Array
(
    [responseDate] => 2025-04-02T19:39:26Z
    [request] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:periodicos.ufmg.br:article/57771
                            [datestamp] => 2025-03-07T14:14:57Z
                            [setSpec] => moci:Resumo
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => Peleja da informação com a leitura: um jornal, uma comunidade rural e suas representações sociais sobre o Semiárido cearense
                                            [1] => The struggle between information and reading: a newspaper, a rural community and their social representations regarding the semi-arid region of Ceará: um jornal, uma comunidade rural e suas representações sociais sobre o Semiárido cearense
                                            [2] => La pelea entre la información y la lectura: un periódico, una comunidad rural y sus representaciones sociales sobre la región semiárida de Ceará: um jornal, uma comunidade rural e suas representações sociais sobre o Semiárido cearense
                                        )

                                    [creator] => Mendonça, Ismael Lopes
                                    [subject] => Array
                                        (
                                            [0] => information – symbolic aspects
                                            [1] => reading and appropriation
                                            [2] => power relations
                                            [3] => semi-arid region of Ceará – culture of coexistence
                                            [4] => Theory of Social Representations
                                            [5] => información – aspectos simbólicos
                                            [6] => lectura y apropiación
                                            [7] => relaciones de poder
                                            [8] => región semiárida de Ceará – cultura de convivencia
                                            [9] => Teoría de las Representaciones Sociales
                                            [10] => informação – aspectos simbólicos
                                            [11] => leitura e apropriação
                                            [12] => relações de poder
                                            [13] => Semiárido cearense – cultura de convivência
                                            [14] => Teoria das Representações Sociais
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => Problematiza as representações sociais sobre o Semiárido cearense e seus sujeitos mobilizadas em reportagens especiais produzidas entre 1998 e 2020 pelo antigo núcleo investigativo do jornal fortalezense O Povo, nomeadas cadernos especiais, realçando sistemáticas de poder e sentido que integravam o modus operandi da editoria e sua estética. Diante disso, objetiva compreender e interpretar a interação, por via da leitura, de um grupo de camponeses ligados a uma comunidade rural situada predominantemente em Independência, Ceará, Brasil, com as representações em questão, visando confrontar as elaborações simbólicas mediadas nos cadernos com as apropriações dos camponeses, recrutados por remeterem ao universo designado pelo jornal. De modo específico, (a) identifica as representações sobre o referido Semiárido e seus sujeitos materializadas nos cadernos especiais, a partir do estudo de seu processo de produção; (b) compreende como a comunidade rural constitui alteridade, tendo por base as representações mobilizadas cotidianamente por seus membros acerca de si e de seu contexto; (c) interpreta os sentidos provocados pela leitura dos camponeses, destacando as marcas socioculturais provenientes da alteridade desses sujeitos; e (d) analisa como os sentidos provocados pela leitura dialogam com as representações da editoria, ressaltando convergências e divergências decorrentes das formas de apropriação e reconhecimento dos camponeses com os cadernos especiais. Pertencente ao campo da Ciência da Informação, com enfoque em estudos de sujeitos socialmente localizados e de mediação em favor do compartilhamento de saberes, seu fundamento está na interdisciplinaridade construída entre a Teoria das Representações Sociais; o conceito de leitura como produção de sentidos; a ideia de informação como processo hermenêutico e intersubjetivo; e a noção de cultura como ordenação e exercício de poder. Dotada de natureza exploratória e qualitativa, com uso do método hermenêutico-dialético, contemplou a análise de dois universos – o da produção dos cadernos e o da comunidade rural –, delimitados e conduzidos mediante a finalidade da pesquisa. No ambiente do jornal, reuniu sete profissionais que participaram da produção dos cadernos, com aplicação de entrevistas semiestruturadas que permitiram entender os meandros da editoria, demarcar relações de poder e identificar as representações sociais. No meio rural, envolveu imersão etnográfica na Escola Família Agrícola Dom Fragoso – instituição situada em Independência, corresponsável por formar identidades locais com o Semiárido e estruturar a comunidade –, utilizando-se de observação participante e entrevistas semiestruturadas para conhecer o contexto e organizar o grupo leitor composto por dez camponeses. Contemplou ainda ações de leitura metodologicamente provocada, com administração de uma amostra de quatro cadernos especiais aos camponeses, selecionados de um total de 35 cadernos, cujos critérios foram: referência ao cotidiano dos sujeitos; ênfase na fase estruturada da editoria; e diversificação da amostra, com prioridade às publicações mais recentes. As leituras geraram apreensões de sentido que ora convergiram com os direcionamentos simbólicos da editoria, ora divergiram desses, causando negociações de apropriação e reconhecimento em relação à amostra. Nas intervenções leitoras, destacaram-se saberes, críticas e julgamentos que, por serem compartilhados, evidenciaram conflitos de alteridade. Conclui considerando que o fator gregário das experiências informacionais e leitoras não acontece passivamente, mas negociado com crenças e ordenações culturais, enfatizando a condicionalidade das construções simbólicas que favorecem o protagonismo dos sujeitos.
                                            [1] => This thesis problematizes the social representations of the semi-arid region of Ceará, Brazil, and its subjects mobilized in the special reports produced between 1998 and 2020 by the former investigative section of the Brazilian newspaper O Povo, known as cadernos especiais (special notebooks), highlighting the systems of power and meaning that were part of the section’s modus operandi and its aesthetics. In this sense, the research aims to understand and interpret, through reading, the interaction of a group of peasants linked to a rural community located mainly in the municipality of Independência, Ceará, with the representations in question, with the aim of confronting the symbolic elaborations mediated in the notebooks with the appropriations of the peasants, recruited because they refer to the universe designated by the newspaper. Specifically, the research (a) identifies the representations of the semi-arid region and its subjects materialized in the special notebooks, based on the study of their production process; (b) understands how the rural community constitutes alterity, based on the representations mobilized daily by its members about themselves and their context; (c) interprets the meanings provoked by the peasants’ reading, highlighting the socio-cultural marks that result from the alterity of these subjects; and (d) analyzes how the meanings provoked by the reading dialogue with the editorial representations, highlighting the convergences and divergences that result from the forms of appropriation and recognition of the peasants with the special notebooks. Belonging to the field of Information Science, with a focus on studies of socially located subjects and mediation in favor of knowledge sharing, the thesis is based on the interdisciplinarity built between the theory of social representations; the concept of reading as the production of meanings; the idea of information as a hermeneutic and intersubjective process; and the notion of culture as the ordering and exercise of power. The nature of the research is exploratory and qualitative, its method is hermeneutic-dialectic, and it involved the analysis of two universes – the production of the sections and the rural community –, delimited and conducted according to the purpose of the exploration. In the newspaper environment, the study brought together seven professionals involved in the production of the notebooks, using semi-structured interviews to understand the intricacies of the section, demarcate power relations and identify social representations. In rural areas, the empirical work included an ethnographic immersion in the Escola Família Agrícola Dom Fragoso – an institution located in Independência that is co-responsible for forming local identities with the semi-arid region and structuring the community –, using participant observation and semi-structured interviews to understand the context and organize the reading group of ten peasants. The research also included methodologically provoked reading sessions in which the peasants were given a sample of four special notebooks, selected from a total of 35 notebooks, with the following selection criteria: reference to the subjects’ daily lives; emphasis on the structured phase of the editorial; and diversification of the sample, with priority given to the most recent publications. The group’s readings generated apprehensions of meaning that sometimes converged with, and sometimes diverged from, the symbolic guidelines of the editorial board, generating negotiations of appropriation and recognition in relation to the sample of sections. In the readers’ interventions, knowledge, criticism and shared judgments stood out, highlighting conflicts of otherness. The research concludes by considering that the gregarious factor of the subjects’ information and reading experiences does not happen passively, but in a negotiated way with cultural beliefs and orders, emphasizing the conditional behavior of symbolic constructions that favor the subjects’ protagonism.
                                            [2] => Problematiza las representaciones sociales sobre la región semiárida de Ceará y sus sujetos movilizados en reportajes especiales producidos entre 1998 y 2020 por el antiguo núcleo de investigación del periódico O Povo de Fortaleza, llamados cadernos especiais (cuadernos especiales) destacando sistemas de poder y significado que formaban parte del modus operandi de la editorial y su estética. Ante esto, se pretende comprender e interpretar la interacción, por medio de la lectura, de un grupo de campesinos vinculados a una comunidad rural ubicada predominantemente en Independência, Ceará, Brasil, con las representaciones en cuestión, buscando comparar las elaboraciones simbólicas mediadas en los cuadernos con las apropiaciones de los campesinos, reclutados para referirse al universo designado por el periódico. Específicamente, (a) identifica las representaciones sobre la mencionada región semiárida y sus temas materializadas en los cuadernos especiales, a partir del estudio de su proceso productivo; (b) comprende cómo la comunidad rural constituye alteridad, a partir de las representaciones movilizadas diariamente por sus miembros sobre sí mismos y su contexto; (c) interpreta los significados provocados por la lectura de los campesinos, resaltando las marcas socioculturales que surgen de la alteridad de estos sujetos; y (d) analiza cómo los significados provocados por la lectura dialogan con las representaciones editoriales, destacando convergencias y divergencias derivadas de las formas de apropiación y reconocimiento de los campesinos con los cuadernos especiales. Perteneciente al campo de las Ciencias de la Información, con enfoque en estudios de sujetos socialmente ubicados y mediación a favor de compartir conocimientos, su fundamento está en la interdisciplinariedad construida entre la Teoría de las Representaciones Sociales; el concepto de lectura como producción de significado; la idea de información como proceso hermenéutico e intersubjetivo; y la noción de cultura como ordenamiento y ejercicio del poder. Dotado de carácter exploratorio y cualitativo, utilizando el método hermenéutico-dialéctico, incluyó el análisis de dos universos – el de la producción de cuadernos y el de la comunidad rural –, delimitados y conducidos según el objetivo de la investigación. En el ámbito periodístico, reunió a siete profesionales que participaron en la producción de las secciones, mediante entrevistas semiestructuradas que les permitieron comprender los entresijos del editorial, demarcar relaciones de poder e identificar representaciones sociales. En las zonas rurales, implicó una inmersión etnográfica en la Escola Família Agrícola Dom Fragoso – una institución ubicada en Independência, corresponsable de la formación de identidades locales con la región semiárida y de la estructuración de la comunidad –, utilizando observación participante y entrevistas semiestructuradas para comprender el contexto y organizar la lectura del grupo formado por diez campesinos. También incluyó acciones de lectura metodológicamente provocada, con la administración de una muestra de cuatro cuadernos especiales para campesinos, seleccionados de un total de 35 cuadernos, cuyos criterios fueron: referencia a la vida cotidiana de los sujetos; énfasis en la fase estructurada de la redacción; y diversificación de la muestra, priorizando las publicaciones más recientes. Las lecturas generaron aprehensiones de significado que a veces convergían con las direcciones simbólicas del editorial, y a veces divergían de ellas, provocando negociaciones de apropiación y reconocimiento en relación con la muestra. Las intervenciones de los lectores revelaron conocimientos, críticas y juicios que, por ser compartidos, pusieron de manifiesto conflictos de alteridad. Se concluye considerando que el factor gregario de las experiencias informativas y lectoras no ocurre pasivamente, sino que se negocia con creencias y órdenes culturales, enfatizando la condicionalidad de construcciones simbólicas que favorecen el protagonismo de los sujetos.
                                        )

                                    [publisher] => Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
                                    [date] => 2025-03-06
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => Array
                                        (
                                            [0] => application/pdf
                                            [1] => text/html
                                        )

                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/57771
                                            [1] => 10.35699/f3wvzy26
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 15 (2025): Publicações Contínuas 2025; e057771
                                            [1] => Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 15 (2025): Publicações Contínuas 2025; e057771
                                            [2] => Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 15 (2025): Publicações Contínuas 2025; e057771
                                            [3] => Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 15 (2025): Publicações Contínuas 2025; e057771
                                            [4] => 2237-6658
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => Array
                                        (
                                            [0] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/57771/47715
                                            [1] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/57771/47716
                                        )

                                    [rights] => Array
                                        (
                                            [0] => Copyright (c) 2025  Ismael Lopes Mendonça
                                            [1] => https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
                                        )

                                )

                        )

                )

        )

)