Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 20
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 17
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Challenges and possibilities in the production and provision of accessible digital texts for students with visual impairment in Higher Education@en
                    [1] => Desafíos y posibilidades en la producción y disposición de textos digitales accesibles para estudiantes con discapacidad visual en la Educación Superior@es
                    [2] => Desafios e possibilidades na produção e disponibilização de textos digitais acessíveis para estudantes com deficiência visual no Ensino Superior@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => Objective: This study addresses the inclusion of students with visual impairments in Higher Education, focusing on the production and availability of accessible digital texts for screen readers at a Federal University in Southern Brazil. Thus, the proposed objective was to identify the challenges faced by the sectors involved in this process and propose solutions based on successful models in other public higher education institutions. Methodology : the methodology encompasses a qualitative approach, of an applied and exploratory nature in terms of its purposes. The research and data collection instrument was carried out through semi-structured interviews, conducted via meet. Results: The findings reveal that staff turnover in adapting materials appears as  central challenge, suggesting the need for investments in continuous training and retention of professionals. The importance of collaboration between different sectors to promote inclusive and accessible education is evident. Conclusions: The importance of prior preparation is highlighted on campuses that received blind students for the first time, demanding a continuous effort from everyone involved, requiring mutual learning, collaboration and willingness to promote the necessary changes in building a more inclusive and educational environment. Accessible to these students.@en
                    [1] => Objetivo: Este estudio aborda la inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la Educación Superior, centrándose en la producción y disponibilidad de textos digitales accesibles para lectores de pantalla en una Universidad Federal del Sur de Brasil. Así, el objetivo propuesto fue identificar los desafíos que enfrentan los sectores involucrados en este proceso y proponer soluciones basadas en modelos exitosos en otras instituciones públicas de educación superior.Metodología: la metodología abarca un enfoque cualitativo, de carácter aplicado y exploratorio en cuanto a sus propósitos. El instrumento de investigación y recolección de datos se realizó a través de entrevistas semiestructuradas, realizadas vía meet.Resultados: Los hallazgos revelan que la rotación de personal en la adaptación de materiales aparece como un desafío central, lo que sugiere la necesidad de inversiones en capacitación continua y retención de profesionales. La importancia de la colaboración entre diferentes sectores para promover una educación inclusiva y accesible es evidente. Conclusiones: La importancia de la preparación previa se resalta en los campus que recibieron por primera vez a estudiantes ciegos, demandando un esfuerzo continuo de todos los involucrados, requiriendo aprendizaje mútuo, colaboración y disposición para promover los cambios necesarios en la construcción de un ambiente educativo más inclusivo y accesible. a estos estudiantes.@es
                    [2] => Objetivo: Este estudo aborda a inclusão de estudantes com deficiência visual no Ensino Superior, com foco na produção e disponibilização de textos digitais acessíveis para leitores de tela em uma Universidade Federal do Sul do Brasil. Assim, o objetivo proposto foi identificar os desafios enfrentados pelos setores envolvidos nesse processo e propor soluções a partir de modelos bem-sucedidos em outras instituições de ensino superior públicas.Metodologia: a metodologia abrange uma abordagem qualitativa e exploratória quanto aos seus propósitos. O procedimento de coleta de dados foi realizado por meio de entrevistas semiestruturadas, conduzidas via meet.Resultados: Os achados revelam que a rotatividade de pessoal na adaptação de materiais aparece como um desafio central, sugerindo a necessidade de investimentos em capacitação contínua e permanência de profissionais. Evidencia-se a importância da colaboração entre diferentes setores para promover uma educação inclusiva e acessível.Conclusões: Destaca-se a importância da preparação prévia nos campi que receberam alunos com deficiência visual pela primeira vez, demandando um esforço contínuo de todos os envolvidos, exigindo aprendizado mútuo, colaboração e disposição para promover as mudanças necessárias na construção de um ambiente educacional mais inclusivo e acessível para esses estudantes.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Adriana Kiomi Michina Moriyama
                    [1] => Ariel Orlei Michaloski
                    [2] => Miriam Sester Retorta
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Informational accessibility@en
                    [1] => Visual impairment@en
                    [2] => Screen readers@en
                    [3] => Accesibilidad informativa@es
                    [4] => Discapacidad visual@es
                    [5] => Lectores de pantalla@es
                    [6] => Acessibilidade informacional@pt
                    [7] => Deficiência visual@pt
                    [8] => Leitores de tela@pt
                    [9] => Ensino superior@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 30
                    [nr] => 2
                    [year] => 2025
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2025-08-15
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.5433/1981-8920.2025v30n2p79
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/50916
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/50916/52407
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
                )

        )

)