Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 7
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 808
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => ENTREPRENEURSHIP, INNOVATION, STARTUPS AND LEAN STARTUP: A LITERATURE REVIEW: uma revisão da literatura@en
                    [1] => EMPRENDIMIENTO, INNOVACIÓN, STARTUPS Y LEAN STARTUP: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA: uma revisão da literatura@es
                    [2] => Empreendedorismo, inovacão, startups e lean startup : uma revisão da literatura@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => The speed with which structural transformations have made products, processes, companies and entire markets obsolete has drawn the attention of organizations to the need to innovate in their segments, to deliver superior value to the customer and to position themselves competitively in the face of competition. This new wave has reinforced concepts such as entrepreneurship, innovation, startups and more recently lean startup. The objective of this research was to develop a study that analyzed the opinion of different authors on these concepts through a bibliographic survey on the subject in publications between the years 2009 to 2019. The methodology used for the preparation of this study was an analysis of publications on entrepreneurship, innovation, startups and lean startup. The bases used were Spell, Scopus, Google Scholar and books and in the end 14 journals and 1 book were used. The research showed that startups are nascent companies directly linked to the concepts of entrepreneurship and innovation that often arise in environments of uncertainty and instability. The concept of lean or lean thinking applied to startups gave rise to the lean startup that presents hypothesis validation methods so that startups have greater chances of success in the market.@en
                    [1] => La velocidad con la que las transformaciones estructurales han dejado obsoletos productos, procesos, empresas y mercados enteros ha llamado la atención de las organizaciones sobre la necesidad de innovar en sus segmentos, para entregar un valor superior al cliente y posicionarse competitivamente frente a la competencia. Esta nueva ola ha reforzado conceptos como emprendimiento, innovación, startups y más recientemente lean startup. El objetivo de esta investigación fue desarrollar un estudio que analizara la opinión de diferentes autores sobre estos conceptos a través de un levantamiento bibliográfico sobre el tema en publicaciones entre los años 2009 al 2019. La metodología utilizada para la elaboración de este estudio fue un análisis de publicaciones. sobre emprendimiento, innovación, startups y lean startup. Las bases utilizadas fueron Spell, Scopus, Google Scholar y libros y al final se utilizaron 14 revistas y 1 libro. La investigación mostró que las startups son empresas nacientes ligadas directamente a los conceptos de emprendimiento e innovación que suelen surgir en entornos de incertidumbre e inestabilidad. El concepto de lean o pensamiento lean aplicado a las startups dio origen al lean startup que presenta métodos de validación de hipótesis para que las startups tengan mayores posibilidades de éxito en el mercado.
 @es
                    [2] => A velocidade com que transformações estruturais tem tornado obsoletos produtos, processos, empresas e mercados inteiros tem chamado a atenção das organizações sobre a necessidade de inovar em seus segmentos, em entregar valor superior ao cliente e se posicionar de maneira competitiva diante da concorrência. Essa nova onda tem reforçado conceitos como empreendedorismo, inovação, startups e mais recentemente lean startup. O objetivo desta pesquisa foi desenvolver um estudo que analisasse a opinião de diferentes autores sobre estes conceitos por meio de um levantamento bibliográfico sobre o tema nas publicações entre os anos de 2009 a 2019. A metodologia utilizada para a elaboração desse estudo foi uma análise das publicações sobre empreendedorismo, inovação, startups e lean startup. As bases utilizadas foram Spell, Scopus, Google Scholar e livros e no final foram utilizados 14 periódicos e 1 livro. A pesquisa demonstrou que as startups são empresas nascentes diretamente ligadas aos conceitos de empreendedorismo e inovação que muitas vezes surgem em ambientes de incerteza e instabilidade.  O conceito de lean ou pensamento enxuto aplicado às startups deu origem ao lean startup que apresenta métodos de validação de hipóteses para que as startups tenham maiores possibilidades de sucesso no mercado.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Fabricio Ziviani
                    [1] => Renata Costa Ferreira
                    [2] => Renata de Souza Tolentino
                    [3] => Aline Maria Marques Piazzi
                    [4] => Pedro Henrique Lindolfo Lucas de Jesus
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 18
                    [nr] => 2
                    [year] => 2022
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2022-10-18
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.22478/ufpb.1809-4775.2022v18n2.64428
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/64428
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/64428/36208
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [@xml:lang] => pt-BR
                            [#text] => Copyright (c) 2022 Fabricio Ziviani, Renata Costa Ferreira, Renata de Souza  Tolentino, Aline Maria Marques Piazzi, Pedro Henrique Lindolfo Lucas de Jesus
                        )

                )

        )

)