Array
(
    [responseDate] => 2025-06-06T18:08:16Z
    [request] => https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/67766
                            [datestamp] => 2025-06-05T19:33:38Z
                            [setSpec] => policromias:ART
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA, BNCC E NOVO ENSINO MÉDIO: : UMA ANÁLISE DISCURSIVA
                                    [creator] => Rodrigues, Andréa
                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] =>  This text discusses how indigenous school education is signified in official teaching documents, based on an analysis of the text of the Common National Curriculum Base and the presentation of the “New Indigenous High School” in a “guiding document” produced by the Amazonas state education department based on the High School Reform instituted in Brazil in 2017. The theoretical basis of our study is materialist discourse analysis (Pêcheux, 1969; 1975; 1983; Orlandi, 1983; 1999; 2003;2004;2006). From this theoretical point of view, we carry out a discursive reading of the two teaching documents, in an attempt to understand how meanings are produced in their textuality for indigenous school education.
 
key-words: indigenous school education; official teaching documents; BNCC; new indigenous secondary education.
 
                                            [1] => Este texto discute o modo como a educação escolar indígena é significada em documentos oficiais de ensino, a partir da análise do texto da Base Nacional Curricular Comum e da apresentação do “Novo Ensino Médio Indígena” em um “documento norteador” produzido pela secretaria de estado de educação do Amazonas a partir da Reforma do Ensino Médio instituída no Brasil em 2017. Nosso estudo tem como aporte teórico a Análise do Discurso materialista (Pêcheux, 1969; 1975; 1983; Orlandi, 1983; 1999;2003;2004;2006). Desse lugar teórico, fazemos uma leitura discursiva dos dois documentos de ensino, em busca de compreender de que modo se produzem sentidos, na sua textualidade, para a educação escolar indígena.
 
Palavras-chave: educação escolar indígena; documentos oficiais de ensino; BNCC; novo ensino médio indígena.
                                        )

                                    [publisher] => Laboratório de Estudos do Discurso, Imagem e Som
                                    [date] => 2025-04-30
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                            [2] => Avaliado pelos pares
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/67766
                                            [1] => 10.61358/policromias.2025.v10n1.67766
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som; v. 10 n. 1 (2025); 74-94
                                            [1] => 2448-2935
                                            [2] => 2448-2935
                                            [3] => 10.61358/policromias.2025.v10n1
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/67766/43436
                                    [rights] => Array
                                        (
                                            [0] => Copyright (c) 2025 Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som
                                            [1] => https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
                                        )

                                )

                        )

                )

        )

)