Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 39
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 1610
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Information literacy as an extension discipline: action developed in a public school in Salvador@en
                    [1] => La alfabetización informacional como disciplina de extensión: acción desarrollada en una escuela pública de Salvador@es
                    [2] => Competência em Informação como disciplina extensionista: ação desenvolvida em uma escola pública de Salvador@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => By understanding Information Literacy, as an educational action, which can be a way to educate persons in the face of disinformation trends, we seek to analyze a Curricular Action in Community and Society - "Ação Curricular em Comunidade e Sociedade (ACCS)", an extension discipline, which aims to stimulate the development of an infoeducational profile for students of the Archival and Library Science courses at the Federal University of Bahia. The Action was developed at Colégio Estadual Edvaldo Brandão Correia, a public school in Salvador. A combination of methodological strategies was adopted that involved participatory research around the training actions involved, the application of a questionnaire and the documentary analysis of collaborative productions prepared by undergraduate students linked to the accounts and by public school students, through a qualitative approach. The results showed that pedagogical planning combined with theoretical contextualization and field activities, supported by active participation, welcoming and interaction with the school community, provide collaborative learning. Such aspects are demonstrated to be relevant and necessary to mitigate the difficulties of the very nature of extension action and its social environment. Thus, it is concluded that considering Information Literacy, as an educational action, presupposes the appropriation of its foundations, the protagonism and collaboration of the persons involved, as well as considering the social context in which they are inserted.@en
                    [1] => Al comprender la alfabetización informacional como una acción educativa, que puede ser un camino para educar a los sujetos frente al fenómeno de la desinformación, se busca analizar una Acción Curricular en Comunidad y Sociedad (ACCS), asignatura de extensión, que tuvo como objetivo estimular el desarrollo de un perfil infoeducador en los estudiantes de los cursos de Archivística y Bibliotecología de la Universidad Federal de Bahia. La Acción se desarrolló en el Colegio Estatal Edvaldo Brandão Correia, una escuela pública de Salvador. Se adoptó una combinación de estrategias metodológicas que incluyeron la investigación participativa en torno a las acciones formativas desarrolladas, la aplicación de cuestionarios y el análisis documental de las producciones colaborativas elaboradas por los estudiantes de grado vinculados a la ACCS y por los estudiantes de la escuela pública, mediante un enfoque cualitativo. Los resultados indicaron que la planificación pedagógica, aliada a la contextualización teórica y a las actividades en campo, apoyándose en la participación activa, el acogimiento y la interacción con la comunidad escolar, propician el aprendizaje colaborativo. Tales aspectos se mostraron pertinentes y necesarios para mitigar las dificultades características de la propia naturaleza de la acción extensionista y de su entorno social. Así, se concluye que considerar la Competencia en Información como acción educativa implica la apropiación de sus fundamentos, el protagonismo y colaboración de los sujetos involucrados, así como considerar el contexto social en el que están insertos.@es
                    [2] => Ao compreender a Competência em Informação, enquanto ação educativa, que pode ser um caminho para educar os sujeitos frente ao fenômeno da desinformação, busca-se analisar uma Ação Curricular em Comunidade e Sociedade (ACCS), disciplina extensionista, que visou estimular o desenvolvimento de um perfil infoeducador nos discentes dos cursos de Arquivologia e Biblioteconomia da Universidade Federal da Bahia. A Ação foi desenvolvida no Colégio Estadual Edvaldo Brandão Correia, escola pública de Salvador. Adotou-se uma combinação de estratégias metodológicas que envolveram a pesquisa participante em torno das ações formativas desenvolvidas, a aplicação de questionário e a análise documental das produções colaborativas elaboradas pelos discentes de graduação vinculados à ACCS e pelos estudantes da escola pública, por meio de uma abordagem qualitativa. Os resultados apontaram que o planejamento pedagógico aliado à contextualização teórica e às atividades em campo, apoiando-se na participação ativa, acolhimento e interação com a comunidade escolar propiciam o aprendizado colaborativo. Tais aspectos se mostraram pertinentes e necessários para mitigar as dificuldades características da própria natureza da ação extensionista e do seu entorno social. Assim, conclui-se que considerar a Competência em Informação, enquanto ação educativa, pressupõe a apropriação dos seus fundamentos, o protagonismo e colaboração dos sujeitos envolvidos, bem como considerar o contexto social em que estão inseridos.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Gleise da Silva Brandão
                    [1] => Jaires Oliveira Santos Guterres
                    [2] => Allana Beatriz Mouta Pereira
                    [3] => Daiane Souza Santana
                    [4] => Mara Carine Santos da Conceição de Santana
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Information literacy@en
                    [1] => Accs@en
                    [2] => Extension discipline@en
                    [3] => Federal university of bahia@en
                    [4] => Public school@en
                    [5] => Competência em informação@pt
                    [6] => Accs@pt
                    [7] => Disciplina extensionista@pt
                    [8] => Universidade federal da bahia@pt
                    [9] => Escola pública@pt
                    [10] => Alfabetización informacional@es
                    [11] => Accs@es
                    [12] => Asignatura de extensión@es
                    [13] => Universidad federal de bahia@es
                    [14] => Escuela pública@es
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 9
                    [nr] => na sociedade
                    [year] => 2025
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2025-03-14
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.21680/2447-0198.2025v9n1ID38175
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/38175
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/38175/20027
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => by-nc/4.0
                )

        )

)