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                                            [0] => Mediation of Information studies and projects have grown in Information Science (IS), already consolidated as a practice and object of the area. Thus, new studies in the scientific field have been developed in the area in an attempt to characterize and diagnose aspects of action and development of mediation in the performance of its professionals. It was identified, however, that a better identification and delimitation of the aspects involved in the concept of information mediation in its application in IC could contribute to these studies, exploring its possibilities and limitations. Phenomenology brings the possibility of finding in the subjectivity exposed in complex realities the objectivity that cannot be separated from the phenomenon, but which, separated from it, does not cease to be an axiom of the established relationship; it characterizes, therefore, a north that aims to explore phenomena without disregarding a phenomenological chain that impacts them. The main objective of this work was then to analyze aspects of the nature of mediation with the help of phenomenology and from the philosophical (Hegel), social (Marx), and educational psychological (Vygotsky) perspectives. It is assumed that these authors allow the vision of mediation from a broader level - from the existence and relationship established with the world and culture. The research, of a qualitative nature, was outlined from bibliographical research and with support and guidelines of the Discursive Textual Analysis method for data analysis. As a result, it was identified that, from the concepts studied, the activity of mediating is anchored in the search for impact on human development, in the immaterial scope of consciousness and the human cognitive process - it carries characteristics of transformation, evolution and/or overcoming, emphasizing the importance of social spaces, appropriation, and material reciprocal or reflective impacts of mediation.
                                            [1] => Os estudos e projetos de mediação da informação têm crescido na Ciência da Informação (CI), já então consolidada como prática e objeto da área. Assim, novos estudos no âmbito científico têm se desenvolvido na área em busca de caracterizar e diagnosticar aspectos de atuação e desenvolvimento da mediação na atuação de seus profissionais. Identificou-se, porém, que uma melhor identificação e delimitação dos aspectos envolvidos no conceito de mediação da informação em sua aplicação na CI poderiam contribuir para estes estudos, explorando suas possibilidades e limitações. A fenomenologia traz a possibilidade de encontrar na subjetividade exposta em realidades complexas a objetividade que não pode ser separada do fenômeno, mas que, separada dele, não deixa de ser axioma da relação estabelecida; ela caracteriza, portanto, um norte que visa explorar fenômenos sem desconsiderar uma cadeia fenomenológica que os impacta. O objetivo principal deste trabalho foi então analisar aspectos da natureza da mediação com o auxílio da fenomenologia e a partir das perspectivas filosófica (Hegel), social (Marx) e   psicológica educacional (Vygotsky). Assume-se que esses autores possibilitam a visão da mediação a partir de um patamar mais amplo - a partir da existência e relação que se estabelece com o mundo e a cultura. A pesquisa, de natureza qualitativa, foi delineada a partir de uma pesquisa bibliográfica e com apoio e orientações do método Análise Textual Discursiva para análise dos dados. Como resultado, identificou-se que, a partir das concepções estudadas, a atividade de mediar se ancora na busca do impacto no desenvolvimento humano, no âmbito imaterial da consciência e do processo cognitivo humano – carrega características de transformação, evolução e/ou superação, ressaltando a importância de espaços sociais, apropriação, e impactos recíprocos ou reflexivos materiais da mediação.
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                                    [rights] => Copyright (c) 2023 Heloá Cristina Camargo de Oliveira, Oswaldo Francisco de Almeida Júnior
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