Array
(
    [responseDate] => 2025-01-01T15:21:04Z
    [request] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:periodicos.ufpb.br:article/63164
                            [datestamp] => 2022-10-18T23:29:43Z
                            [setSpec] => Array
                                (
                                    [0] => biblio:RP
                                    [1] => driver
                                )

                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => INCREASE AND ALTERNATIVE COMMUNICATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL AND PORTUGAL
                                            [1] => A Comunicação Aumentativa e Alternativa na Educação Infantil e a Produção Científica no Brasil e em Portugal
                                        )

                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Estabel, Lizandra Brasil
                                            [1] => Vaz, Cátia 
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => This study is characterized as an approach to scientific productions regarding the thematic analysis of Augmentative and Alternative Communication (AAC) for children with Autism Spectrum Disorder in Early Childhood Education, from 2017 to 2021. It is an exploratory research, review bibliographical, transversal and of qualitative and documentary character. To carry out this study, the Brazilian Open Access to Information Portal was used – oasisbr in science by the Brazilian Institute of Information (IBICT) through the database of data studies used (https://www.ibict.br). The premise for the selection of scientific productions were studies linked to the themes: Augmentative and Alternative Communication and related words, Autism Spectrum Disorder and Early Childhood Education in Brazil and Portugal. Based on the resource selection criteria, 217 to 222 were computed. Alternative works in the data from the period of change in use from 0 years from the start date of use from -school, expanding its space of participation by promoting and enriching your learning process.
                                            [1] => Este estudo se caracteriza como uma análise acerca das produções científicas referente à temática de Comunicação Aumentativa e Alternativa (CAA) para crianças com Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil, no período de 2017 a 2021. Trata-se de uma pesquisa exploratória, de revisão bibliográfica, transversal e de caráter qualitativo e quantitativo. Para a realização deste estudo foi utilizado o Portal Brasileiro de Acesso Aberto à Informação Científica – oasisbr gerido pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciências e Tecnologia (IBICT) por meio da base de dados (https://oasisbr.ibict.br). A premissa para seleção das produções científicas foram os estudos vinculados às temáticas: Comunicação Aumentativa e Alternativa e palavras correlatas, Transtorno do Espectro Autista e Educação Infantil no Brasil e Portugal. Com base nos critérios de seleção foram computados 8 trabalhos no período de 2017 a 2021. A partir dos dados coletados e analisados, verificou-se a importância do uso da Comunicação Aumentativa e Alternativa possibilitando recursos que promovem habilidades comunicativas verbais da criança, em idade pré-escolar, ampliando seu espaço de participação promovendo e enriquecendo seu processo de aprendizagem.
                                        )

                                    [publisher] => Universidade Federal da Paraíba
                                    [date] => 2022-10-18
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/63164
                                            [1] => 10.22478/ufpb.1809-4775.2022v18n2.63164
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Biblionline; v. 18 n. 2 (2022): Biblionline; 86-98
                                            [1] => 1809-4775
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/63164/36212
                                    [rights] => Copyright (c) 2022 Lizandra Brasil Estabel, Cátia  Vaz
                                )

                        )

                )

        )

)