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                                            [0] => This article presents a bibliographic research study on the incorporation of concept maps in scientific practice within Information Science. OBJECTIVE: The objective of this research, developed through an integrative review approach, was to analyze how these tools have been treated as instruments supporting research in Information Science, directing their contexts of use and complexity. Methodology: The method used was evidence-based practice, where rigorous validation of the evidence was in place. This review follows the stages proposed by Mendes, Silveira, and Galvão in identifying the research problem, studying the literature, evaluating data, analyzing and interpreting results, and presenting the review. Articles published between 2015 and 2024 were reviewed, from sources comprising the CAPES journal portal and Brapci. Of the 18 articles in Portuguese found, 5 worthily fulfilled the selection criteria. Regarding English-language articles, 30 were found and only 2 were relevant. Overall, 10 scientific articles were deemed acceptable for this analysis. Results: The results revealed that concept maps were useful tools to organize and represent knowledge, particularly in information retrieval, knowledge organization, and information literacy domains, which fosters a better understanding of the relationships between concepts. Conclusion: It was also concluded that there is an emerging need for the adoption of research methodologies that could offer increased assets to inquiries within the domain pertaining to knowledge representation as well as information or even data visualization.
                                            [1] => Este artigo apresenta um estudo de pesquisa bibliográfica sobre a incorporação de mapas conceituais na prática científica da Ciência da Informação. Objetivo: O objetivo dessa pesquisa, desenvolvida por meio de uma abordagem de revisão integrativa, foi analisar como essas ferramentas têm sido tratadas como instrumentos de apoio à pesquisa em Ciência da Informação, identificando seus contextos de uso e a complexidade a eles associada. Metodologia: O método assentou na prática baseada em evidências, considerando o rigor na validação dessas evidências e uma breve análise temática. Segue a revisão proposta por Mendes, Silveira e Galvão que inclui identificação do problema, estudo da literatura, avaliação dos dados, análise, interpretação dos resultados e apresentação da revisão. Foram revisados artigos publicados entre 2015 e 2024, encontrados nos portais de periódicos CAPES e Brapci. Dos 18 artigos encontrados em português, apenas 5 atenderam aos critérios de seleção. Em relação aos artigos em inglês, 30 foram identificados e apenas 2 foram relevantes. Um total de 10 artigos científicos foram considerados adequados para análise. Resultados: Os achados revelaram que os mapas conceituais foram úteis para estruturar e retratar o conhecimento, principalmente na recuperação de informações, organização do conhecimento e alfabetização informacional; todos os quais melhoram a compreensão das relações entre os conceitos. Conclusão: Outra conclusão a que se chegou envolveu a necessidade aparente de adotar metodologias de pesquisa que encontrariam mais maneiras de aumentar o suporte para a pesquisa de campo na representação do conhecimento, informação ou mesmo visualização de dados.
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                                    [publisher] => FLUP/CITCEM (Centro de Investigação Transdisciplinar "Cultura, Espaço e Memória"
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                                            [3] => Páginas a&b: arquivos e bibliotecas; 3ª série. Nº 23 (2025); 176-195
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