusiva, lo que corrobora la importancia de las políticas públicas enfocadas en un modelo efectivo de formación docente.@es
                    [2] => Objetivo: avaliar se um seminário científico com a temática do Pensamento Computacional contribuiria para prática da formação docente no paradigma da inclusão. Metodologia: o estudo é de natureza quanti-qualitativa, de cunho bibliográfico e caráter exploratório. Após o levantamento bibliográfico sobre a temática, foi realizado um seminário científico, no qual aplicou-se um questionário para identificar a percepção dos docentes em relação a eventos dessa natureza. Resultados: demonstraram que a formação docente através da realização de seminários científicos é pertinente e produtiva, além de promover reflexões relevantes para a prática pedagógica. Conclusões: constatou-se que os docentes com maior tempo de atuação demandam de formação continuada, que os preparem para o trabalho na perspectiva inclusiva, o que corrobora a importância de políticas públicas voltadas para um modelo de formação docente eficaz.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Elaine Alves Leite
                    [1] => Sérgio Crespo Coelho da Silva Pinto
                    [2] => Ruth Maria Mariani Braz
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Continuing education@en
                    [1] => Teaching@en
                    [2] => Inclusion@en
                    [3] => Educación continua@es
                    [4] => Enseñando@es
                    [5] => Inclusión@es
                    [6] => Formação continuada@pt
                    [7] => Ensino@pt
                    [8] => Inclusão@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 30
                    [nr] => 3
                    [year] => 2025
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2025-10-23
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.5433/1981-8920.2025v30n3p100
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/48599
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/48599/52752
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
                )

        )

)