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                                            [0] => Digital game development is a complex and interdisciplinary process. Such complexity stems from internal and external factors to the development companies/studios. Knowledge, as an important asset of these creative companies, needs to be managed for the success of the enterprises and their products. In this sense, different knowledge management practices can facilitate the creation and dissemination of the knowledge necessary for the development of digital games. This research aims to identify if knowledge management practices to create and disseminate knowledge can positively influence the confrontation of internal hindering factors to the development of digital games experienced by Brazilian developer studios. To achieve this end, in this quantitative exploratory research, a questionnaire was applied to professionals from 42 companies/studios that develop digital games in Brazil. The analysis of the collected data was carried out with the application of fuzzy cognitive maps. The results of the research indicate that there is a relationship of positive influence between knowledge management practices in the internal hindering factors for the development of digital games, according to the opinion of the participating professionals. Twenty knowledge management practices were identified, and the top five were: prototyping; analysis of information and workflows; best practices; audits, maps, models and taxonomies of knowledge, and interviews with experts.
                                            [1] => O desenvolvimento de jogos digitais é um processo complexo e interdisciplinar. Tal complexidade decorre de fatores internos e externos às empresas/estúdios desenvolvedores. O conhecimento, como ativo importante dessas empresas criativas, precisa ser gerido para o sucesso dos empreendimentos e seus produtos. Nesse sentido, diferentes práticas de gestão do conhecimento podem facilitar a criação e disseminação do conhecimento necessário ao desenvolvimento de jogos digitais. O objetivo desta pesquisa é identificar se as práticas de gestão do conhecimento voltadas à criação e disseminação de conhecimentos podem influenciar positivamente no enfrentamento de fatores dificultadores internos ao desenvolvimento de jogos digitais experimentados por estúdios desenvolvedores brasileiros. Para tanto, nesta pesquisa exploratória-quantitativa aplicou-se questionário a profissionais de 42 empresas/estúdios que desenvolvem jogos digitais no Brasil. A análise dos dados coletados foi realizada com a aplicação de mapas cognitivos fuzzy. Os resultados da pesquisa indicam haver relação de influência positiva de PGC nos fatores dificultadores internos ao desenvolvimento de jogos digitais, segundo a opinião dos profissionais participantes. Foram identificadas vinte práticas de gestão do conhecimento, sendo as cinco principais: prototipagem; análise de informações e fluxos de trabalho; melhores práticas; auditorias, mapas, modelos e taxonomias de conhecimento e entrevistas com especialistas.
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