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                                            [0] => One of the tools used to collect data, including personal data, from users of electronic sites are the so-called cookies, whose purpose is (or should be) presented to users through cookie banners. The lack of effective transparency on the part of website owners prevents users from having clear, precise and easily accessible information about the treatment operations carried out with the data collected through cookies, generating informational asymmetry, an object of study in Information Science. User experience techniques, such as Morville's user experience facets, should be applied, aiming at reducing information asymmetry. The present work seeks to demonstrate how the facets of user experience, advocated by Morville (2004), can be applied in the construction of cookie banners. In addition, the present work also investigated the level of adherence to the user experience facets of Morville, by the 10 (ten) most accessed electronic sites in Brazil, in 2022. For this purpose, the present research used a qualitative analysis of bibliographic character, as well as looking for the most accessed electronic sites in Brazil, evaluating: i. the presence of cookie banners; ii. the level of adherence of the user experience facets to full, partial, and zero. Of the 10 (ten) sites evaluated, 3 (three) have cookie banners, and 1 (one) has a first and second level banner, demonstrating the need to apply cookie banners on electronic sites.
                                            [1] => Uma das ferramentas utilizadas para coletar dados, inclusive pessoais, de usuários de sítios eletrônicos são os chamados cookies, cuja finalidade é (ou deveria ser) apresentada aos usuários por meio dos chamados banners de cookies. A ausência de efetiva transparência por parte dos detentores de sítios eletrônicos impede que os usuários tenham informações claras, precisas e facilmente acessíveis acerca das operações de tratamentos realizadas com os dados coletados por meio dos cookies, gerando assimetria informacional, objeto de estudo da Ciência da Informação. Técnicas de experiência do usuário, como as facetas de experiência do usuário de Morville, devem ser aplicadas, visando a diminuição da assimetria informacional.  O presente trabalho busca demonstrar como as facetas da experiência do usuário, preconizadas por Morville (2004), podem ser aplicadas na construção de banners de cookies. Além disso, o presente trabalho também investigou o nível de aderência às facetas de experiência do usuário de Morville, pelos 10 (dez) sítios eletrônicos mais acessados no Brasil, em 2022. Para tanto, a presente pesquisa utilizou-se de uma análise qualitativa de caráter bibliográfico, bem como buscou quais eram os sítios eletrônicos mais acessados no Brasil, avaliando: i. a presença de banners de cookies; ii. o nível de aderência das facetas de experiência do usuário em total, parcial e nulo. Dos 10 (dez) sítios avaliados, 3 (três) possuem banners de cookies, sendo que 1 (um) possui banner de primeiro e segundo níveis, demonstrando a necessidade de aplicação dos banners de cookies em sítios eletrônicos.
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