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                                    [title] => A dinâmica das competências coletivas em redes de cooperação
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                                            [0] => This study aims to analyze the dynamics of collective competences in cooperation networks and identify the constitutive elements resulting from the impact of embeddedness in higher education institutions (HEIs). Through quantitative, descriptive and cross-sectional research, data collection and application of a questionnaire with closed questions, we sought to establish proportions and correlations to test the hypotheses initially proposed. The results of the research confirmed the constructed hypotheses: operational competences are directly related to operational performance developed in cooperation networks in which embeddedness corresponds to an antecedent in the relationship between operational competences and operational performance between HEIs and the companies involved in the projects at hand. be developed in the different proposed undertakings. It is concluded, then, that the relationships between HEIs and companies, by creating and sharing knowledge on the network based on dynamic and continuous processes of interactions and interrelationships, positively impact embeddedness. The contribution of the research is to reflectively discuss the impact of embeddedness as a determining and educational factor in the use of collective competences in the consolidation of partnerships and strategic alliances in cooperation networks.
                                            [1] => Este artigo tem como objetivo identificar os elementos constitutivos das competências coletivas resultantes do impacto do Embeddedness entre instituições de ensino superior (IES) e empresas em redes de cooperação. Na primeira etapa quantitativa descritiva e transversal, por meio de aplicação de questionário com questões fechadas buscou-se estabelecer proporções e correlações para se testar as hipóteses inicialmente propostas. A segunda etapa qualitativa consistiu em entrevistas junto aos gestores das empresas. Os resultados da pesquisa confirmaram as hipóteses construídas, todavia, a pesquisa qualitativa apontou que, embora o Embeddedness exerça um importante papel antecedente na relação entre as competências operacionais e o desempenho operacional de redes de cooperação, a burocracia, pelo seu caráter de procrastinação pode afetar negativamente essa relação. A contribuição da pesquisa, em termos acadêmicos, aponta a necessidade de integrar os aspectos quantitativos e qualitativos para refletir criticamente o impacto do Embeddedness como fator determinante no emprego das competências coletivas, enquanto, em termos gerenciais, favorece empiricamente a formação dessas mesmas competências e, consequentemente, alcance de desempenho operacional superior voltados para melhoramento contínuo da qualidade e da inovação, com vistas à consolidação das alianças estratégicas.
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