Array
(
    [responseDate] => 2025-01-07T14:56:18Z
    [request] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:periodicos.ufpb.br:article/52219
                            [datestamp] => 2020-12-28T10:39:23Z
                            [setSpec] => ies:AR
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => Librarian competencies in a School Library Network for the State of Santa Catarina, Brazil
                                            [1] => Competencias del bibliotecario en una red de bibliotecas escolares del estado de Santa Catarina, Brasil
                                            [2] => As competências do Bibliotecário em uma Rede de Bibliotecas Escolares para o Estado de Santa Catarina, Brasil 
                                        )

                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Fioravante, Eliane
                                            [1] => Cunha, Miriam Vieira da
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => In a study resulting from the approval in 2010 in Brazil, of a federal law that requires every Brazilian school to have a library, the librarians in the state of Santa Catarina conceived a management model to attend the school libraries of the public system of this state. Based on this model we seek to broaden the discussion on the librarian's role in order to increase jobs in Brazilian schools, leading us to raise some questions about the powers and duties of this professional in a school network. Thus, we try to open the debate on the librarian's role in basic education, on the limits and possibilities of this professional activity, on the information needs of the school community, and on the involvement of the professional class with this theme. The expansion of these professionals in the school environment contributes to a greater visibility of their performance in the Brazilian education scene. Given this reality, this article deals with the Santa Catarina educational context, the librarian's role in the system of professions, and finally, on the skills of this professional in a network model.
                                            [1] => A partir de un trabajo que resultó de la aprobación, en 2010, de una Ley Federal brasileña que obliga todas las escuelas a tener una biblioteca, los bibliotecarios del estado de Santa Catarina crearan un modelo de gestión para atender las bibliotecas escolares de la red pública. A partir de ese modelo ese artículo busca ampliar la discusión sobre el rol del bibliotecario con la perspectiva de la apertura y de la aumentación de puestos de trabajo en las escuelas brasileñas. Este cuadro nos lleva a plantear algunas cuestiones sobre las competencias y atribuciones de ese profesional en una red escolar. De esa forma discute el rol del bibliotecario en la educación básica, los límites y las posibilidades de actuación de ese profesional, las necesidades de información de la comunidad escolar y el envolvimiento de los bibliotecarios con ese tema. Entendemos que la ampliación del quehacer de ese profesional en la escuela contribuye para una mayor visibilidad en la educación brasileña. En ese sentido, este trabajo trata del contexto educacional de Santa Catarina, el rol del bibliotecario y las competencias de eses profesional en un modelo de red.
 
                                            [2] => Em estudo decorrente da aprovação, em 2010, no Brasil, de uma Lei Federal que obriga cada escola brasileira a ter uma biblioteca, a categoria profissional no estado de Santa Catarina concebe um modelo de gestão para atender as bibliotecas escolares da rede pública desse Estado. Partindo desse modelo busca-se ampliar a discussão sobre o papel do bibliotecário diante da perspectiva de abertura e incremento de postos de trabalho nas escolas brasileiras, um quadro que nos leva a levantar algumas questões sobre as competências e atribuições desse profissional quando numa rede escolar. Deste modo, abre-se para debate o papel do bibliotecário na educação básica, os limites e as possibilidades de atuação desse profissional, as necessidades de informação da comunidade escolar, e o envolvimento da classe profissional com este tema. Entende-se que a ampliação do fazer desse profissional no contexto escolar contribui para uma maior visibilidade de seu desempenho no cenário da educação brasileira. Diante dessa realidade, este artigo trata sobre o contexto educacional catarinense, o papel do bibliotecário no sistema das profissões, e por fim, sobre as competências desse profissional evidenciadas a partir de um modelo de rede.
                                        )

                                    [publisher] => UFPB
                                    [date] => 2020-09-29
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => Array
                                        (
                                            [0] => application/pdf
                                            [1] => application/epub+zip
                                            [2] => text/html
                                        )

                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/52219
                                            [1] => 10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n3.52219
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Informação & Sociedade; Vol. 30 No. 3 (2020); 1-15
                                            [1] => Informação & Sociedade; Vol. 30 Núm. 3 (2020); 1-15
                                            [2] => Informação & Sociedade; v. 30 n. 3 (2020); 1-15
                                            [3] => 1809-4783
                                            [4] => 0104-0146
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => Array
                                        (
                                            [0] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/52219/31505
                                            [1] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/52219/31506
                                            [2] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/52219/31507
                                        )

                                    [rights] => Copyright (c) 2020 Informação & Sociedade: Estudos
                                )

                        )

                )

        )

)