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                                            [0] => The main objective of this research is to investigate the information literacy mentioned in the governmental portals of the 12 countries with the highest Human Development Index (HDI), according to the United Nations Development Programme (UNDP) 2020 ranking. Methodologically, this research is of basic nature and qualitative approach. As for its objectives, it is exploratory-descriptive and documental, according to the selected procedures. Due to the linguistic diversity, it was chosen to search the term “information literacy” in the translated English version from each consulted website, which six of them showed results in the first strategy. Of all the analyzed results, it is evident that the information literacy is inserted in the formation of a population able to exercise a critical position, autonomous and free; of all the results, the most relevant were obtained in Hong Kong and Norway’s portals. Besides, the study shows that the information literacy is related to several contexts, among them, education, human rights, free press, gender equality and fighting disinformation stand out.
 
                                            [1] => A presente pesquisa tem como objetivo investigar as menções à competência em informação nos portais governamentais dos 12 países com maior Índice de Desenvolvimento Humano (IDH), conforme ranqueamento desenvolvido pelo Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD) em 2020. Metodologicamente, esta pesquisa é de natureza básica, de abordagem qualitativa. Quanto aos seus objetivos, é exploratória-descritiva e documental, segundo os procedimentos adotados. Devido à diversidade linguística, optou-se pela busca do termo “information literacy” na versão traduzida para a língua inglesa de cada website, na qual seis deles apresentaram registro na primeira estratégia. Dos resultados analisados, é perceptível que a competência em informação está inserida na formação de uma população apta a exercer um posicionamento crítico, autônomo e livre; sendo que dos resultados analisados, os mais relevantes foram obtidos nos portais de Hong Kong e da Noruega. Ademais, o estudo demonstra que a competência em informação está relacionada a diversos contextos, entre eles, o da educação, dos direitos humanos, da liberdade de imprensa, da igualdade de gênero e do combate à desinformação.
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                                    [publisher] => Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
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