Array
(
    [responseDate] => 2025-08-03T13:04:52Z
    [request] => https://revista.acbsc.org.br/racb/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.revistaacbsc.emnuvens.com.br:article/2211
                            [datestamp] => 2025-07-07T15:53:22Z
                            [setSpec] => Array
                                (
                                    [0] => racb:ART
                                    [1] => driver
                                )

                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => Studies on assistive technology in university libraries for the inclusion of people with disabilities: uma revisão de literatura sobre inclusão informacional de pessoas com deficiência
                                            [1] => Tecnologia assistiva em bibliotecas universitárias: uma revisão de literatura sobre inclusão informacional de pessoas com deficiência
                                        )

                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Pinheiro, Alejandro de Campos
                                            [1] => Cesar Mafra Pereira, Frederico
                                        )

                                    [subject] => Array
                                        (
                                            [0] => Tecnologia Assistiva
                                            [1] => Pessoa com deficiência
                                            [2] => Biblioteca universitária
                                            [3] => Inclusão social
                                            [4] => Assistive Technology
                                            [5] => People with disabilities
                                            [6] => University library
                                            [7] => Social inclusion
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => People with disabilities have the right to access information, as established by various national and international laws. However, the sources of information available in print and digital media still have few options in accessible format for this audience. In this sense, university libraries can contribute to the social inclusion of people with disabilities through the use of Assistive Technology resources in order to make this environment more inclusive. The aim of this article is to identify, through a literature review, which studies are being carried out in the area of Assistive Technology, within the scope of university libraries, in order to build an inclusive information society. It was observed that there are studies from different perspectives: development of the librarian's skills, training and availability in the use of resources and user perception.
                                            [1] => Las personas con discapacidad tienen derecho al acceso a la información, tal como lo establecen diversas leyes nacionales e internacionales. Sin embargo, las fuentes de información disponibles en medios impresos y digitales aún tienen pocas opciones en formatos accesibles para esta audiencia. En este sentido, las bibliotecas universitarias pueden contribuir a la inclusión social de las personas con discapacidad mediante el uso de recursos de Tecnologías Asistivas con el fin de hacer este entorno más inclusivo. El objetivo de este artículo es identificar, a través de una revisión de la literatura, qué estudios se están realizando en el área de Tecnologías Asistivas, en el ámbito de las bibliotecas universitarias, para construir una sociedad de la información inclusiva. Se observó que existen estudios desde diferentes perspectivas: desarrollo de habilidades bibliotecarias, capacitación y disponibilidad en el uso de recursos y percepción de los usuarios.
                                            [2] => As pessoas com deficiência têm o direito ao acesso à informação, conforme estabelecido por diversas legislações nacionais e internacionais. Entretanto, as fontes de informação disponibilizadas no meio impresso e digital ainda possuem poucas opções no formato acessível para esse público. Nesse sentido, as bibliotecas universitárias podem contribuir para a inclusão social das pessoas com deficiência por meio do uso dos recursos de Tecnologia Assistiva a fim de tornar esse ambiente mais inclusivo. O objetivo deste artigo é analisar, por meio de uma revisão da literatura, quais os estudos estão sendo realizados na área da Tecnologia Assistiva, no âmbito das bibliotecas universitárias, para construir uma sociedade da informação inclusiva. Observou-se que há estudos sob diferentes perspectivas: desenvolvimento de competências da pessoa bibliotecária, treinamento e disponibilidade no uso de recursos e percepção do usuário.
                                        )

                                    [publisher] => Associação Catarinense de Bibliotecários
                                    [date] => 2025-07-07
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/2211
                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Revista ACB; v. 30 n. 1 (2025): Revista ACB: ISSN 1414-0594
                                            [1] => 1414-0594
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/2211/1791
                                    [rights] => Array
                                        (
                                            [0] => Copyright (c) 2025 Revista ACB
                                            [1] => https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
                                        )

                                )

                        )

                )

        )

)