Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 52
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 534
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Jürgen Habermas’s Post-Secular History of Philosophy@en
                    [1] => La historia postsecular de la filosofía de Jürgen Habermas@es
                    [2] => História pós-secular da filosofia de Jürgen Habermas@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => In This too a History of Philosophy (2019) Habermas observes that in the history of modern thought, metaphysical approaches are increasingly redundant; they are losing their ability to determine supra-historical principles, which constitute the foundation of the common good. He believes that a metaphysical interest in existential and ethical matters can only be of a personal nature. In what he calls the ‘post-secular era’, Habermas wants to embed religious communities in a secular conversation. It is not religion that is criticized by Habermas, but the last remnants of philosophical metaphysics that are visible in the German tradition of thought. This article argues that Habermas comes to conclusions which abandon truth orientation in philosophical metaphysics. Habermas paints a picture of the philosophical tradition in which it comes to the realization that transcendental forms of thought cannot offer strong arguments anymore. This article tries to briefly present an alternative picture of philosophy that does not identify with such a post-metaphysical interpretation. It is argued that religious intuitions can only be translated into secular language and taken seriously if this ambition of a philosophical metaphysics to express valid claims about ethical and existential questions is not abandoned.@en
                    [1] => En This too a History of Philosophy (2019), Habermas observa que, en la historia del pensamiento moderno, los enfoques metafísicos son cada vez más redundantes; están perdiendo su capacidad de determinar principios suprahistóricos, que constituyen el fundamento del bien común. Cree que un interés metafísico en asuntos existenciales y éticos solo puede ser de naturaleza personal. En lo que él llama la "era possecular", Habermas quiere integrar a las comunidades religiosas en una conversación secular. No es la religión lo que Habermas critica, sino los últimos vestigios de metafísica filosófica que son visibles en la tradición de pensamiento alemana. Este artículo argumenta que Habermas llega a conclusiones que abandonan la orientación de la verdad en la metafísica filosófica. Habermas pinta un retrato de la tradición filosófica en la que llega a la conclusión de que las formas trascendentales de pensamiento ya no pueden ofrecer argumentos sólidos. Este artículo intenta presentar brevemente una imagen alternativa de la filosofía que no se identifica con tal interpretación posmetafísica. Se sostiene que las intuiciones religiosas sólo pueden traducirse a un lenguaje secular y tomarse en serio si no se abandona esta ambición de una metafísica filosófica de expresar afirmaciones válidas sobre cuestiones éticas y existenciales.@es
                    [2] => Em This too a History of Philosophy (2019), Habermas observa que, na história do pensamento moderno, as abordagens metafísicas são cada vez mais redundantes; elas estão perdendo sua capacidade de determinar princípios supra-históricos, que constituem o fundamento do bem comum. Ele acredita que um interesse metafísico em questões existenciais e éticas só pode ser de natureza pessoal. No que ele chama de "era pós-secular", Habermas quer inserir as comunidades religiosas em uma conversa secular. Não é a religião que é criticada por Habermas, mas os últimos resquícios da metafísica filosófica que são visíveis na tradição alemã de pensamento. Este artigo argumenta que Habermas chega a conclusões que abandonam a orientação da verdade na metafísica filosófica. Habermas pinta um quadro da tradição filosófica no qual ela chega à conclusão de que formas transcendentais de pensamento não podem mais oferecer argumentos fortes. Este artigo tenta apresentar brevemente um quadro alternativo da filosofia que não se identifica com tal interpretação pós-metafísica. Argumenta-se que as intuições religiosas só podem ser traduzidas para a linguagem secular e levadas a sério se essa ambição de uma metafísica filosófica de expressar afirmações válidas sobre questões éticas e existenciais não for abandonada.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Fernando Suárez Müller
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Habermas@en
                    [1] => Metaphysical approaches@en
                    [2] => Philosophical metaphysics@en
                    [3] => Habermas@es
                    [4] => Enfoques metafísicos@es
                    [5] => Metafísica filosófica@es
                    [6] => : habermas@pt
                    [7] => Abordagens metafísicas@pt
                    [8] => Metafísica filosófica@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 12
                    [nr] => 1
                    [year] => 2025
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2025-07-08
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.21728/logeion.2025v12n1e-7677
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/7677
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/7677/7434
                                )

                        )

                    [2] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/7677/7435
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => by-nc-sa/4.0
                )

        )

)