Array
(
    [responseDate] => 2025-01-01T15:19:19Z
    [request] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:periodicos.ufpb.br:article/12958
                            [datestamp] => 2019-10-22T15:50:04Z
                            [setSpec] => ies:AR
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => THE IMPORTANCE OF MEDIATION FOR THE CONSTRUCTION OF A RANGE OF USERS IN THE CONTEXT OF INFORMATION
                                            [1] => A importância da mediação para a construção de uma autonomia no contexto dos usuários da informação
                                        )

                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Silva, Jonathas Luiz Carvalho
                                            [1] => Gomes, Henriette Ferreira
                                        )

                                    [subject] => Autonomia. Heteronomia. Mediação. Usuários da informação. Apropriação da informação.
                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => Analyzes the concepts of autonomy/heteronomy within the Philosophy and Education. It presents as a condition problematizing the following questions: How mediation can contribute information to think about autonomy for the users of information? How can we relate the theoretical insights of some scholars on autonomy / heteronomy, such as Kant, Piaget. Vygotsky and Paulo Freire to mediation processes information? Aims to discuss the general perceptions of autonomy/heteronomy within the philosophy and education, with a view to implementation in the mediation of information in order to attend to a range of information users and specific objectives: a) Reflect on perceptions theoretical autonomy / heteronomy in Kant and Piaget b) Review the concepts of autonomy in Vygotsky and Paulo Freire, and c) Identify and evaluate opportunities for mediation of information as to construct a range of information users. The methodology of a research-level exploratory design literature. It concludes that the concept of autonomy / heteronomy is relevant for application in the context of mediation of information, in order to build a range of information relating to ownership by the user in a dialogue, socio-historical and emancipatory.
                                            [1] => Analisa as concepções de autonomia/heteronomia no seio da Filosofia e da Educação. Apresenta como condição problematizadora as seguintes perguntas: Como a mediação da informação pode contribuir para se pensar uma autonomia por parte dos usuários da informação? Como podemos relacionar as percepções teóricas de alguns estudiosos sobre autonomia/heteronomia, tais como Kant, Piaget. Vygotsky e Paulo Freire aos processos de mediação da informação? Tem como objetivo geral discutir sobre as percepções de autonomia/heteronomia no âmbito da Filosofia e Educação, com vistas a sua aplicação no contexto da mediação da informação, visando atentar para uma autonomia dos usuários da informação e como objetivos específicos: a) Refletir sobre percepções teóricas de autonomia/heteronomia em Kant e Piaget; b) Analisar as concepções de autonomia em Vygotsky e Paulo Freire; e c) Identificar e avaliar possibilidades de aplicação da mediação da informação como construto para uma autonomia dos usuários da informação. A metodologia consta de uma pesquisa de nível exploratório com delineamento bibliográfico. Conclui que a concepção de autonomia/heteronomia é relevante para aplicação no contexto da mediação da informação, com vistas a construção de uma autonomia relativa a apropriação da informação pelo usuário de forma dialógica, sócio-histórica e emancipadora.
                                        )

                                    [publisher] => UFPB
                                    [date] => 2013-08-12
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/12958
                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Informação & Sociedade; Vol. 23 No. 2 (2013)
                                            [1] => Informação & Sociedade; Vol. 23 Núm. 2 (2013)
                                            [2] => Informação & Sociedade; v. 23 n. 2 (2013)
                                            [3] => 1809-4783
                                            [4] => 0104-0146
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/12958/9683
                                )

                        )

                )

        )

)